پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 69114
سلامت نیوز :  تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی در بازارهای ایران از چنان گستردگی برخوردار است كه جایگاه كشورمان در زمینه مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در رتبه دوم پس از عربستان و در دنیا در رتبه هفتم قرار گرفته است؛ صرف هزینه بالغ بر 2 میلیارد دلار در سال برای خرید لوازم آرایش توسط زنان ایرانی مهر تایید دیگری بر بالا بودن مصرف این نوع محصول در کشورمان است. گرایش زنان ایرانی به مصرف لوازم آرایشی، از دیرباز پای سودجویان و قاچاقچیان این محصول را به بازارهای ایران باز كرده و موجب سرریزشدن لوازم آرایشی از نوع تقلبی، قاچاق و برندهای اصلی و بدل شده تا جایی كه شناسایی لوازم آرایشی معتبر و غیرمعتبر را در این آشفته‌بازار با سختی مواجه كرده است.

این در صورتی است كه دود ناشی از آتش كالاهای تقلبی كه توسط سودجویان افروخته شده، تنها به چشم مردم رفته و سودهای کلان را نصیب این سوداگران می‌کند. دکتر حیدر محمدی، رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بین کالاهای قاچاق و تقلبی باید تمایز قائل شد، می‌افزاید: کالای قاچاق ضرورتا به معنای تقلبی بودن نیست اما کالای تقلبی چه به صورت قاچاق یا غیرقاچاق برخلاف اصول استانداردها و چارچوبی که برای احراز سلامت کالاها در نظر گرفته می‌شود، ساخته می‌شود که مصرف آن می‌تواند زیانبار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ محمدی با تأکید بر اینکه کالاهای قاچاق آرایشی و بهداشتی، حدود 50 تا 60 درصد این محصولات در بازار را شامل می‌شود، می‌گوید: کالاهای قاچاق از مسیرهای آبی، خاکی و در برخی موارد هوایی یا همراه مسافر وارد کشور می‌شود. رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو درخصوص اینکه مردم چگونه می‌توانند پی به تقلبی یا قاچاق بودن محصولات آرایشی- بهداشتی ببرند، تصریح می‌کند: به دلیل زیادبودن نمونه‌های تقلبی و غیرمجاز به‌دنبال راهکاری بودیم که این کالاها توسط مردم به راحتی شناسایی شوند به همین دلیل بنابر تجربه‌ای که در طراحی و نصب برچسب اصالت و سلامت روی محصولات دارویی در سال 85 داشتیم، آن را به لوازم آرایشی- بهداشتی تعمیم دادیم و از ابتدای سال 90 روی تمام لوازم آرایشی- بهداشتی وارداتی برچسب اصالت نصب می‌شود. محمدی درباره اینکه تکلیف لوازم آرایشی که از قبل وارد کشور شده چیست، اظهار می‌کند: فروشندگانی که از قبل دارای محصولات آرایشی- بهداشتی هستند که به صورت مجاز وارد کشور شده، پس از بررسی محصولات، برچسب اصالت روی آنها نصب می‌شود.

ویژگی‌های برچسب اصالت محمدی در توضیح ویژگی‌های برچسب اصالت می‌گوید: کالاهایی مانند دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مکمل‌های دارویی و غذایی، مواد خوراکی و آشامیدنی و محصولات آرایشی و بهداشتی که مجوز آنها از وزارت بهداشت صادر می‌شود، جزو کالاهای سلامت محوری هستند که باید برچسب اصالت روی آنها نصب شود تا خریداران بتوانند با مشاهده این برچسب‌ها ضمن اینکه مطمئن شوند این کالاها از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند، بتوانند اطمینان حاصل کنند که آزمایش و تست‌های لازم برای تأیید سلامتی این کالاها انجام شده و سالم هستند. این دکتر داروساز با بیان اینکه امکان طراحی نوع تقلبی این برچسب‌ها وجود ندارد، در خصوص مشخصات این برچسب‌ها می‌گوید: برچسب‌ها دارای دو کد رهگیری است؛ یکی بارکد دوبعدی که مربوط به بازرسان است و آنان از طریق نرم‌افزارهای مخصوصی می‌توانند این بارکد را شناسایی و اطلاعات لازم را از آن دریافت کنند. در کنار آن بارکد 16 رقمی قرار دارد که با اسکرچ (پوشش امنیتی) مخفی شده که مردم می‌توانند با برداشتن لایه اسکرچ کد 16 رقمی را از طریق سامانه پیام کوتاه، سامانه تلفن گویا و سامانه اینترنتی اعلام و مشخصات لازم را درباره ویژگی‌های کالا دریافت کنند.

بنابراین چنانچه کالایی دارای برچسب تقلبی باشد، امکان استعلام ویژگی کالا میسر نشده و به این ترتیب می‌توانند از تقلبی بودن آن مطلع شوند. رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو درباره فروش لوازم آرایشی توسط دستفروشان تصریح می‌کند: در مجموع تمام لوازم آرایشی که خارج از چارچوب قانونی توزیع شود، غیر مجاز بوده و عرضه آن در مکـــان‌هایی مانند زیرپله‌ها، شهرک‌های مرزی و توسط دستفروشان، به هیچ وجه مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و مردم باید توجه داشته باشند که خرید این لوازم به قیمت از دست‌دادن سلامتی آنها تمام می‌شود. محمدی همچنین در زمینه چگونگی نظارت بر محصولات آرایشی- بهداشتی ساخت داخل با بیان اینکه هر استانی دارای یک دانشگاه علوم پزشکی و بازرس‌های حوزه دارویی و آرایشی- بهداشتی است، می‌افزاید: این بازرس‌ها از مراکز تولید آرایشی- بهداشتی و شرکت‌های وارد کننده این لوازم بازدید به عمل آورده و همچنین اداره کل آرایشی- بهداشتی وزارت بهداشت این بازرسی‌ها را به عمل می‌آورد.

لوازم آرایشی دارای برندهای معتبر انباشتگی بازار ایران از انواع محصولات آرایشی- بهداشتی و امکان نداشتن تشخیص کیفیت این کالاها، برخی از خریداران را به سمت خرید کالاهای دارای برندهای معتبر سوق داده است. اما مشاهده می‌شود که برخی از این کالاها تقلبی بوده و از کیفیت لازم برخوردار نیست. رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برخی از برندها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، می‌گوید: برندهایی که در ایران نمایندگی دارند از کارخانه آنها بازدید شده و هر بار که محصول آنها وارد کشور می‌شود، آزمایش‌های لازم در زمینه انطباق کالاها با نوع اصلی شان به عمل آمده و سپس مجوز توزیع صادر می‌شود. وی درخصوص ورود برخی از محصولات دارای برند به صورت قاچاق تصریح می‌کند: افراد سودجویی وجود دارند که برای فرار از پرداخت تعرفه‌های گمرکی، کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و به قیمت پایین‌تری می‌فروشند که به لحاظ بهداشتی امکان تأیید آنها وجود ندارد و توصیه ما این است که مردم کالاهای بهداشتی خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند، زیرا داروخانه‌ها به طور مرتب بازرسی می‌شوند و معمولا آنهایی که جنس قاچاق وارد می‌کنند، از عرضه آن به داروخانه‌ها خودداری می‌کنند.

نظارت بر بازار بازار لوازم آرایشی- بهداشتـــی تهـران مملو از محصولاتی با مارک‌های مختلف است که امکان تشخیص نوع اصل و غیر اصل آن وجود ندارد و افرادی که برای خرید به این بازار مراجعه می‌کنند، برای انتخاب جنس خوب و معتبر دچار سردرگمی می‌شوند. محمدی در زمینه نظارت بر محصولات بازار می‌گوید: بازار تهران به دلیل گستردگی تبدیل به حاشیه امنی برای متخلفان شده و این در حالی است که ورود به بازار محصولات آرایشی- بهداشتی تهران مستلزم دریافت مجوز از شورای تامین استان است که تصمیمات امنیتی هر استان را صادر می‌کند. اما متاسفانه این شورا به سادگی مجوز ورود به بازار را صادر نکرده و بنابراین بازدید از مراکزی که دارای توزیع انبوه هستند، توسط وزارت بهداشت به صورت انفرادی انجام می‌شود و به صورت گشت مشترک با نیروی انتظامی و تعزیرات صورت نمی‌گیرد.

رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو با توجه به افزایش خرید مردم در آستانه سال نو با بیان اینکه محصولات بهداشتی و آرایشی با سلامتی و جان آدم‌ها ارتباط دارد، تصریح می‌کند: مردم محصولاتی را خریداری کنند که دارای برچسب اصالت و سلامت است و از خرید محصولات فاقد برچسب خودداری كنند، زیرا امكان اینکه در اثر مصرف این محصولات دچار آسیب‌های جدی پوست، مو و ناخن شوند، وجود دارد و معمولا آسیبی كه از این‌گونه محصولات وارد می‌شود به راحتی درمان نمی‌شود و حتی ممكن است یك عمر گریبانگیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha