چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 68999

مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله كاتاراكت، آب سیاه، تغییر فلور طبیعی میكروبی چشم و كاهش دفاع چشم در مقابل میكروب‌های بیماری‌زا و حساسیت شود.

وقتی چشم‌ها رنگ خون می‌گیرد
سلامت نیوز : شاید اولین و طبیعی‌ترین علت سرخ شدن چشم‌ها خستگی ناشی از كاركردن زیاد با چشم‌ها و كم‌خوابی باشد البته قرمزی چشم می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد كه از آن میان می‌توان به انواع عفونت‌ها، التهاب‌های خارج چشمی و داخل چشمی، خشكی چشم، تحریكات خارجی و حساسیت نیز اشاره كرد، اما در صورتی كه تمام علل آن را به نحوی بتوان رد كرد ممكن است چشم‌ها حتی بدون هیچ دلیل مشخصی در برخی شرایط دچار قرمزی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما چرا چشم‌ها ناخودآگاه قرمز می‌شود؟ یعنی به زبان ساده چه فرآیندی منجر به مشاهده سرخی در چشم می‌شود؟ دكتر محمد ریاضی‌اصفهانی، فوق‌تخصص جراحی شبكیه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: كم‌خوابی یا استفاده بیش از حد از چشم‌ها در شرایط بد محیطی یا نور نامناسب بخصوص در مواردی كه چشم فرد دچار اختلال‌هایی چون عیوب انكساری، انحرافات مخفی یا خشكی‌های خفیف چشم باشد، می‌تواند باعث تشدید ناراحتی بیمار شده و به صورت قرمزی خود را نشان دهد.

البته در صورتی كه قرمزی چشم همراه با علائم دیگری از قبیل سوزش، تورم یا كاهش دید باشد‌، لازم است از سوی چشم‌پزشك معاینه شود و از نظر وجود بیماری‌های خطرناك‌تر چشمی مورد بررسی قرار گیرد.عفونت‌های چشمی بر حسب محل و بافت درگیر شده می‌تواند علائم متفاوتی مانند وجود ترشحات، سوزش، احساس جسم خارجی، كاهش دید و درد داشته باشد.

درمان قرمزی چشم در چند قطره

با توجه به استفاده شایع بسیاری از افراد از قطره نفازولین برای رفع سرخی چشم، این سوال به ذهن می‌رسد استفاده خودسرانه از این قطره تا چه اندازه از سوی متخصصان چشم تائید می‌شود؟

دكتر ریاضی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاكید بر این‌كه استفاده از قطره چشمی نفازولین برای درمان قرمزی چشم به‌طور كلی توصیه نمی‌شود، توضیح می‌دهد: استفاده از نفازولین می‌تواند باعث پوشیده شدن علائم بیماری و تشخیص دیرتر بیماری فرد شود. از سوی دیگر با گذشت زمان از میزان آثار آن كاسته می‌شود و تاثیری بر میزان قرمزی ندارد. به بیان دیگر، استفاده از آن باید با تائید چشم‌پزشك بوده و پس از بررسی چشم از نظر نوع بیماری چشمی انجام شود.

عاقبت تلخ مصرف خودسرانه قطره چشمی

شاید بسیاری از افراد ندانند مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله كاتاراكت، آب سیاه، تغییر فلور طبیعی میكروبی چشم (‌میكروب‌های بی‌ضرری كه به‌طور طبیعی در سطح چشم وجود دارد) و كاهش دفاع چشم در مقابل میكروب‌های بیماری‌زا و حساسیت شود.

اما دكتر ریاضی، اشك مصنوعی را از این قطره‌ها مستثنی كرده و می‌گوید: قطره‌هایی كه به صورت اشك مصنوعی با نام‌های مختلف وجود دارد ـ در صورتی كه با توصیه چشم‌پزشك استفاده شود ـ می‌تواند با كمترین عوارض مورد استفاده طولانی‌مدت قرار گیرد، ولی محلول‌هایی كه برای شست‌وشوی چشم عرضه می‌شود در چشم‌های سالم استفاده چندانی ندارد و چشم سالم سیستم‌های حفاظتی و شست‌وشوی كاملی برای فرد دارد كه بسیار موثر عمل می‌كند.

آلودگی هوا به چشم هم سرایت می‌كند

آلودگی هوا كه به معضل بزرگ كلانشهر‌ها تبدیل شده است، فقط آثار خود را در قلب و ریه‌ها بروز نمی‌دهد، بلكه می‌تواند منجر به بروز نشانه‌هایی چون سرخی‌، سوزش و حتی عفونت در چشم‌ها شود؛ یعنی آلودگی هوا می‌تواند با تحریك چشم‌ها ایجاد سوزش، قرمزی و اشك‌ریزش شود.

اما دكتر ریاضی به راهكاری برای محافظت از آسیب‌پذیری چشم‌ها در چنین وضعی اشاره می‌كند و می‌گوید: در این حالت بهترین راه، محافظت از چشم‌ها با قرار نگرفتن در معرض مستقیم آلودگی با امتناع از تردد در شهر طی ساعت‌ها و روزهای بسیار آلوده است. در مواردی كه آلودگی هوا باعث تحریك شدید چشم‌ها شده باشد، می‌توان با استفاده از قطره‌های اشك مصنوعی یا محلول‌های شست‌وشو اقدام به شست‌وشوی چشم كرد. در این حال، استفاده از محلول‌های بدون نگهدارنده می‌تواند عوارض كمتری داشته باشد.

چشم‌های همیشه سرخ

شاید پرسش شما هم این باشد اگر سرخی چشم تكرار و ادامه داشته باشد، باید ‌دنبال چه دلایلی گشت؟به گفته متخصصان چشم، تمام عواملی كه به نحوی بتواند باعث گشادشدن عروق بدن و ازجمله چشم شود و نیز عواملی كه باعث ایجاد التهاب در بافت‌های بدن می‌گردد، منجر به قرمزی چشم نیز می‌شود .

البته دكتر ریاضی بر تاثیر برخی داروها در بروز قرمزی چشم نیز تاكید كرده و می‌گوید: داروها نیز با مكانیسم‌های مختلف می‌تواند باعث قرمزی چشم شود. برخی از داروها با اثر بر عواملی كه موجب تنظیم قطر عروق می‌شود، می‌تواند موجب گشادی عروق شود. از طرف دیگر، برخی داروها می‌تواند باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و در بافت‌های مختلف بدن و مخاط‌ها و از جمله چشم باعث قرمزی، سوزش یا حتی زخم‌های شدید شود.

استرس به جان چشم ها هم می‌افتد

از آنجا كه استرس می‌تواند بر سیستم‌های مختلف بدن اثر گذاشته و تغییراتی در دستگاه عصبی خودكار، هورمون‌های مختلف و سیستم ایمنی بدن داشته باشد، به‌طور غیرمستقیم نیز می‌تواند باعث تشدید بسیاری از بیماری‌های چشمی یا حتی ایجاد برخی از آنها شود.

پس مراقبت از چشم‌ها، پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از عفونت و آلودگی، معاینه‌های دوره‌ای چشم‌ها براساس سن و بیماری زمینه‌ای، جلوگیری از مصرف خودسرانه داروهای چشمی و توجه به توصیه‌های متخصصان می‌تواند از حاد شدن مشكلات و عوارض ساده و قابل رفع چشمی جلوگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha