سلامت نیوز : سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو آخرین آمار مصرف داروهای ترک اعتیاد از جمله شربت و قرص متادون و شربت تریاک را در سال جاری اعلام کرد.

دکتر سید مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: امسال با توجه به اینکه در مقطعی به دلیل تغییر پروتکل درمانی، قرص متادون به مراکز ترک اعتیاد تحویل ندادیم، مصرف شربت متادون بالا رفت، به گونه‌ای که میزان مصرف آن تاکنون به 8 میلیون بطری رسیده است.

وی با بیان اینکه شربت اوپیوم هم امسال خوب مصرف شد، گفت: با توجه به اینکه پروتکل درمان تغییر و در پروتکل جدید شربت اوپیوم هم لحاظ شد، امسال نزدیک به 300 هزار بطری شربت اوپیوم مصرف شد.

سلیمانجاهی به آمار مصرف قرص‌های متادون نیز اشاره کرد و گفت: اکنون شمار مصرف قرص متادون 40 میلی‌گرم به 30 میلیون عدد و آمار مصرف قرص متادون 20 میلی‌گرم به حدود 70 میلیون عدد رسیده است. قرص متادون 5 میلی‌گرم هم نزدیک به صد میلیون عدد مصرف شده است.

سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اضافه کرد: علی‌رغم اینکه با توجه به پروتکل‌های جدید درمان، مصرف قرص متادون با محدودیت مواجه و در یک مقطع زمانی 2 تا 3 ماهه به صورت محدود توزیع شد، اما برخی دانشگاه‌ها دپو داشتند و از آن استفاده کردند. اما باز هم با کاهش مصرف قرص متادون روبرو بودیم.

سلیمانجاهی تاکید کرد: با توجه به گسترش مراکز ترک اعتیاد و میزان معتادان، احتمال افزایش مصرف قرص متادون در سال آینده وجود دارد.

نگرانی از کمبود داروهای ترک اعتیاد در سال آینده

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ماده اولیه مورد نیاز را تهیه کنیم، مشکلی برای تولید مواجه نخواهیم شد. اخیرا ناهماهنگی‌هایی میان مراجع تحویل دهنده مواد مخدر اولیه برای تهیه دارو به وجود آمده است و نزدیک به سه ماه است که مواد مخدر به کارخانجات تولید کننده قرص متادون و شربت‌های ترک اعتیاد تحویل نمی‌دهد و این نگرانی به وجود آمده است که مبادا در سال آینده با کمبود داروهای ترک اعتیاد مواجه شویم.

رشد 10 درصدی صدور مجوز برای تولید داروهای تحت کنترل در کشور

سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین داروهای تحت کنترل برای مراکز درمانی نیز گفت: هم اکنون انواع ایرانی و خارجی داروهای تحت کنترل که به عنوان کمک بیهوشی‌ها استفاده می‌شوند، در دسترس هستند، زیرا همه پزشکان داروی ایرانی مصرف نمی‌کنند، ما هم چندان اصرار نمی‌کنیم که حتما از داروی ایرانی استفاده کنند، اما همچنان تاکیدمان بر روی مصرف داروهای تولید داخل است چرا که همه آنها استانداردهای لازم را کسب می‌کنند.

سلیمانجاهی در ادامه از راه‌اندازی چند خط تولید داروهای تحت کنترل در کارخانه‌های داروسازی خبر داد و گفت: روند صدور مجوز برای تولید داروهای تحت کنترل در مقایسه با سال گذشته 5 تا 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha