سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 68987
سلامت نیوز : هجدهمین همایش ملی- منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران با رویکرد نقش ایران و کشورهای منطقه در دستیابی به رهیافت‌های ریو +۲۰ از ساعت ۹ صبح امروز در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ مجید عباسپور رئیس انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران به‌عنوان سخنران اول این همایش درمورد انجمن متخصصان محیط‌زیست ایرن گفت: این انجمن قدمتی در حدود ۲۰ سال دارد و ما از سال دوم، هر سال همایش محیط‌زیست را برگزار می‌کنیم. وی در ادامه افزود: ما امیدوار هستیم با گردهمایی‌ها در این همایش بتوانیم از دیدگاه‌ها و نظرات اساتید و صاحب‌نظران این حوزه در زمینه مسائل و مشکلات محیط‌زیست استفاده کنیم.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برگزاری نشست بزرگ ریو+۲۰ در خردادماه سال جاری گفت: کوشش شده است تا مواضع ایران در زمینه موضوع‌های مختلف محیط‌زیستی از جمله توسعه پایدار در همین زمینه‌ها تداوم پیدا کند. 

در ادامه این همایش رضا مکنون، عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نایب‌رئیس کمیته ملی توسعه پایدار نیز با بیان اینکه در ایران چیزی که بیشتر از ۱۰ سال دوام بیاورد دیگر ماندگار می‌شود گفت: انجمن متخصصان محیط زیست ایران از عمرش بیش از ۱۰ سال می‌گذرد پس این انجمن پایدار خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: از سال ۱۹۷۲ که کنفرانس استکهلم برگزار شد تا سال ۲۰۱۲ همواره مساله محیط‌زیست مطرح بوده و خوشبختانه از آن زمان تا کنون محیط‌زیست از سطح صفر به سطح سران کشور‌ها آمده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیانیه ریو+۲۰ اشاره کرد و گفت: حرف‌های جسته و گریخته‌ای که روزگاری در مورد مسائل محیط‌زیست مطرح بود با بیانیه ریو+۲۰ به‌عنوان خط‌ مشی‌های مسائل محیط‌ زیستی تبدیل شده است که سران کشور‌ها آن را امضا و تایید کرده‌اند که خوشبختانه ایران هم آن را تایید کرده است.

علی‌محمد شاعری قائم مقام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه همایش با یادآوری ۱۵ اسفند به‌عنوان روز درختکاری گفت: استفاده نادرست و غلط از منابع در فرآیند زندگی موجب شده است محیط‌زیست تحمل خودش را از دست بدهد بنابراین محیط‌زیست با مشکل‌های مختلف ازجمله کمبود آب، ریزگرد‌ها، خشک‌سالی، تغییر شدید آب و هوا و بارش‌های کم واکنش نشان می‌دهد.

شاعری با بیان اینکه محیط‌زیست به خط قرمز خود رسیده است به برنامه‌ها و چشم‌انداز سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور است و ما برای این کار به کمک سازمان‌های دیگر تلاش می‌کنیم استانداردهای ایران را با استانداردهای هوای دنیا تنظیم کنیم.

شاعری در ادامه افزود: در حال حاضر آزبست‌ها را مدیریت کرده‌ایم به‌طوری که در ایران هیچ کارخانه‌ای که ساخت آزبست داشته باشد نداریم چون همه آن‌ها را تعطیل کرده‌ایم از طرف دیگر جلوی ورود آزبست‌های وارداتی را در گمرک گرفتیم و آن را به کشور مبدا بازگرداندیم.

قائم‌ مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: در بخش آب و خاک هم کارهایی کرده‌ایم به‌طور مثال تلاش کرده‌ایم سم و کود شیمیایی را به سمت سم و کودهای غیرشیمیایی هدایت کنیم.

وی افزود: در زمینه فاضلاب‌های شهری برای شهرهایی که ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید فاضلاب شهری به صورت بهداشتی فراهم شود.

حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی موضوع مهم دیگر برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست است که شاعری به آن اشاره کرد.

در ادامه این همایش به نفرات برگزیده که خدمات زیست‌محیطی انجام داده‌اند لوح و هدایایی داده شد. این همایش عصر امروز با سلسله نشست‌هایی تخصصی ادامه خواهد یافت.

خاطر نشان می‌کند، هجدهمین همایش ملی- منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط‌زیست فردا ۱۶ اسفند خاتمه می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha