سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: حاضریم در یك اجرای آزمایشی میزان اثربخشی پرستار با پزشك خانواده را مقایسه كنیم و ثابت کنیم طرح پرستار خانواده اثربخش تر است.

احمد نجاتیان در گفت‌وگو با نظام پرستاری اظهار كرد: این ادعا نیست و به گزاف نگفته ایم كه میزان اثرگذاری و هزینه اثربخشی پرستاران خانواده به مراتب بیشتر از پزشك خانواده است. پرستاران نیروهای متخصص و با تجربه ای هستند كه خدمات را با قیمت ارزان‌تر به بیمار و مددجو ارائه می‌كنند و حتی حاضریم در یك مطالعه موردی و اجرای پایلوت آن را به اثبات برسانیم.

وی ادامه داد: در پروژه ملی در كار گروه LFC (رهبری برای تغییر در پرستاری) با همكاری ICN  و سازمان بهداشت جهانی نقش پرستار خانواده تعریف شد و با بررسی دقیق متون شرایط تعیین شد و با شرایط فرهنگی كشور بومی سازی شد و این طرح هم اكنون برای پیاده سازی پرستار خانواده آماده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینكه پزشك و پرستار خانواده از 2 جنبه اثرگذاری و هزینه قابل مقایسه با یكدیگر هستند، افزود: امروزه در دنیا این موضوع مطرح است كه مهم نیست كار توسط چه كس یا كسانی ارائه می شود بلكه مهم آن است كه كار به درستی و با هزینه كمتر انجام شود امروز با توجه به كمبود اعتبارات استفاده از نیروی ارزان اما اثربخش پرستاری مقرون به صرفه است.

نجاتیان گفت: طی سالیان اخیر رویكرد نظام سلامت در دنیا درمان‌محور به سلامت محوری پیشگیری، بهداشت و ارتقاء سلامت تغییر كرده است و سرمایه گذاری را بر سلامت موثرتر و سودمندتر می‌داند در كشور ما نیز با طرح PHC مراقبتهای بهداشتی اولیه اتفاق افتاد و سیستم بهداشتی درمانی كشور را با راه اندازی خانه های بهداشت در روستاها و مراكز بهداشتی شهری متحول كرد.

وی ادامه داد: اما هم اكنون شاخص های بهداشتی درمانی پاسخگو نیست و نظام سلامت كشور به دنبال راه حل دیگری بود كه آن را در پزشك خانواده یافت اما متاسفانه برنامه ریزان این برنامه همه ذینفعان نظام سلامت نبودند و فقط عده و گروه خاصی درگیر شدند و از ابتدا نافرجامی این طرح را كارشناسان عنوان می‌كردند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: این طرح شكست خورده توسط عده ای پزشك برنامه ریزی شد كه فقط به فكر اشتغالزایی پزشكان بودند و اینكه پزشك در كلینیك یا مطب بنشیند و 2500 نفر را پوشش دهد و برای پرستار یا ماما نقشی قائل نشوند و از انها به عنوان دستیار پزشك و مجری دستورات پزشكان یاد كنند.

نجاتیان گفت: حال آنكه در سیستم بهداشتی درمانی دنیا در پزشك خانواده نقش مهمتر و اساسی تری را برای پرستار با تجربه و دانش آموخته در نظر گرفته است.

وی با اشاره به آماده نبودن زیرساختهای لازم برای اجرای این برنامه از جمله اعتبارات و بیمه یادآور شد: همین امر سبب شد برنامه پزشك خانواده در شهرهای بزرگ شكست بخورد و عملاً متوقف شود حال آنكه پزشك به جای سنجش سلامت افراد تحت پوشش و غربالگری می‌تواند به امر درمان و در مقابل پرستار به آموزش، غربالگری و مشاوره بپردازد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha