سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق با هشدار اینکه سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری در جامعه در حال کاهش است، اظهار داشت: با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری افزایش می‌یابد که متاسفانه در کشور ما به علت مشکلات تغذیه‌ای سن ابتلا به این بیماری‌ها در حال کاهش است.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با (ایسنا) ، افزود: متاسفانه در حال حاضر سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری در زنان از سن 60 تا 70 به سن 30 تا 40 سالگی رسیده است.

به گفته معصومی ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری در مردان بیشتر از زنان است که در این بین عوامل هورمونی دخیل هستند.

این متخصص قلب و عروق عوامل مهم و قابل کنترل در ایجاد بیماری‌های عروق کرونری را تغذیه، تحرک، فشار خون، بالا بودن چربی خون و مصرف سیگار و مواد مخدر بیان کرد.

وی معتقد است: برنامه تغذیه‌ای که در آن کمترین میزان چربی لحاظ و در آن مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته و استفاده بیشتر از سبزی، سالاد و میوه در نظر گرفته شده است بهترین برنامه در جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری است.

به گفته معصومی الگوی تغذیه‌ای مناسب را باید از زمان کودکی و در بلندمدت اصلاح و رعایت کرد.

این متخصص قلب و عروق بالا بودن فشار خون در افراد را بدون علامت بالینی عنوان کرد و اظهار داشت: 30 درصد از افرادی که به سن 30 تا 40 سالگی می‌رسند بدون اینکه مطلع باشند به فشار خون بالا مبتلا هستند به همین علت توصیه می‌شود در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند کنترل آن از طریق آزمایش انجام شود.

معصومی عامل خطرساز در ایجاد بیماری‌های عروق کرونری را مصرف سیگار عنوان و اظهار داشت: کشیدن سیگار خطر بیماری را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

وی همچنین عدم تحرک را موجب افزایش دو برابری خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری عنوان کرد.

این متخصص قلب و عروق، چاقی شکم را از جمله علائم هشدار دهنده در خصوص افزایش خطر ابتلا به بیماریهای عروق کرونری عنوان و افزود: اگر اندازه دور شکم در مردان بیشتر از 90 سانتی متر و در زنان 85 سانتی متر باشد خطر ابتلا به بیماری افزایش خواهد یافت.

معصومی با بیان اینکه افزایش چربی LDL خطرناک و عامل مستعد کننده ابتلا به بیماریهای عروق کرونری است، مصرف روغن نباتی جامد را موجب افزایش این نوع چربی مضر در بدن عنوان کرد.

این متخصص قلب و عروق هشدار داد: با توجه به اینکه در پخت شیرینی جات از روغن نباتی جامد استفاده می‌شود خوردن آنها خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری را افزایش می دهد.

به گفته معصومی، مصرف روغن زیتون و روغن کانولا و تنوع در استفاده از روغن‌های گیاهی موجب کاهش چربی LDL در بدن شده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha