چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 68996

مجلس با انتخاب طریقت‌منفرد موافق است و او حتما با غلبه رای موافق، وزیر جدید بهداشت خواهد بود.

مجلس از طریقت‌منفرد حمایت می‌کند؟

سلامت نیوز : تنها یک هفته تا پایان مهلت قانونی معرفی وزیر بهداشت به مجلس باقی است و تاکنون دولت کسی را برای تصدی این پست به مجلس معرفی نکرده است. این در حالی است که مجلس برای معرفی وزیر بهداشت به دولت تا پایان مهلت قانونی تذکر داده است و این مهلت در تاریخ 7 فروردین سال 92 به پایان می‌رسد. لاریجانی از غیرقانونی بودن حضور طریقت‌منفرد به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه در فاصله 7 فروردین تا بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه و تشکیل جلسات علنی مجلس می‌گوید. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا از امکان معرفی وزیر در یک هفته باقیمانده می‌گوید و این‌که هنگام معرفی وزیر ارتباطات از نمایندگان دولت خواسته بود وزیر بهداشت پیشنهادی را به مجلس معرفی کنند که نکردند. این درحالی است که دولت می‌تواند رسیدگی به این موضوع را در تعطیلات از مجلس درخواست کند و مجلس مطابق قانون در پذیرش این درخواست مختار است.

حضور سرپرست پس از 7 فروردین غیر قانونی است

حسینعلی شهریاری در گفت‌و‌گو با آرمان حضور طریقت‌منفرد به‌عنوان سرپرست پس از 7 فروردین را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: پس از این تاریخ هرگونه امضا و تصمیم‌گیری از جانب او دخل و تصرف در بیت‌المال حساب می‌شود و قابل پیگرد است.

صندلی خالی وزیر، ‌طبیب‌زاده یا طریقت‌منفرد؟

شهریاری در پاسخ به این سوال آرمان که درصورت عدم معرفی وزیر از طرف دولت، مجلس چه اقدامی انجام خواهد داد؛ می‌گوید: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور طی یک هفته پیش‌رو‌ شخصی را به مجلس پیشنهاد خواهد داد. و این شخص به احتمال زیاد محمدحسن طریقت‌منفرد، سرپرست فعلی وزارتخانه خواهد بود. در هفته جاری نسبت به انتخاب زهره طبیب‌زاده به‌عنوان وزیر بهداشت جدید گمانه‌زنی‌هایی به گوش رسانه‌ها رسید که فورا از جانب خودش تکذیب شد. وی با شایعه خواندن انتخابش به‌عنوان وزیر بهداشت ‌دولت احمدی‌نژاد و نشستن روی صندلی خالی وزارت مرضیه وحید دستجردی، مخالفت خود را با انتخاب یک زن به‌عنوان وزیر اعلام کرد و گفت این مخالفت شامل حال خودش هم می‌شود.

طبیب‌زاده در جامعه ایران امروز را برای تصدی مدیریت کلان در کشور ناتوان و ناکارآمد خواند و گفت: زنان به دلیل به کار گرفته نشدن در سطوح میانی مدیریت برای تصدی شغل‌های مدیریتی کلان آماده نیستند. نباید فراموش کرد که یکی از افتخارات دولت احمدی‌نژاد حضور زن در کابینه دولت بود و با برکناری مرضیه وحید دستجردی، دولت به یک جمع مدیریتی مردانه تبدیل شد. از این‌رو انتظار می‌رفت وزیر جدید بهداشت هم از میان زنان انتخاب شود.

مجلس از طریقت‌منفرد حمایت می‌کند؟

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت نیز انتخاب طبیب‌زاده برای وزارت بهداشت را شایعه می‌داند. وی در پاسخ به آرمان درخصوص نظر مجلس نسبت به معرفی طریقت‌منفرد، رای مجلس را نسبت به او مثبت تلقی می‌کند و می‌گوید مجلس با انتخاب طریقت‌منفرد موافق است و او حتما با غلبه رای موافق، وزیر جدید بهداشت خواهد بود.

مشغولیت‌های وزیر جدید

شهریاری در پاسخ به این سوال آرمان که وزیر جدید در مهلت باقی مانده دولت چه برنامه‌هایی را می‌تواند در پیش بگیرد؛ می‌گوید: با توجه به مهلت کوتاه باقی‌مانده اگر وزیر بتواند طرح پزشک خانواده را اجرا کند در راستای تحقق برنامه‌های سلامت کشور قدم مثبتی برداشته. هر چند تحقق این امر و موفقیت وزیر در اجرای این طرح مستلزم تامین بودجه و اعتبار لازم از طرف دولت خواهد بود. که برای دانستن این موضوع بهتر است تا اعلام بودجه و اعتبارات در هفته آینده صبر کنید.

طریقت‌منفرد: تنها آمده‌ام و تنها می‌روم

محمد‌حسن طریقت‌منفرد در جواب فارس که آیا برای وزارتخانه تیم خودش را خواهد داشت یا نه؛ می‌گوید: تیم ندارم، تنها آمده‌ام و تنها می‌روم، منتظر تغییرات در وزارت بهداشت نیستم؛ فقط منتظر حضرت صاحب‌الزمان(عج) هستم. وی همچنین در رابطه با مشکلات مالی وزارت بهداشت می‌گوید: به خاطر تحریم‌ها کل دولت با مشکلات مالی رو‌به‌روست و وزارت بهداشت هم از این قاعده مستثنی نیست اما منتظریم تا آخر سال بودجه‌ای را مانند هر سال به وزارت بهداشت اختصاص دهند تا قدری از مشکلات کم شود.

بودجه سلامت؛ هنوز نامعلوم

شهریاری وضعیت سلامت مردم را بسیار نگران‌کننده عنوان می‌کند و می‌گوید: نظارتهای وزارت بهداشت بر امور بهداشتی مانند بهداشت محیط، نظارت بر سلامت موادغذایی، آرایشی، مدیریت بیماریهای واگیر و غیر واگیر آبکی و کمرنگ شده است. وضعیت بیمارستانها هم نابه‌سامان است اکثر بیمارستان‌ها توان اداره خود و بیماران را ندارند. به نقل از فارس، وی همچنین از کسری بی‌سابقه 4500 میلیار تومانی وزارت بهداشت می‌گوید و ادامه می‌دهد: سال گذشته 15 هزار میلیارد برای بخش سلامت در قانون بودجه تصویب شد ولی دولت حدود 55 درصد از ردیف سایر این اعتبارات را اختصاص نداد. در واقع این بخش حدود یک سوم اعتبارات مصوب خود را دریافت نکرده است. از طرفی رمضان محسن‌پور، معاون پارلمانی وزارت بهداشت از تصمیم‌های مثبت دولت برای بودجه سلامت می‌گوید.

وی همچنین از در نظر گرفتن اعتبار 200 میلیارد تومانی برای طرح پزشک خانواده در سال 91 می‌گوید و ادامه می‌دهد: از آنجا که اجرای برنامه پزشک خانواده در اولویت کار دولت و وزارت بهداشت قرار دارد به منظور آن که بتوانیم مطالبات قبلی‌مان را به نحوی جبران کنیم، 200‌میلیارد تومان برای سال 91 در نظر گرفتند که حدود 120 میلیارد تومان آن را اختصاص داده‌اند. برنامه پزشک خانواده در بودجه سال 92 نیز ردیف اعتباری می‌گیرد که هنوز رقم آن مشخص نیست. زمانی که این ردیف مشخص شد، در این زمینه نیز اطلاع رسانی می‌کنیم.

پزشک خانواده؛ مایه خجالت

17 سال از زمانی که طرح پزشک خانواده در مجلس تصویب شد و متعاقب آن به دولت تکلیف شد؛ می‌گذرد. اما مشکلات مالی در این بخش و سوءمدیریت موجب شده تا این طرح تاکنون به درستی اجرا نشود. تا جایی که طریقت‌منفرد، سرپرست وزارت بهداشت به حرف می‌آید و نسبت به وضعیت اجرای این طرح و نبود اعتبار کافی اعتراض می‌کند. حالا باید دید درصورت تصدی پست وزارت و در زمان کوتاه باقی مانده از عمر دولت، برای این طرح چه خواهد کرد. نتایج منتشر شده از طرف مجلس در هفته آینده در رابطه با بودجه 92، پاسخگوی این سوال خواهد بود که آیا حوزه سلامت نسبت به سال 91 بهبودی را شاهد خواهد بود یا مردم همچنان باید با کمبود‌های موجود در این بخش بسازند؟ طلسم پزشک خانواده خواهد شکست یا وزیر همچنان دولت را به خاطر بی‌توجهی به استغفار دعوت می‌کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha