سلامت نیوز : رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه توجه به محیط زیست حتی در ذهن قانونگذاران مجلس هم جا نیفتاده است گفت: چرا ما با تمدنی چندین هزار ساله باید از کشوری مانند چین که آلوده‌ترین شهر دنیا را دارد، الگو بگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمدرضا تابش در همایش ملی اکوشهر در ایران 1404 با بیان اینکه رییس جمهوری طی هشت سال گذشته حتی یک سطر از عملکرد قانون برنامه را گزارش نکرده است افزود: طبق قانون رییس جمهور باید هر سال این گزارش را همراه با برنامه بودجه ارائه کند.

وی با بیان اینکه عمده نابسامانی‌های مدیریتی کشور نشات گرفته از عدم گزارش عملکرد است افزود: ما قانون را تصویب می‌کنیم اما مطلع نمی‌شویم که کجای قانون اجرا شده و کدام قسمت از آن باید اصلاح شود.

تابش ادامه داد: البته قانون برنامه هم کاستی‌های زیادی در رابطه با موضوع محیط زیست دارد اما اگر اجرای آن خوب نباشد راه به جایی نمی‌بریم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه حتی قانون بد هم باید اجرا شود افزود: با این کار می‌توانیم کاستی‌ها را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر سیستم مدیریتی کشور از هم گسیخته است و اکنون حتی وزارتخانه‌های کشور برای تامین حق ماموریت و اضافه کاری و حقوق کارمندان خود درمانده‌اند چه برسد به اینکه به مسائل زیست محیطی توجه کنند! به عنوان مثال در جلسه‌ای که چندی پیش در یکی از شهرهای کوچک داشتم عنوان شد که بیمارستانی در اوایل دولت جدید با هزینه 10 میلیارد ساخته شده و مسئولین بیمارستان برای بدهی 3.5 میلیارد تومانی آن به دنبال جبران آن از طریق مردم هستند!

تابش با بیان اینکه باور به ضرورت توجه به محیط زیست حتی در ذهن قانونگذاران نیز جا نیفتاده افزود: چندی پیش قانون طرح دو فوریتی را در مجلس پیش از ارائه بودجه مطرح کردیم که با آن بخشی از خلاءهای جامعه جبران می‌شد اما مشاهده کردیم که نه تنها دو فوریت آن بلکه حتی یک فوریت آن نیز تصویب نشد.

وی با اشاره به تغییرات کره زمین بر اثر تغییرات جمعیتی و تکنولوژیکی گفت: این مساله بویژه در کلانشهرها که نقطه تلاقی این دو موضوع هستند، بیشتر مشهود است و باید به گونه‌ای تلاش کنیم که تکنولوژی را از خدمت رفاه خارج کرده و در خدمت سلامت قرار دهیم.

تابش ضمن تاکید بر اهمیت توجه به تنوع زیستی شهرها اظهار کرد: همانگونه که در اجلاس 2010 ژاپن مطرح شد، امروزه در شهرها شاهد گونه‌های جانوری و گیاهی هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال برای جلوگیری از مشکلات آلودگی صوتی باید به جای احداث دیوار صوتی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای طبیعی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب جمعیت ایران را 70 درصد روستایی و 30 درصد شهری تشکیل می‌داد اما اکنون این درصدها کاملا برعکس شده و سکونتگاه‌های شهری سطح بیشتری از زندگی مردم را در بر گرفته‌اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمانها اظهار کرد: بیماران و طراحان باید در نظر بگیرند که در گرمایش و ایجاد نور ساختمان‌ها از انرژی پاک و طبیعی خورشید استفاه کنند.

وی با بیان اینکه افتخار ما این است که توجه به محیط زیست در فرهنگ غنی ایرانی جاری است و از سه هزار سال پیش به این مقوله نگاهی ویژه داشته‌ایم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که باید از کشوری مانند چین که شهر پکن آن یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است الگو بگیریم.

تابش در پایان اظهار کرد: فرهنگ توجه و باور اهمیت محیط زیست باید در ذهن تصمیم گیران کشور جا بگیرد و همه خودشان را در قبال محیط زیست مسئول بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha