چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 69055

اصلاح بی نظمی های دندانی درهرسنی امکان پذیر است وامکان رفع مشکلات دندانی وفکی دربزرگسالی نیزوجوددارد.

ارتودنسی در بزرگسالی چگونه است؟
سلامت نیوز :  لبخند، یکی ازمهمترین خصوصیات زیبایی صورت و یکی از ارکان اصلی جذابیت هر فرد محسوب می شود.از طرفی دندان های کج و عدم جفت شدن دندان ها منجر به ایجاد و تشدید بیماری های دهان و دندان از جمله تحلیل لثه و استخوان، پوسیدگی های دندانی، سایش شدید دندان ها و در نهایت دردهای مفصل گیجگاهی- فکی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ از این رو انجام ارتودنسی در بزرگسالی منجر به بهبود ظاهر صورت و لبخند، بهبود سلامت دندان ها، لثه و در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.

در واقع ارتودنسی مدرن روشی برای ترمیم و روکش کردن دندان ها، رفع بیماری های لثه ای، عصب کشی و کاشت دندان (ایمپلنت) است.

دکتر ˈامین گلشاهˈ متخصص ارتودنسی در این مورد گفت : امروزه در دنیا تعداد بزرگسالان تحت درمان ارتودنسی در حال افزایش است.زیرا این نوع روش درمانی برای رفع کجی و بی نظمی دندان ها، عدم جفت شدن دندان ها، وجود فضا بین دندان ها، جلو آمدن لثه ها در هنگام لبخند زدن و وجود مشکلات در جویدن و صحبت کردن کاربرد دارد .

وی خاطرنشان کرد : بیماری تحلیل لثه و استخوان، وجود دندان های عصب کشی شده دارای روکش و ترمیم های وسیع دندانی و یا حتی دیابت نیز مانع از انجام ارتودنسی در میان بزرگسالان نیست.

این متخصص ارتودنسی در مورد جدیدترین تکنیک ها و ابزارهای مدرن این روش درمانی گفت : در حال حاضر استفاده از ابزارهای مدرن برای انجام ارتودنسی موجب کاهش ناراحتی های حین درمان و طول درمان و افزایش انتخاب های درمانی برای بیمارشده است.

هم اکنون برای انجام ارتودنسی در بزرگسالان از پایه ای به نام براکت استفاده می شود که بر روی دندان گذاشته می شود. این براکت ها در چند نوع فلزی، سرامیکی (شفاف)، پلاستیکی و لینگوال( زبانی) وجود دارند.

گلشاه در مورد استفاده از براکت های فلزی گفت : این براکت ها روی سطح بیرونی دندانها قرار می گیرند و معمول ترین براکت هایی هستند که در ارتودنسی به کار گرفته می شوند . در اغلب موارد ظاهر فلزی مشخص این سیستم برای درمان شونده چندان خوشایند نیست. ولی براکت های سرامیکی از جنس سرامیک هستند و به علت نمای شیشه مانندشان به براکت های شفاف یا همرنگ دندان شناخته می شوند.

به گفته وی استفاده از این براکت ها به ویژه همراه با سیم های همرنگ دندان به افرادی توصیه می شود که نمای فلزی براکت ها موجب دلسردی آنان از انجام ارتودنسی شده است چرا که تشخیص وجود این براکت ها بر روی دندان برای دیگران به آسانی میسر نخواهد بود.

این متخصص ارتودنسی خاطرنشان کرد : براکت های پلاستیکی معمولا شفاف یا سفید رنگ هستند ولی از کیفیت پایینی برخوردارند و در ارتودنسی مدرن جایگاهی ندارند.براکت های لینگوال (زبانی) نیز پشت دندان ها متصل می شوند و عملا از خارج دیده نمی شوند.این براکت ها به دلیل ایجاد آزردگی زبان و هزینه های بالاتر برای همه قابل استفاده نیست و استفاده از آن ها به اندازه سایر روش های ارتودنسی در جهان رایج نیست.

وی در مورد استفاده از سیستم ˈسلف لایگیتˈ (Self-ligate ) در ارتودنسی گفت : استفاده از این سیستم برای راحتی بیشتر بیمار در حین درمان، کاهش زمان جلسه ویزیت، تسهیل بهداشت دهانی و کاهش مشکلات لثه ای مفید است ولی گاهی شاهد تبلیغات سوء نیز در این زمینه هستیم به این معنا که گاهی در این سیستم نیز نیاز به کشیدن دندان است و در واقع تبلیغات در زمینه این نوع براکت ها بیش از حد اغراق آمیز است و از دیدگاه علمی پذیرفته شده نیست.

وی همچنین در مورد استفاده از پلاک های شفاف گفت : امکان درمان اغلب مشکلات دندانی – اسکلتی با این پلاک ها وجود ندارد و باید گفت پلاک های شفاف با وجود دید کمتر، به هیچ وجه نامرئی نیستند و هزینه درمانی آنها نیز بسیار زیاد است .

به گفته وی پلاک های شفاف فقط و فقط برای درمان بزرگسالانی استفاده می شود که مشکلات خفیف دندانی دارند.

دکتر گلشاه یادآورشد که اصلاح همزمان به هم ریختگی دندانی و ناهنجاری های فکی در بزرگسالانی که رشد در آن ها متوقف شده است، باید به همراه جراحی فک و صورت انجام شود.

در حال حاضر یکی از نگرانی های عمده برخی افراد در ارتودنسی مسئله کشیدن دندان است. هر چند در ارتودنسی مدرن تا حد امکان دندانی کشیده نمی شود ولی در برخی موارد، کشیدن دندان در درمان اجتناب ناپذیر است.

دکتر گلشاه در این مورد خاطرنشان کرد : کشیدن یا نکشیدن دندان در ارتودنسی با توجه به مشکلات دندانی- اسکلتی و ملاحظات زیبایی صورت و لبخند هر بیمار انجام می شود.

وی گفت : مرتب کردن دندان ها و جفت شدن صحیح آنها درمان مهمی است که انجام صحیح آن نیازمند آشنایی به علم روز است. از این رو باید عمل ارتودنسی توسط افراد با صلاحیت و متخصصان ارتودنسی انجام شود . زیرا متخصصان ارتودنسی دندانپزشکانی هستند که پس از طی دوره 6 ساله تحصیلات عمومی، یک دوره تخصصی سه تا چهارساله در زمینه راه و روش صحیح مرتب کردن دندان ها را آموزش دیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha