سلامت نیوز : معاون و مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات اهدای عضو در موارد مرگ مغزی، گفت: اگر نیروی انتظامی موافقت افراد برای اهدای عضو را در گواهینامه‌های رانندگی درج کند، کار اهدای عضو راحت‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمودرضا محقق در آستانه روز جهانی کلیه -24 اسفند- درباره جایگاه بیماری کلیه در نظام سلامت، گفت: از سال 2006 یک روز در دنیا به عنوان روز جهانی "کلیه" نامگذاری شد تا به خود و دیگران گوشزد کنیم که چگونه می‌توانیم در حفاظت از کلیه‌ها موثر باشیم.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی کلیه "جلوی حمله به کلیه‌های خود را بگیرید"، ادامه داد: متاسفانه رشد بروز بیماری‌های کلیوی در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاتر است و سالانه حدود 12 درصد به شمار بیماران نیازمند همودیالیز اضافه می‌شود؛ این یعنی نیاز بیشتر به بخش‌ها و دستگاه‌های دیالیز و همچنین هزینه بیشتر برای نظام سلامت و مردم.

وجود 46 هزار بیمار نارسایی کلیوی حاد در کشور

معاون و مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در کل کشور حدود 46 هزار بیمار نارسایی کلیوی حاد داریم، ادامه داد: حدود 23 هزار و 200 بیمار همو دیالیزی و 18 هزار و 500 بیمار پیوند کلیه در کشور زندگی می‌کنند. 51 بخش دیالیز صفاقی و 453 بخش همودیالیز و همچنین 4200 ماشین دیالیز در کشور فعال‌اند.

دکتر محقق نسبت بیمار به دستگاه دیالیز را در کشور حدود 5.3 عنوان کرد و گفت: این آمار مناسبی برای کشور نیست. ایده‌آل آن است که نسبت بیمار به دستگاه، حدود چهار باشد. لازم است با کنترل بیماری‌های کلیوی و همچنین توسعه بخش‌های دیالیز، کمک شود تا این آمارها به یکدیگر نزدیک شوند.

وی با اشاره به فعالیت حدود 33 بخش پیوند کلیه در کشور، گفت: در سال جاری حدود 2500 پیوند کلیه در کشور انجام شد. سالانه برای هر بیمار همودیالیز حدود 18 میلیون تومان هزینه می‌شود. اما یک بیمار پیوند کلیه به طور متوسط سالانه نیازمند هزینه هشت میلیون تومانی است.

معاون و مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به مبحث "اقتصاد مقاومتی"، ادامه داد: بر این اساس باید بتوانیم نظام سلامت و همچنین مردم را از بحران‌های اقتصادی حفظ کنیم. به این ترتیب هر چه به روش‌های کم هزینه‌تر روی‌ آوریم، به نفع مردم و نظام سلامت خواهد بود.

دکتر محقق در ادامه با بیان اینکه میزان شیوع و بروز بیماری‌های کلیوی در ایران با ترند جهانی انطباق دارد، افزود: اما باز هم تلاش می‌کنیم وضعیت را کنترل کنیم. در این زمینه آگاهی دادن به مردم بسیار لازم است.

وی افزود: عوامل متعددی در جامعه سبب شده که تعداد بیماران کلیوی بیشتر شود. عواملی مانند شیوع دیابت در کشور در این زمینه دخیل‌اند. البته برنامه جامع کنترل دیابت در کشور در حال اجراست، اما در مجموع حدود 45 درصد بیماران کلیوی پایه دیابتیک دارند. از طرف دیگر متاسفانه در جامعه ما به پرفشاری خون، کمتر توجه می‌شود. کنترل این عارضه می‌تواند به کاهش بیماری‌های کلیوی منجر شود. اگر تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنیم، طبیعی است که باید منتظر افزایش بیماری‌های دیالیز و به دنبال آن افزایش از کار افتادگی‌ها و افزایش بار مالی بیمه‌ها و همچنین افزایش بار مالی به نظام سلامت کشور باشیم.

محقق با بیان اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت 20 میلیارد تومان سوبسید برای فیلترهای دیالیز پرداخت‌ کرده است، ادامه داد: اگر این بیماری مدیریت می‌شد، می‌توانستیم چنین هزینه‌ای را در جای دیگر صرف کنیم تا کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌ها را شاهد باشیم.

معاون و مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: فرهنگ اهدای کلیه و حفاظت از آن باید آموزش داده شود. باید این فرهنگ‌سازی انجام شود که در صورت مرگ و سالم بودن ارگان‌ها، اهدای اعضا صورت گیرد. متاسفانه در بیشتر موارد مرگ مغزی، برای اهدای اعضا مشکل داریم. اگر نیروی انتظامی در پشت گواهینامه‌ها درج کند که فرد موافق اهدای عضو است، کار اهدای عضو از مرگ مغزی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha