پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۴
کد خبر: 69088

سازمان بیمه سلامت شش ماه پس از ایجاد شاهد تغییر مدیرعامل است؛ سازمانی نوپا که اگر بخواهید عملکردش در شش ماه گذشته را مرور کنید با کاغذی بی‌خط مواجه می‌شوید.

کارنامه خالی سازمان بیمه سلامت
سلامت نیوز : سازمان بیمه سلامت شش ماه پس از ایجاد شاهد تغییر مدیرعامل است؛ سازمانی نوپا که اگر بخواهید عملکردش در شش ماه گذشته را مرور کنید با کاغذی بی‌خط مواجه می‌شوید. سازمان بیمه سلامت بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال 90 تشکیل می‌شد و به نظر می‌رسد این سازمان تنها راه دولتمردان و برنامه‌ریزان برای کاهش پرداخت از جیب مردم به 30‌درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ دولت اما این تکلیف قانونی را در سال 90 انجام نداد و عملا کار به سال 91 کشیده شد. ‌با اینکه شورای نگهبان در فرصت کوتاهی آیین‌نامه تشکیل این سازمان را بررسی کرد اما باز هم دولت در ابلاغ این آیین‌نامه زمان دو ماهه‌ای را از دست داد و بالاخره در پایان مرداد‌ماه دولت آیین‌نامه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد. این سازمان سرانجام در شهریورماه با تغییر تابلو سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت، تشکیل شد. برای این سازمان در برنامه اهدافی تعریف شده که کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

قرار شده بخش بیمه پایه تمامی صندوق‌های بیمه‌ای کشور از تامین اجتماعی گرفته تا شرکت نفت و شهرداری در این سازمان ادغام شود و این سازمان یک بسته واحد بیمه پایه درمان را برای تمام آحاد جامعه تعریف کند، به‌این‌ترتیب این صندوق‌ها موظف می‌شوند خدمات یکسان و رایگان را را به بیمه‌شدگانشان ارایه دهند. در ماده 10قانون بیمه همگانی نیز در توضیح خدمات بیمه پایه آمده است: حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو، شامل خدمات پزشکی اورژانس، عمومی و تخصصی (سرپایی و بستری) انجام و ارایه آن در نظام بیمه خدمات درمانی بر‌عهده سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

از دیگر اهداف این سازمان برچیدن دفترچه‌های کاغذی و ساماندهی و نظارت بر عملکرد بیمه‌های تکمیلی درمان می‌توان نام برد. اما این سازمان در نخستین گام‌ها پس از تشکیل با مقاومت دیگر صندوق‌های بیمه‌گر به خصوص سازمان تامین اجتماعی مواجه شد و خوانش‌های مختلف از قانون به عمل آمد به طوری که وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیین‌نامه اجرایی این سازمان را به مرتضوی و دیگر مدیران‌عامل ابلاغ کرد و گفت: براساس قانون همه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای باید در سازمان بیمه سلامت تجمیع شوند و استثنا در این خصوص وجود ندارد.

با این حال پس از گذشت شش ماه هنوز این سازمان هیچ اقدام خاصی انجام نداده است. . محمدباقر هداوند، مدیرعامل جدید این سازمان که پیش از این مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی بوده است با تایید خبر انتصابش به «شرق» گفت: «هنوز حکم من ابلاغ نشده است اما پس از برگزاری مراسم تودیع و معارفه برنامه‌هایم را در نشست خبری با خبرنگاران اعلام می‌کنم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha