یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6903

مصرف داروی خودسرانه از نظر مالی و جانی به انسان صدمه می زند و عوارض جبران ناپذیری دارد.

دكتر واقفی دبیر انجمن داروسازان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: واردات دارو اگر بدون تقسیم بندی و بدون در نظر گرفتن تولیدات داخل انجام گیرد به صنعت لطمه می زند و نباید در كشور داروهای مشابه با تولیدات داخلی وارد شود، ما خواستار واردات داروهایی هستیم كه در كشور تولید نمی شود همچنین خواستار خواستار علم، دانش و شیوه تهیه آنها هستیم تا واردات دارو در كشور كمتر صورت بگیرد و بیش تر از داروهایی كه در خود كشور تولید می شود در دسترس مردم قرار گیرد.
وی در مورد قیمت دارو افزود: قیمت پایین دارو موجب آسایش بیماران می شود، نیت انجمن داروسازان این است كه دارو به صورت رایگان به دست مردم برسد و سازمان های بیمه گر هزینه ی دارو را پرداخت كنند تا به حال مردم 30 درصد از هزینه ی كل دارو را پرداخت می كردند و بقیه به عهده آنان نبود و كمیته ی تعیین قیمت دارو در وزارت بهداشت بعد از مرفوله كردن دارو قیمت نهایی را به وزارت بهداشت اطلاع می دهد و تقریباً حدود 15 تا 20 درصد سود برای خود برمی دارد.
واقفی مصرف داروی خودسرانه را بدترین شیوه درمان دانست و افزود: این شیوه از نظر مالی و جسمانی به انسان صدمه می زند و از عوارض استامینوفن مسكن پرمصرف به مسمومیت كبد اشاره كرد و زخم معده، حساسیت، تورم روده و خون ریزی معده را از عوارض سایر داروهایی كه خودسرانه مصرف می شوند، دانست.
دبیر انجمن داروسازان صادرات دارو را حدود هفت درصد دانست و افزود: در بسیاری از كشورها صادرات دارو به 50 درصد هم می رسد كه با تجدید فرم های بسته بندی، تشكیل كردن و كنترل و بالا بردن كیفیت می توان پا به بازار بین المللی بگذاریم.
داروها و مسكن ها، ویتامین ها، قلبی عروقی، مغر و اعصاب، آنتی بیوتیك ها و پوستی را از داروهای صادراتی دانست.
وی از تأسیس شش كارخانه ی تولیدات گیاهان دارویی در كشور خبر داد و نقطه مقابل این كارخانه ها را عطاری ها دانست كه این مغازه ها استاندارد نیستند و در مورد داروهای آن كنترل و نظارت نشده است.
واقفی برای پیشگیری از قاچاق دارو از همكاری بین وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، انجمن داروسازان ایران و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اطلاع داد و افزود: بیش از پنج سال است كه قاچاق دارو كاهش چشمگیری داشته است و داروی قاچاق مغز و اعصاب كه تقلبی است را اعتیادآور دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha