سلامت نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاران در تمام دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی دین خود را ادا کرده اند و همیشه در صف اول خدمت به نظام و مردم بوده اند، حالا نوبت مسئولان است که به مشکلات این قشر مظلوم رسیدگی کنند.

سیدیعقوب جعفری در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ ؛ اظهار کرد: در حقیقت کسی نیست که نداند پرستاران نخستین رسیدگی کنندگان و منتقل کنندگان مجروحان زمان انقلاب و جنگ بودند.

وی افزود: با نگاه به تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی متوجه می شویم همه اقشار ملت در حد و توان خود در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع جانانه در هشت سال دفاع مقدس نقش های گوناگون خود را ایفا کردند و آن را به سرانجام رساندند.

وی ادامه داد: اما در مجموعه رشته های شغلی تیم سلامت با توجه به اینکه پرستاری در زمره بیشترین شاغلان گروه پزشکی بوده است و بیشترین حضور را در بالین بیمار و مددجویان دارند به همان میزان نقش پرستاری و پرستاران در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس پررنگ، برجسته، بی بدیل، ممتاز و ماندگار است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: به یاد داریم در زمان انقلاب با وجود تهدیدات نیروهای نظامی و امنیتی رژیم پهلوی و فضای رعب و وحشتی که این نیروها برای کادر بهداشتی و درمانی ایجاد می کردند پرستاران هم دوش دیگر کارکنان نظام سلامت فارغ از تهدیدات، با عشق و علاقه و عطوفت و مهربانی و علم و هنر خود مجروحان را مداوا می کردند.

جعفری گفت: یادمان نرفته است که پرستاران ما در زمان جنگ تحمیلی در پست های امداد و اورژانس های خط مقدم جبهه و در بیمارستان های صحرایی منطقه جنگی و دیگر مراکز به صورت چشمگیر حضور یافته و نسبت به مداوای مجروحان جنگی نهایت تلاش را می کردند.

وی یادآور شد: در این راستا از جمله اقدامات پرستاران در جبهه های جنگ را می توان اقدامات اولیه ثابت کردن شکستگی ها و در رفتگی ها ، جلوگیری از ادامه خونریزی ها سرم درمانی، تزریق خون، تزریقات و پانسمان و انتقال مجروحان از پست های امداد و اورژانس های صحرایی خط مقدم جبهه به بیمارستان های صحرایی پشت خطوط مقدم و انجام مراقبت و درمان و پرستاری در بخش های ریکاوری و اتاق عمل دانست.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاران در بیمارستانهای صحرایی و دیگر بیمارستانها و مراکز درمانی و نهایتاً در مراقبت از رزمندگان در معرض امواج انفجار ، مواد شیمیایی جنگی، سوختگی ها و بیماری های مسری چون گال در محل های نگهداری رزمندگان قرار گرفتند.

جعفری ادامه داد: از طرف دیگر نباید به نقش پرستاران در بعد مدیریت امداد و درمان در زمان جنگ بی توجه بود چون مدیریت اکثر ستادهای امداد و درمان و اعزام نیرو، بهداری رزمی، بهداری لشگرها، اوژانس های خط مقدم و بیمارستان های صحرایی و کمپ های نگهداری مجروحان شیمیایی و موج انفجار و مواد مشابه بر عهده پرستاران شاغل و دانشجویان پرستاری اعزامی بوده است.
 
وی افزود: جای مباهات و افتخار است که جامعه پرستاری شهدای بسیاری را به انقلاب و جنگ تحمیلی تقدیم کرد و هم اکنون جامعه پرستاری کشور شامل پرستاران، بهیاران و کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل و هوشبری و فوریت های پزشکی کماکان جزو پیشتازان اعزام نیرو به نقاط محروم، مناطق آسیب دیده ناشی از سیل، طوفان، زلزله و موارد مشابه در داخل و خارج از کشور بوده و هستند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: باید مسئولان ضمن ارج نهادن و توجه بیشتر به این قشر زمینه بهتر سازماندهی تیم های اضطراری و آموزش مستمر این نیروها برای حوادث احتمالی آینده را فراهم کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha