پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 69105
سلامت نیوز : آلودگی هوای تهران در روزهای آخر سال هم دست از سر تهران نكشیده است و همچنان نقل هر محفلی است. شهردار تهران در مراسم درختكاری روز گذشته در جریان افتتاح دو هزار و 300 هكتار جنگل‌كاری در قالب طرح كمربند سبز پیرامون شهر تهران همچنان مهم‌ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوای این شهر دانست و با انتقاد از بی‌هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با آلودگی هوا اعلام كرد زندگی مردم را نمی‌توان به دست باد سپرد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با طرح پرسشی از خود اعلام كرد: «اگر از من خدمتگزار سوال كنند كه امروز مهم‌ترین چالش تهران چیست، آلودگی هوا را مهم‌ترین مساله می‌دانم. مقام معظم رهبری نیز روز گذشته برای چندمین بار بر این موضوع تاكید داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ مساله آلودگی هوا در تهران مهم‌ترین چالشی است كه سلامت جسمی و روحی مردم را نه تنها به خطر انداخته و خطرآفرین است بلكه مشكلی غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است. باید اتفاقات مهمی در حوزه صنعت و تكنولوژی، حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز، فرهنگ استفاده از آن و در حوزه مواد سوختی رخ بدهد، اما وقتی نگاه می‌كنیم آنقدر این موضوعات پخش است كه نتیجه‌اش این شده كه در شهر هوای خوب نداشته باشیم. آلودگی هوا مساله‌یی فرابخشی است كه هم دستگاه‌های دولتی و هم قوای سه گانه باید به آن توجه كنند و هم مردم عزیزمان. اما صریح و عامیانه بگوییم این كار به این مهمی بی‌صاحب مانده است. قوانین هم به گونه‌یی است كه نمی‌تواند اجماعی برای حل و فصل این مساله در تهران پیدا كند.»

قالیباف با نقد جمله یكی از مجریان صداوسیما درباره شهر خوب و وزش باد، گفت: «ما كه نمی‌توانیم زندگی مردم را به دست باد بسپاریم، زندگی مردم را باید به دست عقلانیت، تصمیم درست و قانون درست سپرد و با اطمینان گام برداشت. مردم نباید منتظر باشند كه باد بوزد تا هوای شهر خوب شود.»آلودگی هوا چالشی جدی نه‌تنها در تهران بلكه در تمام كلانشهرها از جمله اصفهان و اراك است از نگاه شهردار، همه صاحبان اندیشه معتقدند كه مهم‌ترین راه مبارزه با آلایندگی، جلوگیری از تولید آلایندگی است. نه اینكه اول آن را تولید كنیم بعد به فكر رفع آن بیفتیم. قالیباف مجلس را نیز مكلف به توجه به آلودگی هوای تهران دانست و معتقد است برای حل این موضوع باید قانون نوشت و مسوولیت‌ها به صورت شفاف روشن شود و افرادی پاسخگو زندگی مردم را از این وضع نابسامان در حوزه سلامت و بهداشت نجات دهند.

نام نیك شهردار در گرو حل آلودگی هوا


حل معضل آلودگی هوای تهران توسط هر شهرداری، قطعا نام او را در تاریخ این شهر و كشور ثبت می‌كند. لاریجانی از قالیباف خواست برای این ثبت در تاریخ هم كه شده فكری اساسی به حال آلودگی هوای شهر بكند.

علی لاریجانی، رییس مجلس كه در این مراسم حضور داشت با انتقاد از وضعیت فضای سبز در تهران آرزو كرد قالیباف تا شهردار است نام نیك دیگری از خود به جای بگذارد. كمبود فضای سبز در تهران معضلی است كه از نگاه رییس مجلس با وجود گسترش این فضا در شهر هنوز حس می‌شود. لاریجانی ضمن تشكر از تلاش‌های شهرداری اظهار داشت: «لازم است از شورای شهر تهران كه تلاش كردند در مصوبات بودجه تهران، به موضوع فضای سبز توجه شود، تشكر ‌كنم و همچنین از آقای قالیباف، شهردار تهران نیز كه همت خوبی برای حل مشكلات شهر تهران مانند وضعیت ترافیك و احداث بزرگراه‌ها و تونل داشتند، تشكر می‌كنم. هم در غرب تهران و هم در شرق تهران تلاش‌های خوبی برای حل مشكلات پایتخت انجام می‌دهد و امروز هم در حوزه گسترش فضای سبز شهر تهران، اقداماتی در حال انجام است.»

لاریجانی با تاكید بر اینكه در كل وضع فضای سبز تهران مناسب نیست، تصریح كرد: «شرایط فضای سبز تهران رو به بهبود است، ولی وضعیت مناسبی ندارد و باید همت مضاعفی برای این مهم مبذول داشت و نباید اجازه داد فضای سبز شهر تهران از بین برود. برخی كشورها برای قطع درختان مجازات سنگینی در نظر گرفته‌اند؛ بخش‌های زیادی از مناطق شهر تهران باغ بود اما مستمرا این بخش‌ها در حال تبدیل به برج و منازل مسكونی است؛ ممكن است در اطراف شهر تهران زمین‌هایی برای گسترش فضای سبز وجود داشته باشد ولی داخل بافت شهر تهران این خلأ در حال به وجود آمدن است.»لایحه جامع منابع طبیعی از دیگر بخش‌های سخنان رییس مجلس است: «در فصولی از این قانون به موضوع گسترش فضای سبز در تهران توجه زیادی شده است و همچنین برای قطع درختان نیز مجازاتی لحاظ شده است و امیدواریم این قانون بتواند مشكلات تخریب جنگل‌ها را رفع كند، البته مقدار زیادی از مشكلات مربوط به اجراست و باید همت جدی برای این امر ثبت شود.»

وی با تاكید بر اینكه وضعیت هوای تهران غصه‌یی برای كشور است، متذكر شد: «پیش از این درباره انتقال كارخانجات و گاه درباره انتقال پایتخت مباحثی مطرح شد اما این اتفاق رخ نداد و این نقیصه همچنان باقی مانده است، همه دستگاه‌ها باید دراین زمینه كمك كنند و آلودگی كارخانجات باید كاهش یابد و تدابیری در این زمینه باید اندیشیده شود. در برخی شهرهای كشورهای در حال توسعه در شرق آسیا مانند چین و هند، موضوع آلودگی هوا مطرح است ولی به سرعت برای رفع آن تدابیری می‌اندیشند، درباره تهران زیاد صحبت می‌شود ولی باید مكانیزمی برای حل آن وجود داشته باشد و مجموعه اقدامات باید در این زمینه انجام شود.»علی لاریجانی همچنین پیشنهاد داد كه موضوع آلودگی هوا به طور جامع توسط شورای شهر در نظر گرفته شود و اگر لازم دانستند تا قوانین و مقررات در این باره اصلاح شوند، پیشنهادات‌شان را به صورت لایحه‌یی توسط شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha