سلامت نیوز :  با موافقت دولت و در راستای آنچه جلوگیری از شکار غیرمجاز پرندگان و گونه‌های جانوری اعلام شده، بهای پروانه شکار و صید تعیین شد. با نگاهی به شیوه و میزان قیمت‌گذاری جانوارانی که در این مصوبه مبلغ پروانه شکار آنها تعیین شده است، مشخص می‌شود قیمت هر کیلو گوشت قوچ وحشی، آهو و جبیر و خرگوش به نسبت قیمت گوشت گوسفند و گوساله موجود در بازار بسیار پایین‌تر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ شورایعالی حفاظت محیط‌زیست بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست و به استناد ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست - مصوب 1353، بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی را  از لحاظ مطالبه ضرر و زیان تعیین کرد. بر این اساس، بهای پروانه ویژه شکار و صید پستانداران شامل؛ هر راس کل برای اتباع خارجی از چهار تا شش‌هزاردلار و اتباع ایرانی از دو تا 9‌میلیون‌ریال، قوچ اوریال هر راس برای اتباع خارجی از پنج تا هشت‌هزاردلار و برای اتباع ایرانی 9میلیون‌ریال، قوچ البرز از پنج تا هفت‌هزاردلار برای اتباع خارجی و برای اتباع ایرانی از دو تا 9میلیون‌ریال، قوچ ارمنی بین شش تا شش‌هزار و 500دلار و دو تا 9میلیون‌ریال به ترتیب برای اتباع خارجی و ایرانی، قوچ اصفهان از شش تا هفت‌هزاردلار برای اتباع خارجی و دو تا 9میلیون‌ریال برای اتباع ایرانی، آهو و جبیر از 3500 تا 4500دلار و پنج‌میلیون‌ریال به ترتیب برای اتباع خارجی و ایرانی، با مدت اعتبار حداکثر پنج روز از تاریخ صدور تعیین شده است.

همچنین بهای پروانه ویژه شکار گراز (هر راس بر اساس طول دندان) از هزار تا 1500دلار برای اتباع خارجی و 800هزارریال برای اتباع ایرانی است که طول مدت مجاز برای دریافت پروانه، حدود هشت‌ماه است و هر متقاضی مجاز به دریافت پنج پروانه در طول فصل است. بر اساس این مصوبه، بهای پروانه شکار خرگوش و تشی برای اتباع خارجی 40دلار و برای اتباع ایرانی 150هزارریال با مدت اعتبار پروانه یک‌ماه و شکارچی دو روز در هفته مجاز به شکار سه رأس خرگوش و تشی در هر سفر است. بهای پروانه شکار هرگونه از پرندگان وحشی غیرحمایت شده 50دلار به ازای هر پرنده برای اتباع خارجی و 600هزارریال برای اتباع ایرانی است که مدت اعتبار شکار برای اتباع ایرانی سه روز و حداکثر تعداد مجاز صید 10 قطعه است و برای اتباع خارجی شش‌ماه و چهار قطعه در هر سفر تعیین شده است.

حال با درنظر گرفتن قیمت‌های تعیین شده در این مصوبه اگر بخواهیم قیمت هرکیلو گوشت گرم قوچ، آهو، جبیر یا خرگوش را محاسبه کنیم به نتیجه خواهیم رسید، میانگین وزن قوچ‌های مختلف در ایران 70کیلوگرم است. از طرفی بر اساس این مصوبه نرخ تعیین شده برای شکار هر قوچ 200 تا 900هزارتومان است، اگر حد وسط این مبلغ یعنی 550هزارتومان را برای شکار هر قوچ درنظر بگیریم قیمت هر کیلو گوشت قوچ زنده هفت‌هزار و 800تومان خواهد شد. این قیمت برای آهو و جبیر نیز به این شکل است، میانگین وزن آهو و جبیرهایی که در ایران زیست می‌کنند در حدود 30کیلوگرم است. بر اساس قیمت تعیین شده برای شکار هرکدام از این پستانداران (500هزارتومان) قیمت هر کیلو آهو و جبیر به 16هزار و 600تومان می‌رسد.

از طرفی اگر وزن هر خرگوش را پنج‌کیلوگرم درنظر بگیریم با توجه به قیمت 15هزارتومانی تعیین شده برای شکار هر سه خرگوش قیمت تعیین شده برای این جانور به هزارتومان برای هر کیلو می‌رسد. این در حالی است که هم‌اکنون در بازار گوشت کشور هر راس گوسفند زنده 750هزار تا یک‌میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. همچنین در این بازار به صورت میانگین، قیمت هر راس گاو بین سه تا چهارمیلیون است. با این حال، این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است و از این پس شکارچیان می‌توانند با پرداخت این مبالغ پروانه شکار هرگونه جانوری که مطابق میلشان است را دریافت کرده و با تفنگ راهی زیستگاه‌های آنها شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha