پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸

سلامت نیوز :رییس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در جهت اهدای عضو از مرگ مغزی، گفت: تاکنون حدود یک میلیون کارت اهدای عضو صادر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کتایون نجفی‌زاده در آستانه روز جهانی کلیه (24 اسفند) که در وزارت بهداشت برگزار شد، درباره فرهنگ‌سازی اهدای اعضا پس از مرگ مغزی، گفت: تعداد یک در میلیون اهدای عضو در ایران رقم بسیار پایینی بود، اما این موضوع از سرعت رشد خوبی برخوردار بوده است.

به گفته وی هم اکنون میزان اهدای عضو به 5.7 میلیون رسیده است.

رییس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین آمار اهدای عضو را مربوط به کشور اسپانیا با 34.3 در میلیون خواند و اظهار کرد: ایران کشوری است که ایثار جزو فرهنگ مردم آن است. با وجود بالا بودن تصادفات و آمار مرگ مغزی در کشور، لازم است برای اهدای عضو، فرهنگ‌سازی شود. برآورد شده که سالانه به طور متوسط 3000 تا 6000 مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد.

وی افزود: سال به سال بر میزان اهداکنندگان عضو در کشور افزوده می‌شود، به طوری که سال 91 حدود 220 اهدای عضو داشته‌ایم. با بهترین مراقبت‌ها، حداقل می‌توان فرد مرگ مغزی را تا دو هفته حفظ کرد. بنابراین لازم است فرد مبتلا به مرگ مغزی سریع شناسایی و اقدامات لازم نیز برای وی انجام شود. در این زمینه بازرسان شناسایی مرگ مغزی را فعال کرده‌ایم که از زمان فعال شدن این بازرسان، شناسایی مرگ مغزی‌ها، سه برابر شده است.

رییس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سال گذشته 32 درصد خانواده‌های مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو دادند، گفت: بدون تغییر روند فعالیت‌های فرهنگی و از طریق تخصصی‌ کردن صحبت با خانواده‌ها و همچنین استفاده از روان‌شناسان و هماهنگ‌کننده‌های دوره دیده، توانستیم آمار رضایت‌گیری را به 77 و حتی تا 90 درصد برسانیم. ماه گذشته نیز به بالای 90 درصد رسید که جشن این موضوع را نیز برگزار کردیم. مردم ما فوق‌العاده‌اند؛ ما بلد نیستیم چگونه با آنها حرف بزنیم.

نجفی‌زاده با اشاره به دیدارهای صورت گرفته با علمای قم و عراق، گفت: فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در زمینه اهدای عضو نظیر برگزاری جشن "نفس"، انعقاد تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف مانند صدا و سیما و غیره انجام شده است. حدود یک میلیون کارت اهدای عضو نیز صادر شده است.

وی راه‌اندازی طرح "استفاده از دهندگان مرگ قلبی، استفاده از دستگاه‌های پرفیوژن بافتی برای مناسب‌سازی کلیه، انجام بیوپسی کلیه برای امکان استفاده از کلیه‌های ECD" را از جمله طرح‌های نوین برای اهدای کلیه دانست.

رییس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: پیوند زنده نتایج بهتری به دنبال دارد، اما با توجه به پروتکل‌های جهانی بهتر است زمانی برای بیمار پیشنهاد پیوند از زنده مطرح شود که اهدا از جسد کفایت نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha