سلامت نیوز : فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در حوزه برون شهری و در 10 ماهه نخست امسال، گفت: در 10 ماهه نخست امسال 6297 تصادف منجر به فوت در کشور گزارش شد که 8029 نفر جان خود را در جاده‌ها از دست دادند. امسال نیز موفق شدیم در 10 ماهه نخست سال بیش از 1000 نفر در حوزه شهری و جاده‌ای تلفات را کاهش دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سرهنگ مهماندار در آستانه روز جهانی کلیه (24 اسفند) که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سالانه یک میلیون و 300 هزار نفر در دنیا به دلیل حوادث ترافیکی، جان خود را از دست می‌دهند و حدود 50 میلیون نفر نیز به این علت مصدوم و مجروح می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر و مصدومان ناشی از تصادفات در سال 90، گفت: سال 89 حدود 23 هزار نفر به دلیل تصادفات، جان خود را از دست دادند که این رقم در سال 90 به 20 هزار نفر رسید. همچنین در سال 90 حدود 15 هزار نفر نیز در مصدومان این موضوع، کاهش داشتیم.

فرمانده پلیس راه کشور افزود: طبیعی است بار بیماری‌های ناشی از تصادفات برای کشور عدد بالایی را از لحاظ هزینه‌های مادی و انسانی به دنبال دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، علت مرگ و میر به دلیل تصادفات در رتبه هشتم یا نهم دنیا قرار دارد، اما در کشور ما تصادفات، علت دوم مرگ و میر هستند. همچنین تصادفات، علت اول بار بیماری‌ها در کشور هستند. از طرف دیگر سنین 18 تا 40 سال، بیشترین سنینی هستند که به این موضوع مربوط می‌شوند.

مهماندار ادامه داد: بیماری‌های کلیوی در کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از بحث‌هایی که می‌تواند به بیماران کلیوی بیفزاید، بحث تصادفات است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بروز بیماری‌های کلیوی می‌تواند دخالت داشته باشد.

مهماندار، بی‌دقتی رانندگان را یکی از دلایل بالا بودن علل تصادفات عنوان کرد و گفت: نباید تصور کرد حادثه رانندگی تنها برای کسی اتفاق می‌افتد که کار ویژه‌ای مانند رفتارهای پرخطر، سبقت‌های غیرمجاز و ... داشته باشد. این در حالی است که تصادف به سادگی اتفاق می‌افتد. یک خستگی و خواب‌آلودگی می‌تواند به تصادف منجر شود. شدیدترین تصادفات در همین خواب‌آلودگی‌ها و خستگی‌ها اتفاق می‌افتد.

وی در توضیح علل وقوع تصادفات نیز تصریح کرد: بیش از 50 درصد تلفات در تصادفات، به علت انحراف به چپ است. انحراف به چپ 17 درصد علل وقوع تصادفات، عدم رعایت حق تقدم 14 درصد و خستگی و خواب‌آلودگی 4.9 درصد علل وقوع تصادفات را شامل می‌شوند.

فرمانده پلیس راه کشور همچنین گفت: بیشترین ضربه مغزی نیز در حوزه موتورسیکلت‌سواران اتفاق می‌افتد. در سال 90 متوفیان حوزه تصادفات موتورسیکلت‌سواران 1458 مورد بوده و در سال 91، 1567 مورد. بیشترین کسانی که در موتورسواران جان خود را از دست می‌دهند، افرادی هستند که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. در سال 90 و در حوزه موتورسیکلت‌سواران، 11 هزار و 25 مجروح و در سال 91، 14 هزار و 430 مجروح در کشور گزارش شده است.

مهماندار همچنین تصریح کرد: حدود 50 درصد افرادی که در حوادث جان خود را از دست می‌دهند، به دلیل ضربه به سر و همچنین حدود 25 درصد این مرگ و میرها به دلیل شکستگی‌های متعدد است که ناشی از عدم استفاده از کمربند ایمنی در خودروها و کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌سواران است. البته همکاران ما با اعمال قانون، سعی در مجبور کردن افراد برای استفاده از کمربند ایمنی و همچنین کلاه ایمنی دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در سال‌های 85 تا 89 حدود 66 هزار و 248 نفر به دلیل حوادث رانندگی و ضربه به سر، جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب 55 درصد متوفیان بر اثر ضربه به سر فوت کرده‌اند که مهم‌ترین علت آن، نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی بوده است. 28 هزار و 450 نفر نیز به دلیل شکستگی‌های متعدد، جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور، در بین سال‌های 85 تا 89، استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی بیشترین آمار فوت به دلیل ضربه به سر را داشته‌اند. قم و مازندران نیز از جمله استان‌هایی بودند که کمترین موارد فوت به دلیل ضربه به سر را داشته‌اند.

مهماندار، عابران پیاده را یکی از آسیب‌پذیرترین کاربران حوزه ترافیک عنوان کرد و گفت: در تهران بیشترین کشته‌های حوادث مربوط به عابرین پیاده بوده است. به طوری که در بین سال‌های 85 تا 89 حدود 46 درصد کسانی که در تهران فوت کرده‌اند، عابر پیاده بوده‌اند. مازندران و گیلان در رتبه‌های بعدی این موضوع قرار دارند. استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز کمترین آمار مرگ به این علت را دارا بوده‌اند.

وی همچنین گفت: هر ساله در نوروز بیشترین افرادی که به دلیل تصادفات و در اثر واژگونی، جان خود را از دست می‌دهند، کسانی هستند که کمربند ایمنی نبسته‌اند و به بیرون پرتاب شده‌اند. این مورد را به ویژه در محور سمنان، شاهرود و سبزه‌وار داشته‌ایم.

فرمانده پلیس راه کشور استفاده از کمربند ایمنی توسط تمام سرنشینان، استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسیکلت‌سواران، مدیریت سرعت با استفاده از فناوری‌های نوین، ایمن‌سازی معابر برای عابرین پیاده، توسعه همه جانبه آموزش همگانی و فرهنگ ترافیک، بهبود ایمنی راه‌ها و ارتقای استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه را از جمله راهکارهای پیشنهادی در دنیا مطرح کرد و گفت: آموزش‌های همگانی می‌تواند بیش از 70 درصد مشکلات ما را حل کند. لازم است تمام دستگاه‌ها در این زمینه وارد شوند.

وی ادامه داد: هر چه ایمنی در راه‌ها را افزایش دهیم، می‌توانیم تلفات را کاهش دهیم. معتقدم در حوزه سلامت نباید استاندارد محدود باشد. اعمال استانداردهای چندین سال قبل، ظلمی در سلامت افراد خواهد بود.

مهماندار افزود: آنچه که در سال 90 پژوهشکده حمل و نقل ما برای هزینه‌های تصادفات حاصل کرد، رقمی معادل 22 هزار میلیارد تومان هزینه خساراتی است که به کشور بر اثر تصادفات وارد شده است. به این ترتیب چهار تا هفت درصد تولید ناخالص ملی را این بخش می‌بلعد. از طرف دیگر غم و رنج فقدان سرپرست خانواده و یتیم شدن بچه‌ها بر اثر تصادفات قابل محاسبه نیست. در این حوزه نباید حد و حصری برای استاندارد و ایمنی قائل شویم.

فرمانده پلیس راه کشور ادامه داد: سالانه حدود 20 هزار نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که برخی از آنها دچار مرگ مغزی می‌شوند. نباید اجازه دهیم حتی یک نفر نیز جان خود را از دست بدهد، اما اگر مرگ مغزی اتفاق افتاد، باید کمک شود که چند بیمار سلامتی خود را بازیابند. این امر کاری انسانی و خداپسندانه است.

وی افزود: در حوزه وزارت بهداشت و انجمن‌ها در این چند ساله تلاش‌هایی صورت گرفته تا اجازه اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در گواهینامه‌ها بیاید تا فرصت برای اهدای عضو از دست نرود. بررسی‌های این موضوع انجام شده است، اما نگرانی‌هایی از لحاظ شیوه کار وجود دارد. پس از تعریفی صحیح از این فرآیندها و اطمینان خاطر، می‌توان از این ظرفیت هم استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha