چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
سلامت نیوز : اگر کم‌کم احساس می‌کنید حافظه‌تان در حال تحلیل رفتن است، وقت آن رسیده که تکنیک‌های تقویت حافظه را به‌کار بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ برای نخستین قدم سعی کنید در روال عادی زندگی‌تان تغییر و تنوع ایجاد کنید. این مطلب روش‌های ساده‌ای برای تقویت حافظه و مقابله با فراموشی را به شما آموزش می‌دهد.

بازی کنید
برنامه‌های پرورش ذهن و بازی‌ها روش‌های شگفت‌انگیزی برای به چالش کشیدن مغزتان هستند. حل سودوکو، جدول کلمات متقاطع و بازی‌های الکتریکی راه‌هایی برای آماده‌سازی مغز شما هستند. علاوه بر آن این‌گونه فعالیت‌ها، جنبه تفریحی هم دارند. البته فراموش نکنید که روزانه فقط 15 دقیقه از وقتتان را به بازی اختصاص دهید نه بیشتر، چراکه این بازی‌ها در درازمدت فرد را دچار نوعی وسواس و اعتیاد به بازی می‌کند.

مدیتیشن کنید
مدیتیشن روزانه، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت جسم و مغز و روانتان انجام دهید. مدیتیشن نه تنها باعث آرامش می‌شود بلکه به پرورش مغز و ذهن نیز کمک می‌کند. تمرکزی که حین آرامش به دست می‌آورید شما را در ساخت تصویر‌های ذهنی جدید و حتی پیچیده کمک می‌کند.

مواد مغذی بخورید
مغز به چربی‌های مفید و سالم احتیاج دارد، پس روغن ماهی، انواع آجیل‌‌ها مانند گردو، روغن تخم کتان و روغن زیتون را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و از مصرف چربی‌های اشباع شده پرهیز کنید.

اتفاقات روزانه‌تان را تعریف کنید
خاطره‌ها و پیشامدهای روزمره‌تان را بازگو و تفسیر کنید. سعی کنید راه‌های تعریف کردن خاطرات با تمرکز بر جزییات مختلف را فرا بگیرید.

کمتر تلویزیون ببینید
تحقیقات نشان می‌دهند که افراد بزرگسال به‌طور متوسط روزانه چهار ساعت تلویزیون می‌بینند، دیدن تلویزیون از زمانی که برای برقراری ارتباط و تمرین‌های ذهنی در نظر می‌گیرید کم می‌کند.

مغز سالم در بدن سالم است
تمرین‌های ورزشی، برای مغز نیز مفید هستند. وقتی بدنتان را حرکت می‌دهید مغزتان تلاش می‌کند ماهیچه‌ها را هماهنگ کند، فواصل را تخمین بزند و تعادل برقرار کند. با انجام تمرین‌های گوناگون مغزتان را به چالش بکشید.

به‌طور گسترده و متنوع مطالعه کنید
کتاب‌ها و مجلات و روزنامه‌ها هر یک شما را به دنیایی متفاوت می‌برند. دنیایی سرشار از اتفاقات، شخصیت‌ها و مکان‌های غیرمنتظره. در کنار مطالعاتی که برایتان ضروری است یا زمینه‌ای که به آن علاقه دارید سعی کنید هر از گاهی داستان‌های مهیج پلیسی یا داستان‌هایی که در خارج از محیط زندگی شما اتفاق می‌افتند را بخوانید. حدس قاتل یا تلاش برای تصور جاهایی که ندیده‌اید برای ذهن و مغز شما تمرین بزرگی است.

مهارت‌های جدید فرا بگیرید
یادگیری مهارت‌های جدید، ناحیه‌های مختلفی از مغزتان را فعال می‌کند. کارهای جدید نقطه مقابل عادات شما هستند و عادت‌های قدیمی همان‌ها هستند که فراموشی را در شما نهادینه می‌کنند. حتی یادگیری یک غذا یا زبان جدید به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

به زندگیتان تنوع بدهید
ما انسان‌ها عاشق تنوع هستیم اما حقیقت این است که کمتر آن را در زندگیمان ایجاد می‌کنیم. اما تغییرات هر چند جزیی به پویایی مغز شما کمک می‌کند. برای مثال اگر راست دست هستید، سعی کنید بعضی از کارهایتان را با دست چپ انجام دهید یا عادت‌های قبل از خوابتان را پس و پیش کنید یا جای موادغذایی را در یخچالتان عوض کنید.

به مغزتان برنامه بدهید
یکی از بهترین تمرین‌ها برای داشتن ذهنی جوان و دقیق، عبارت است از: یادآوری، تصویرسازی و تفسیر. سعی کنید به‌طور روزانه دقایقی را به بازسازی خاطرات، مرور فیلمی که چندی پیش دیده‌اید، یا به یاد آوردن اسامی دوستان قدیمی‌تان اختصاص دهید. ممکن است در آغاز کار ذهنتان با شما همکاری نکند اما تسلیم نشوید، اگر بیشتر تلاش کنید، همه چیز را به خاطر خواهید آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha