نزدیك به 15 هزار نفر از پزشكان عمومی بعد از سال ها تحمل رنچ و مشقت جایگاه خود را در نظام سلامت نیافته اند و برای گذراندن زندگی به مشاغل غیرمربوط با تحصیلات خود روی آورده اند.

دكتر هویدا ،معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشكی به باشگاه خبرنگاران گفت: یكی از مشكلات مهم ما در صنف پزشكان عمومی حقوق های ناچیر این قشر در بخش های دولتی و خصوصی است و پائین بودن سرانه درمان نیز از دیگر مشكلات این پزشكان است.
وی افزود: تا زمانی كه سرانه درمان به طور كامل اصلاح نشود همچنان با مشكلاتی مواجه خواهیم بود.
هویدا تصریح كرد: فشارهای قانونی از جمله فشارهای نظارت بر درمان و سازمان های یبمه گر بیشتر از اتمام گروه های جامعه پزشكی به این قشر وارد می شود.
ارتقای سطح علمی پزشكان عمومی از مهمترنی اهداف است
هویدا با اشاره به اینكه یكی از بزرگترین اهداف انجمن پزشكان عمومی ارتقای سطح علمی جامعه پزشكان عمومی و انجمن های علمی است، گفت: هماهنگی و همكاری لازم از سوی دفاتر آموزش مداوم در شهرستان ها در زمینه بازاموزی و برنامه های آموزشی صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: اولین مشكل ما در بحث اموزش مربوط به انجمن های علمی و یا همكاری نكردن آنها با پزشكان عمومی و نیز همكاری نكردن دفاتر آموزش مداوم دانشگاه ها با انجمن ها از جلمه انجمن پزشكان عمومی است.
سازمان رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشكی تصریح كرد: آینده نظام سلامت حول محور پزشك خانواده خواهد بود و توانمند كردن پزشكان عمومی باید هدف عمده باشد بنابراین بهتر است به جای اینكه پزشكان عمومی را به گرفتن تخصص تشویق كنیم بر لزوم گذراندن واحدهای خاص ، رفع كمبودهای آموزشی انها و ارائه آموزش های خاص در زمینه پزشكی خانواده تاكید داشته باشیم.
وی یادآور شد: طرح پزشك خانواده در صورت خوب اجرا شدن و برطرف شدن نواقص و اشكالات موجود در آن می تواند در ارتقای سطح سلامت جامعه موثر بوده و مشكلات پزشكان عمومی را تا حدودی برطرف كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha