چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸

سلامت نیوز : یک روان‌پزشک گفت: استرس، شایع‌ترین دلیل نگه‌ داشتن ادرار در کودکان است. کودک سعی می‌کند با استرس مقابله کند ولی نمی‌تواند به درستی بر استرس خود غلبه کند.

دکتر عارفه مبشر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: با توجه به شرایط کودک، نوع استرس نیز متفاوت است و مهمترین اقدام برای رفع آن، شناسایی عامل استرس‌زا در کودکان است.

وی با بیان این‌ که هر چه کودک پخته‌تر باشد بهتر می‌تواند با این استرس مقابله کند، افزود: گاهی استرس به دلیل مشکلات خانوادگی است، تغییرات در مدرسه، خشونت خانوادگی، نمرات درس‌ها و تمسخر هم‌کلاسی‌ها نیز در ایجاد استرس در کودکان دخیل هستند.

مبشر تصریح کرد: نگه‌داشتن ادرار یکی از علایم وجود استرس در کودکان است که می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی کودک آثار منفی داشته باشد.

این روان‌پزشک گفت: خانواده‌ها برای مقابله با مشکل نگه‌داشتن ادرار کودک، باید آ‌رامش خود را حفظ کنند زیرا واکنش انفجاری و بیش از حد، می‌تواند استرس کودک را افزایش دهد.

وی ادامه داد: کودک باید احساسات و عواطف خود را شناسایی کند و والدین نیز باید برای حل مشکل کودک، شنونده خوبی باشند و احساسات او را به تمسخر نگیرند و در ضمن با او همدردی کنند.

مبشر عنوان کرد: در برخی بیماری‌های اختلال نافذ رشدی مانند اوتیسم نیز نگه‌داشتن ادرار مشاهده می‌شود، برخی کودکان نیز به دلیل لجبازی ادرار خود را نگه‌می‌دارند که با صحبت و مشاوره رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha