چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 69004

رسیدگی به وضعیت بهداشت ودرمان شهروندان نه تنها جزو اولویت‌های دولت نیست بلكه عدم پرداخت به موقع بودجه به این وزارت‌خانه به سنت در دولت‌های نهم و دهم تبدیل شده است.

کسری بودجه 4500 میلیاردی وزارت بهداشت
سلامت نیوز :داستان دنباله‌دار كسری بودجه وزارت بهداشت ظاهرا قرار نیست به قسمت‌های پایانی خود برسد. كسری بودجه 2 هزار میلیارد تومانی سال‌جاری این وزارت‌خانه در سال آینده به 4هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌كند و اگر وضعیت كسری بودجه این وزارت‌خانه به همین منوال پیش برود بیم اختلال شدید در روند کاری این وزارت‌خانه به دلیل نداشتن بودجه تا اواسط دهه نود می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «واویلا» اصطلاحی است كه حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص اوضاع بیمارستان‌ها به كار می‌برد و می‌گوید: اكثر بیمارستان‌ها توان اداره خود و ارائه خدمات مناسب به مردم را ندارند و مسئولان دولتی نیز برای سلامت مردم ارزشی قائل نیستند و تصور می‌كنند اختصاص بودجه برای سلامت مردم حیف و میل منابع است. مسئولان دولت تصور می‌كنند مسئولان وزارت بهداشت به خوبی منابع مالی را مدیریت نمی‌كنند و لزومی به اختصاص منابع مالی لازم برای سلامت مردم نیست كه این تفكری نادرست و خطرناك است.

به‌گفته وی وضعیت سلامت مردم بسیار نگران‌كننده است، نظارت‌های وزارت بهداشت بر امور بهداشتی مانند بهداشت محیط، نظارت بر سلامت موادغذایی، آرایشی، مدیریت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر آبكی و بسیار كمرنگ شده است. رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید می‌كند: ما از وضعیت سلامت مردم بسیار نگران هستیم و به مسئولان دولت هشدار می‌دهیم كه هر چه زودتر برای جلوگیری از افزایش مخاطرات سلامت برای مردم و افزایش مرگ و میر در كشور به قانون عمل كنند و وظایفی را كه قانون برایشان تعیین كرده انجام دهند.

كسری بودجه وزارت بهداشت برای سال آینده در حالی تكرار می‌شود كه سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش سلامت در قانون بودجه تصویب شد اما دولت حدود 55 درصد از ردیف سایر این اعتبارات را اختصاص نداد كه این رقم 4 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود كه به این ترتیب وزارت بهداشت حدود یك‌سوم اعتبارات مصوب خود را دریافت نكرده است. شهریاری معتقد است: افزایش بی‌عدالتی و فشار مضاعف هزینه‌های سلامت بر دوش مردم حاصل بی‌تدبیری دولت است به‌گونه‌ای كه اكنون بیش از 70 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود و تعداد زیادی از شهروندان به دلیل هزینه‌های بالای درمان فقیر می‌شوند. عدم موافقت دولت با بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت موضوعی بود كه چندی قبل سیدرمضان محسن‌پور، معاون پارلمانی وزارت بهداشت آن را رسانه‌ای كرد.

وزارت بهداشت برای بودجه سال 92 رقمی را به دولت پیشنهاد داده بود كه دولت نه تنها با این رقم موافقت نكرده بلكه بودجه سال آینده به نسبت سال‌جاری 15 درصد نیز كمتر پیش‌بینی شده است. دكتر حسن تامینی‌لیچایی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به این نكته که باید منتظر سالی سخت برای وزارت بهداشت باشیم به تهران امروز می‌گوید: «‌سال‌جاری قرار بود 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها كه 600 میلیارد تومان می‌شود به حوزه سلامت اختصاص پیدا كند كه این موضوع محقق نشده است با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال 92 نیز سهمی از یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت نشود.»

 به‌گفته نماینده مردم رشت در خانه ملت، دولت در سال گذشته كمكی به موضوع درمان نكرده و با ادامه پیداكردن این وضعیت مردم باید شرایط سخت‌تری را تحمل كنند و با وضعیت خودگردانی كه بیمارستان‌ها به آن مبتلا شده‌اند این مراكز درمانی توانایی ایستادن روی پای خود را ندارند و باید فكری اساسی به حال درمان مردم كرد.» اگر چه رئیس‌جمهور هنگام ارائه بودجه سال 91 از توجه ویژه به بخش سلامت سخن گفت و اعتباری معادل 1563 میلیارد تومان را تحت عنوان دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی ـ درمانی به وزارت بهداشت اختصاص داد اما واریزی بخشی از این بودجه به عنوان پاداش كاركنان وزارت راه تمام پنبه‌های بهبود وضعیت بهداشت و درمان را رشته كرد.

این اقدام نشان داد كه رسیدگی به وضعیت بهداشت ودرمان شهروندان نه تنها جزو اولویت‌های دولت نیست بلكه عدم پرداخت به موقع بودجه به این وزارت‌خانه به سنت در دولت‌های نهم و دهم تبدیل شده است. این در حالی است كه بر اساس قانون سهم مردم از درمان باید 30 درصد و سهم دولت باید 70 درصد باشد، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود این است كه همیشه سهم شهروندان در پرداخت هزینه‌های درمانی نه تنها به خط قانونی نزدیك نمی‌شود بلكه همیشه بیشتر از سهم قانونی بوده است و بار مشكلات همیشه بر دوش خانواده بیماران بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha