سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 68967

سلامت نیوز : رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدامات وزارت بهداشت برای گسترش برنامه پزشک خانواده و همچنین برخی تغییرات در مدل جدید نسخه 02 را تشریح کرد.

دکتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره اعتبارات درنظر گرفته شده برای گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: در سال جاری 220 میلیارد تومان برای اجرای برنامه پزشک خانواده در نظر گرفته شده بود که حدود 50 میلیارد تومان پیش از این تخصیص داده شد و گویا حدود 150 میلیارد تومان دیگر نیز در حال تخصیص است.

وی افزود: اعتباراتی که امسال برای اجرای این برنامه تخصیص یابد در اختیار دانشگاهی‌هایی که برنامه پزشک خانواده را آغاز کرده‌اند یا در مدت باقی مانده تا پایان سال آن را اجرا خواهند، قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم حمایت کافی از این دانشگاه‌ها داشته باشیم تا بتوانند برنامه را به شکلی مطلوب اجرا کنند.

شریعتی گفت: تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند. به منظور گسترش این برنامه در روزهای باقی مانده از سال؛ اقدامات مقدماتی در دو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین و یزد انجام شده است.

وی با بیان این که گویا در بودجه سال آتی نیز دو هزار میلیارد تومان برای برنامه پزشک خانواده در نظر گرفته شده است، درباره اخباری مبنی بر تشکیل کمیته ویژه در دولت برای برنامه پزشک خانواده گفت: این اقدام بسیار خوب است؛ در دنیا نیز برنامه پزشک خانواده مستقیما تحت نظر رییس جمهور انجام می‌شود؛ چرا که بزرگ‌ترین اصلاح اقتصادی- اجتماعی در عرصه سلامت است.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: با تغییراتی که در مدل جدید نسخه 02 ایجاد کرده‌ایم، دریافتی پزشکان خانواده افزایش می‌یابد؛ البته دریافتی پزشکان به تعداد جمعیت تحت پوشش و همچنین منطقه ارائه خدمت بستگی خواهد داشت.

وی افزود: انعطاف‌پذیری مدل جدید نسخه 02 مقداری بیشتر از نسخه قبلی است؛ به طوری که مناطقی که از پزشکان کمتری برخوردارند باید مقداری افراد تحت پوشش پزشک بیشتر شود و به همین نسبت ساعت کار پزشک هم بیشتر می‌شود. البته روش پرداخت‌ها مقداری پیچیده‌تر از روش قبلی است. در مجموع یک پزشک می‌تواند 1000 تا 3000 نفر را تحت پوشش گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha