سلامت نیوز : منصور انبیا صبح امروز در دومین همایش شیمی صنعت با رویکرد تولید مواد دارویی به نقش پژوهشگاه شیمی از صنعت دارو اشاره کرد و گفت: دفتری را به عنوان همکاری‌های علمی - صنعتی در صنایع دارویی کشور در پژوهشگاه شیمی ایجاد کرده‌ایم و تاکنون پروپزال‌های مختلفی را به حوزه صنایع دارویی ارائه کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه درصد زیادی از ارز دارویی برای واردات مواد اولیه دارویی صرف می‌شود، افزود: اگر مواد اولیه دارویی در دسترس باشد و در عین حال زیرساخت‌های فناوری هم مهیا شود. می‌توانیم 4 درصد بقیه داروهایی را که وارد می‌شود، در داخل تولید کنیم چرا که دارو در زنجیره درمان یکی از مهمترین حلقه‌ها و در حقیقت آخرین حلقه است.

انبیا در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه‌های میلیاردی بخش درمان و حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در سال 90 ، 30 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت کشور هزینه شد که  3500میلیارد تومان آن در حوزه دارو صرف شد که مواد اولیه دارویی در این زمینه حرف اول را می‌زند.

به گفته رئیس پژوهشگاه شیمی بیشتر ساخت مواد اولیه دارویی و دانش فنی آن بر عهده دانشکده‌های داروسازی است اما متخصصان علم شیمی هم می‌توانند در این عرصه نقش اساسی داشته باشند.

وی انجمن شیمی را یکی از کانون‌های علمی برشمرد که می‌تواند نقش بارزی را در تحقیق و ارائه مواد اولیه دارویی داشته باشد.

انبیا گفت: بسیاری از مشکلات صنایع می‌تواند از طریق کانون‌های علمی و استفاده از ظرفیت محققان آنها حل و فصل شود و ضرورت کنار هم قرار گرفتن داروسازان، شیمیدانان و دست‌اندرکاران بخش تولید دارو احساس می‌شود.

رئیس پژوهشگاه شیمی با تأکید بر اینکه دانشمندان خوبی در این عرصه داریم، اذعان داشت: علم زیادی در زمینه مواد اولیه دارویی و شیمی تجمیع شده که مدیریت خوب و سرمایه‌گذاری چاره کار است.

وی اظهار امیدواری کرد: تا با تدوین یک سند راهبردی و تشکیل کمیسیون دائمی پروژه‌های تهیه مواد اولیه دارویی در قالب طرح‌های خودکفایی تصویب و اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha