چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 69052
سلامت نیوز : قائم مقام سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه خط تولید کارخانجات آزبستی با حمایت دولت تغییر محصول داده گفت: دراین راستا۳۰ کارخانه آزبستی به طور کامل تغییر تولید داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ علی محمد شاعری در مراسم گشایش هجدهمین همایش ملی منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و هشتمین جشنواره توسعه سبز اظهار داشت: اگر محصولات آزبستی در کشور مشاهده شود ناشی از قاچاق و واردات غیرقانونی است و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه افزود: ماده آزبست برای سلامت انسان‌ها بسیار خطرناک است و موجب آلودگی محیط زیست می‌شود. در حال حاضر واردات این ماده خطرناک به کشور ممنوع است این در حالی است که تا سال گذشته حدود ۶۰ هزار تن آزبست وارد کشور می‌شد.

وی ادامه داد: امروزه مسائل زیست محیطی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تمام ملت‌هاست و علت اصلی آن نیز استفاده از الگوهای غلط توسعه در کشورهای مختلف است که در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته به اوج خود رسیده است.

شاعری ادامه داد: هم اکنون کشورهای جهان از موضوعاتی همچون خشکسالی، افزایش بیابان، طوفان‌های متعدد و پدیده ریزگرد‌ها رنج می‌برند. در ایران نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت شهری کشور با این پدیده درگیر هستند. همچنین بسیاری از تالاب‌های جهان نیز در معرض خشک شدن قرار دارند و برخی نیز خشک شده‌اند و مراتع نیز وضعیت مناسبی ندارند.

شاعری گفت: در چند سال اخیر مهم‌ترین اولویت سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌های کشور بوده است که بر این اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای هشت کلان شهر تدوین و ابلاغ شده است. این طرح هم اکنون از سوی استانداران و مسئولان استانی در حال اجراست.

وی ادامه داد: سوخت، صنعت، خودرو و مصارف خانگی به عنوان چهار منبع اساسی آلودگی‌ها شناسایی شده‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه‌های مسئول، استانداردهای مورد نیاز را برای آن‌ها تعریف و در قالب طرح جامع به تصویب دولت رسانده است.

وی در مورد سوخت استاندارد گفت‌: در حال حاضر پالایشگاه شهید تند گویان‌، شازند اراک و امام خمینی (ره) سوخت با استاندارد یورو ۴ تولید می‌کنند که امیدوارم تا پایان اسفند ۹۲ پالایشگاه‌های دیگر نیز سوخت با استاندارد یورو ۴ عرضه کنند.

شاعری گفت‌: در حال حاضر ۸۲ مدل خودرو در کشور تولید می‌شود که بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، ۳۵ درصد آن‌ها آمادگی پذیرش سوخت یورو ۴ را دارند که امیدوارم بقیه نیز هر چه زود‌تر خود را به برنامه برسانند.

وی تاکید کرد‌: سازمان محیط زیست از ابتدای سال ۹۲ اجازه شماره گذاری خودروهای غیر از استاندارد یورو ۴ را نمی‌دهد و سازمان محیط زیست این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گفته وی استاندارد سیستم گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌های اداری و مسکونی مراحل پایانی تصویب خود رادر مجلس می‌گذراند که امیدوارم تا سه ماه آینده این لایحه به تصویب نهایی برسد. بر اساس این استاندارد ساختمان‌ها علاوه بر داشتن گواهی پایان کار باید یک پیوست مصرف انرژی نیز داشته باشند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی کشورگفت: در قالب یک طرح دو فوریتی پیشنهادی به مجلس ارائه شده که در آن یک تنفس پنج ساله برای جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور پیش بینی شده است که آن در حال بررسی نمایندگان مجلس است. همچنین تعرفه‌های شکار و صید ۵ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است که این قانون از سال ۹۲ اجرایی می‌شود.

شاعری گفت: همچنین مقرر شده است که هرگونه فعالیت عمرانی در سطح کشور مشمول مالیات سبز شود که امیدوارم در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ دریافت مالیات سبز در دستور کار قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha