سلامت نیوز : فاز اول کارخانه جدید تولید داروهای بیوتکنولوژیک با تولید سه قلم داروی بیماران ام اس و یک قلم داروی انعقاد خون به بهره‌برداری رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نهاله نراقی مدیر عامل کارخانجات داروسازی اکتوورکو در مراسم افتتاح این کارخانه که با حضور جمعی از مسوولان سازمان غذا و دارو و فعالان حوزه دارو درمان برگزار شد، اظهار داشت: سایت تولید داروهای بیولوژیک اکتوورتو شامل خط تولید ویال، لیو فیلیزاتور و سرنگ از پیش پر شده می‌باشد. ظرفیت تولید سالانه این مجموعه 12 میلیون سرنگ از پیش پر شده و شش میلیون ویال لیوفیلیزه می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز اول کارخانه سه قلم داروی ام اس و یک قلم داروی انعقاد خون (انو کساپارین) در کارخانه تولید خواهد شد. فاز دوم کارخانه نیز که سال آینده به بهره برداری می‌شود به تولید ماده موثره بیولوژیک با دو سیستم یوکاریوتیک و پروکاریوتیک اختصاص دارد و شامل واحد کشت سلولی، بیوفرمانتور و غیره می‌باشد.

نراقی تصریح کرد: این مجموعه مطابق با آخرین فناوری روز دنیا ساخته شده است و جهت تهیه داروهای بیوتکنولوژی برای درمان بیماری‌های خاص از جمله اینترفرون‌های آلفا و بتا برای بیماران مبتلا به ام اس، اریتروپویتین برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، فیلگرا سیستم برای بیماران مبتلا به سرطان، ریتوکسی ماب برای بیماران مبتلا به لنفوم، هورمون رشد و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به سابقه بیش از 40 ساله فعالیت اکتوورکو در زمینه تامین داروهای مورد نیاز کشور اظهار داشت: کارخانه تولید داروهای شیمیایی در سال 1390 آغاز به کار کرده و رسالت آن تولید داخل داروهای وارداتی است. در این راستا 81 درصد از محصولات شرکت از لحاظ عددی و 72 درصد از لحاظ ریالی تولید داخل می‌باشند و طی شش ماه آینده تمام داروهای و ارداتی شرکت را تولید داخل می‌کنیم.

نراقی با اشاره به این که این کارخانه تاییدیه GMP را از تعدادی از بزرگترین شرکت‌های دارویی خارجی کسب کرده خاطرنشان کرد: این کارخانه در حال حاضر برای 11 محصول دارای پروانه ساخته بود و 10 محصول R&D دارد و هفت عدد از محصولات خود را تحت لیسانس تولید کرده است.

مدیرعامل کارخانجات داروسازی اکتوورکو در پایان با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی و حرکت موفق این مجموعه در راستای این شعار از مسوولان خواست اعتبار شرکت‌های داروسازی را با تصمیمات عجولانه جلوی بیماران و پزشکان مخدوش نکنند و همچنین با تخصیص به موقع ارز اعتبار به داروسازان ایرانی در مقابل شرکای خارجی را حفظ کنند.

دکتر رستگار،‌ مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو هم در سخنانی با تقدیر از فعالیت‌های موفق صورت گرفته در زمینه تولید داخلی داروهای بیوتکنولوژیک گفت: سال 2000 زمانی که اولین فراورده بیوتکنولوژیک اینترفرون آلفا b2 در کشور تولید شد تاکید بسیاری داشتیم که این دارو کیفیتی بالا داشته باشد تا زمینه برای تولید محصولات بعدی در کشور مهیا شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و پس از تولید اولین دارو شرکت‌های مختلف وارد این عرصه شدند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دارویی کشور باید از واردات به سمت تولید داخل حرکت کنند از شرکت‌ اکتوورکو و سایر شرکت‌های دارویی خواست در کنار رقابت و شکستن انحصار تولید داخل محصولات جدید در کشور را نیز در دستور کار قرار دهند.

در مراسم افتتاح کارخانه تولید داروهای بیوتکنولوژیک اکتوورکو از کتاب «غبار ام اس بربال‌های من» مشتمل بر خاطرات و نوشته‌های امیدبخش بیماران ام اس در زمینه زندگی با این بیماری با حضور جمعی از بیماران رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha