چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
سلامت نیوز : دکتر نادر اکبری، کار‌شناس بیماری‌های ژنتیک، تالاسمی را یکی از شابع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی دانست و گفت: «تالاسمی یکی از انواع بیماری‌های ژنتیکی است که مستقیما با هموگلبین خون در ارتباط است. در این بیماری، هموگلبین حالت طبیعی و استاندارد خود را از دست داده و در نتیجه تعداد هموگلبین‌هایی که در حالت طبیعی بتوانند اکسیژن را به سراسر بدن حمل کنند به شدت کاهش می‌یابد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ وی در ادامه با اشاره به این نکته که تالاسمی نوعی ک خونی حاد است، افزود: «همانطور که گفته شد هموگلوبین از اجزا انتقال دهنده اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن است. زمانی که بدن توانایی تولید پروتئین‌های مورد نظر و ضروری بدن را نداشته باشند، سلول‌های خونی نیز به طور کامل شکل نگرفته و عمل اکسیژن رسانی مختل می‌شود. در نتیجه می‌تواند گفت که تالاسمی یک نوع از کم خونی حاد است که از کودکی آغاز شده و در سنین بالا‌تر نیز ادامه و شدت بیشتری پیدا می‌کند. تالاسمی بیماری است که به طبع آن مشکلات و اختلالات بسیاری در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌شود از همین رو شناخت اقسام مختلف آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

به گفته این کار‌شناس، مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع تالاسمی تالاسمی‌های آلفا و بتا هستند.

دکتر اکبری تالاسمی آلفا و بتا ر اینگونه معرفی کرد: «افرادی که در بدن آن‌ها فقر هموگلبین آلفا وجود دارد در اصطلاح دچار تالاسمی آلفا می‌شوند. این نوع از تالاسمی بیشتر در مناطق آفریقا، خاور میانه، هند، آسیای جنوبی و جنوب چین و نواحی مدیترانه دیده می‌شود. در نوع دیگر نیز مانند نوع آلفا کمبود هموگلبین بتا در خون باعث ایجاد تالاسمی بتا می‌شود که این نوع از تالاسمی نیز در یونان و ایتالیا، ایران، شبه جزیره عربستان، آفریقا، جنوب آسیا و جنوب چین به چشم می‌خورد.»

این کار‌شناس در خصوص راه‌هایی که می‌تواند از بروز این بیماری ژنتیکی پیشگیری کند، گفت: «در حال حاضر موثر‌ترین راه پیشگیری از بیماری تالاسمی غربالگری این بیماری در سطح جمعیتی و سپس بررسی ملکولی افرادی، مشاوره‌های قبل از ازدواج، حتی المقدور پرهیز از ازدواج فامیلی است. برای این منظور در ایران برنامه کشوری غربالگری تالاسمی توسط وزرات بهداشت در حال انجام است.»

وی در پایان خاطر نشان کرد که مشاوره‌های ژنتیک برای افرادی که در زمره گروه‌های در معرض خطر، غربالگری شده‌اند می‌تواند پدر و مادر را از سلامت جنین در دوران بارداری و یا خطرات موجود برای ابتلای فرزندشان به تالاسمی آگاه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha