چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 68993

بدنی که با کاهش میزان انسولین روبه‌رو باشد یا انسولین موجود در خون قادر به انجام وظایف خود نباشد با مشکلاتی مواجه می‌شود که یکی از آنها افزایش میزان قند خون است.

کنترل قند خون به روش حکیم باشی
سلامت نیوز :  ابتلا به دیابت به دلیل بروز اختلال در متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن صورت می‌گیرد. بدنی که با کاهش میزان انسولین روبه‌رو باشد یا انسولین موجود در خون قادر به انجام وظایف خود نباشد با مشکلاتی مواجه می‌شود که یکی از آنها افزایش میزان قند خون است، زیرا انسولین ترشح شده توسط سلول‌های بتا در پانکراس وظیفه مهم کنترل و کاهش میزان قند خون را برعهده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ با بروز این مشکل فرد مبتلا به دیابت می‌شود. برای درمان این بیماری متناسب با دیدگاه بیمار داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی وجود دارد که می‌تواند به کنترل بیماری و پیشگیری از پیشرفت بیماری در مبتلایان به دیابت کمک کند. در این شماره برخی از گیاهان دارویی موثر برای کنترل دیابت و کاهش میزان قندخون را با هم مرور می‌کنیم؛ گیاهانی که هرگز نباید بدون نظارت و مشورت با متخصص طب سنتی و پزشک خود سراغ آنها بروید یا آنها را بدون مشاوره جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین کنید.

  سیر

انسولین درمانی کنید

در بسیاری از متون طب سنتی از سیر به عنوان یکی از گیاهان دارویی موثر در کاهش میزان قندخون یاد شده است. سیر به دلیل داشتن ترکیبات فعال گوگردی مانند اکسید آلیل دی‌سولفید موجب کاهش قند خون می‌شود. در حقیقت مصرف سیر در افراد مبتلا به دیابت موجب افزایش میزان انسولین خون آنها می‌شود و همین مسئله به کاهش قند خون این افراد کمک می‌کند. برخی از درمانگران طب سنتی مصرف قرص های حاوی سیر را که به طور منظم به مدت 3 ماه مصرف شود موجب کاهش قند خون می‌دانند. البته این شیوه به عنوان یک درمان کمکی و در شرایطی که مصرف آن با داروهای دیگر بیمار تداخل نداشته باشد توسط درمانگران طب سنتی توصیه می‌شود.

  خیار تلخ

قند خون را مهار کنید

خیار تلخ میوه‌ای شبیه  کدوست که در بسیاری از سرزمین‌های آسیایی کشت می‌شود. این میوه در ابتدا سبز رنگ است و پس از رسیدن برخلاف خیارهای معمولی به زرد یا نارنجی تغییر رنگ می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این میوه مزه تلخ و بد آن است. برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی در جهان مصرف این خیار تلخ را برای کنترل و درمان دیابت به بیماران خود توصیه می‌کنند. مغز خیار تلخ به دلیل داشتن ماده‌ای شبیه انسولین یکی از بهترین خوراکی‌های طبیعی است که می‌تواند به کاهش قندخون بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان مصرف 50 تا 60 گرم از خیارتلخ را برای کاهش قندخون موثر می‌دانند.

  قره‌قات

روند درمان را تسریع کنید

قره قات یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در بسیاری از جنگل‌های شمال ایران رشد می‌کند و کشت آن نیز در برخی از نقاط کشور رایج است. این گیاه دارای برگ‌های نوک تیز و میوه‌های سیاه وارغوانی رنگی است که علاوه بر مصرف غذایی، خواص درمانی کم‌نظیری دارد. بسیاری از مردم از دانه‌های سیاه‌رنگ قره‌قات برای تهیه مربا و انواع دسرها یا پیش‌غذاها استفاده می‌کنند و اما درمانگران طب سنتی از برگ‌های گیاه قره‌قات و دمنوش‌های تهیه شده با برگ‌های این گیاه برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌کنند. امروزه از برگ‌های این گیاه عصاره و اسانسی به صورت صنعتی تهیه می‌شود که استفاده از آن به همراه آب موجب بهبود روند درمان افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

  خار مریم

جذب انسولین را بیشتر کنید

خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که درمانگران طب سنتی آن را برای کاهش میزان قند خون و افزایش حساسیت و جذب سلولی انسولین به منظور کاهش هرچه بیشتر قندخون در بدن به بیماران خود توصیه می‌کنند. در گیاه خارمریم ماده موثره‌ای به نام «سیلی‌مارین» وجود دارد که مصرف آن 2 تا 3 بار در روز موجب کاهش میزان قند خون ناشتا در بدن بیماران مبتلا به دیابت می‌شود که امروز در برخی از   این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و کاهش قندخون می‌شود. در حال حاضر فراورده‌ها و محصولاتی دارویی متنوعی به صورت چای، دمنوش و عصاره برگ گیاه خار مریم در داروخانه‌ کشورهای مختلف توزیع می‌شود که توسط پزشکان برای تسریع روند درمان بیماران دیابتی تجویز می‌شود.

  گزنه

هر روز یک فنجان بنوشید

گیاه گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک گیاه  دارویی موثر به منظور کاهش میزان گلوکز خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشیدن 2 تا 3 فنجان از چای یا دمنوش تهیه شده از این گیاه می‌تواند با افزایش میزان قند خون در بدن مقابله کند و یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای مبارزه با پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به دیابت باشد. علاوه بر نوشیدن چای گزنه، مصرف خوراکی از عصاره طبیعی به دست آمده از برگ‌های گیاه گزنه می‌تواند به پیشگیری از تخریب سلول‌های پانکراس در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

  بابونه

عوارض دیابت را کاهش دهید

یکی از عوارض جدی ابتلا به بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع دوم کاهش قدرت دید و آسیب‌هایی است که به سیستم عصبی بدن و کلیه‌ها وارد می‌شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات شیوه‌های طبیعی در طب سنتی وجود دارد که به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف خوراکی عصاره به دست آمده از گیاه بابونه به کاهش سطح قند خون در بدن کمک می‌کند و فعالیت آنزیمی که عوارض و اختلال‌های ناشی از ابتلا به دیابت را در بدن دوچندان می‌کند را کاهش می‌دهد. دانشمندان انگلیسی و ژاپنی به تازگی تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌اند و بر این باورند که می‌تواند با کمک عصاره به دست آمده از گیاه بابونه پیشرفت دیابت نوع دوم را در بدن کنترل کرد.

هم درمان یبوست

 هم کنترل قند

پسیلیوم یا اسفرزه یکی از گیاهان  دارویی ملین است که به واسطه جذب آب و افزایش حرکات دودی شکل روده‌ها موجب حجیم شدن محتویات روده و  تخلیه بهتر روده‌ها و مواد زائد از بدن می‌شود. مصرف روزانه گیاه خشک شده اسفرزه با تجویز متخصص طب سنتی به مدت 7 تا 8 روز می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش و کنترل تعداد هموگلوبین ای.وان‌سی در بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد.

 ‫این هشدار را جدی بگیرید‬

‫هرگز داروهای گیاهی و طبیعی را جایگزین داروهای شیمیایی که برای درمان دیابت مصرف می کنید، نکنید. درمانگران طب سنتی به بیماران خود توصیه می کنند از شیوه های درمان گیاهی به عنوان شیوه ای کمکی در کنار درمان اصلی دیابت استفاده کنند و پیش از هر چیز از عدم تداخل داروی گیاهی با داروی شیمیایی نیز مطمئن شوند‬ ‫و تنها در صورتی از شیوه های درمانی طبیعی و گیاه درمانی برای درمان دیابت استفاده کنند که این شیوه‌ها را با مشاوره متخصص طب سنتی و اطمینان از عملکرد این شیوه های درمانی انتخاب  می کنند.

هندوانه ابوجهل هم به‌کارتان می‌‌آید

هندوانه ابوجهل یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوهاست.  این گیاه که در جنوب استان خراسان به وفور رشد می‌کند ماده‌ای گلوکزیدی با نام کولوسنتین در خود دارد که طعمی بسیار تلخ دارد اما اثری بسیار مستقیم و کم‌نظیر بر سلامت افراد مبتلا به دیابت. درمانگران طب سنتی ایران، چین و هند میوه‌های این گیاه را برای کاهش میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند. اما برای مصرف آن محدودیت‌هایی قائل‌ هستند و معمولا داروی فرآوری شده این گیاه را در مدت زمانی محدود مثل 2 ماه برای بیماران تجویز می‌کنند، چرا که مصرف بی‌رویه، بی‌قاعده و بدون تجویز پزشک از میوه هندوانه ابوجهل احتمال ابتلا به اسهال خونی و خطر مرگ را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha