جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 69166
سلامت نیوز:‌ معمولا تمام خانم‌ها مراحل اولیه بارداری هیجان‌زده هستند و اگر بارداری برای نخستین بار باشد، این هیجانات بیشتر است. كم‌كم حالت تهوع‌ها، دل دردها، كمردردها و بی‌اشتهایی به غذاها شروع می‌شود و در سه ماه نخست بارداری به اوج خود می‌رسد. با افزایش ماه‌های بارداری، صبر و تحمل خانم‌ها كمتر می‌شوند و روزها را برای رهایی از این وضعیت می‌شمارند. در سه ماه آخر بارداری تقریبا بیقرار می‌شوند و دیگر تحمل این شرایط را ندارند و به نظرشان روزها تمام نمی‌شود. در چنین شرایطی تغییر برنامه روزانه زندگی و فعالیت‌های روزمره و توجه به فعالیت‌های دیگر می‌تواند بسیار كارگشا باشد.
 

عكس بگیرید


در طول دوران بارداری می‌توانید سری به آتلیه بزنید و از این روزهای خود عكس بگیرید. حتی می‌توانید این كار را ماه به ماه انجام دهید تا از تغییرات فیزیكی خود در طول 9 بارداری یك آلبوم عكس تهیه كنید و برای نشان دادن عكس‌ها به فرزندتان لحظه شماری كنید. می‌توانید هر بار كه با همسرتان از خانه خارج می‌شوید یا وقتی با دوستان‌تان هستید، عكس یادگاری بگیرید. در مواقع بیكاری و فراغت سعی كنید چند خطی خاطره بنویسید. هر بار كه حس خاصی را تجربه می‌كنید، بنویسید. در ضمن می‌توانید در كنار هر بخشی كه می‌نویسید، یك عكس هم بچسبانید تا آلبوم خاطرات‌تان تكمیل شود. اگر از عكس‌های خانوادگی و عكس با دوستان استفاده كنید، كارتان جذاب‌تر می‌شود. به این ترتیب دوران بارداری شما بسیار به یاد ماندنی خواهد شد.

خرید كردن


خرید كردن از جمله فعالیت‌های مورد علاقه خانم‌هاست و وقتی پیشنهاد خرید رفتن به آنها می‌شود، بسیار خوشحال می‌شوند. اگر در اثر بارداری دچار احساس رخوت و سستی شده‌اید و حوصله هیچ كاری ندارید، هفته‌ای یك دو بار به خرید بروید و با توجه به بودجه‌ای كه دارید، خرید كنید. البته همیشه هم نیازی نیست چیزی بخرید. گاهی اوقات با سرزدن به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌شود كمی وقت گذراند و از آخرین مد لوازم و لباس‌ها مطلع شد. در ضمن در هر بار خرید می‌توانید یك تكه از لباس‌ها و وسایل مورد نیاز فرزندتان را خریداری كنید.
 

سعی كنید غذاهای جدید درست كنید

از كتاب آشپزی دستور پخت چند غذای جدید را یاد بگیرید. می‌توانید خودتان این‌كار را انجام دهید و یا از نزدیكان‌تان كمك بگیرید. از غذاهای سالم و متنوع كه هم طعم خوبی دارند و هم سرشار از مواد مغذی هستند، استفاده كنید. درست كردن سوپ‌های مختلف، سالادهای متفاوت و غذاهای دیگر را یاد بگیرید. وقتی كه چیزهای جدید برای خوردن تهیه می‌كنید، همسرتان نیز هیجان‌زده و خوشحال می‌شود.
 

به ظاهر خود برسید

احتمالا در طول دوران بارداری از ظاهر خود و رسیدگی به آن غافل می‌شوید. كمی وزن اضافه می‌كنید و شكم‌تان بسیار بزرگ‌تر می‌شود. برخی از خانم‌ها دچار تغییرات دیگر مثل تیره شدن پوست و ایجاد لكه‌ها پوستی نیز تجربه می‌شوند. تغییر ظاهر قیافه ممكن است باعث ‌شود تا اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، ولی نباید اینگونه باشد؛ زیرا تمام خانم‌ها در چنین موقعیتی این مرحله را تجربه می‌كنند و شما مستثنی نیستید. بهتر است ظاهر خود را به روز كنید. به پوست‌تان رسیدگی كنید. روی آن ماسك بگذارید. موهای‌تان را هم مرتب كنید. می‌توانید از لوازم آرایشی گیاهی و بدون خطر برای افزایش زیبایی موها و در عین حال حفظ سلامت آنها استفاده كنید. ناخن‌های‌تان را زیباتر كنید و شكل بهتری به آنها بدهید. اگر مدل موهای‌تان را تغییر دهید، اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود. حتی می‌توانید از لباس‌های متنوع با مدل‌های جالب و جدید استفاده كنید، البته لباس‌هایی كه متناسب سایز شما باشند.
 

به گردش‌ها و سفرهای كوتاه و یا پیك‌نیك بروید

در طول دوران بارداری، به خصوص در سه ماه دوم بارداری، می‌توانید ترتیب یك سفر كوتاه و یا حتی در حد یك پیك نیك را بدهید. هنگام سفر به تمام توصیه‌های پزشك خود عمل كنید. در واقع بهتر است كه قبل از این كار ابتدا از پزشك‌تان اجازه بگیرید. فراموش نكنید كه داروهای خود را همراه ببرید. با مسافرت و رفتن به خارج از شهر مسلما لذت زیادی خواهید برد. سعی كنید با بهترین دوستان‌تان سفر كنید. اما بهتر است از فكر سفر در روزهای پایانی بارداری منصرف شوید.
 

شمعی روشن كنید

به هنگام شام خوردن در كنار همسرتان، شمع روشن كنید. حتی می‌توانید یك شب یك هتل یا رستوران را رزرو كنید و به اتفاق همسرتان به آنجا بروید تا یك شب رمانتیك را آنجا در كنار هم باشید. روزهای عاشقانه با همسرتان را مثل روزهای نخستین آشنایی‌تان با شكوه و به یادمادنی كنید. این اتفاقات خوشایند عشق و علاقه میان شما را بیشتر می‌كند. حتی می‌توانید برای خوشحال‌تر شدن یكدیگر به هم هدیه بدهید و این هدیه می‌تواند یك شاخه گل رز باشد كه سمبل عشق و علاقه است.
 

ورزش كنید
در برنامه روزانه خود، زمانی را برای ورزش كردن اختصاص دهید. به پیاده‌روی بروید. احساس تازگی و نشاط كنید. این‌كار را اگر صبح‌ها انجام دهید، بهتر است. در پارك و فضاهای سبز بیشتر احساس سر زندگی خواهید كرد. می‌توانید از همسایه یا دوستان‌تان بخواهید كه در این پیاده‌روی همراهی‌تان كنند. پیاده‌روی بهترین ورزش دوران بارداری است. می‌توانید یوگا و مدیتیشن را نیز تمرین كنید و آنها را در خانه انجام دهید. برای انجام این فعالیت‌ها بهتر است كه از راهنمایی‌های افراد متخصص بهره‌مند شوید.
 

كتاب بخوانید

شما می‌توانید بهترین لحظات دوران بارداری خود را با كتاب خواندن سپری كنید. كتاب‌ها و مقاله‌های خوب را انتخاب كنید. می‌توانید كتاب‌هایی در مورد بارداری، مراقبت از جنین، مراقبت از كودك، تغذیه سالم در دوران بارداری و ... بخوانید. این كتاب‌ها میزان آگاهی و دانش شما را در وضعیتی كه در آن هستید، افزایش می‌دهند. حتی می‌توانید در همنشینی‌های‌تان با سایر خانم‌ها از چیزهایی كه خوانده‌اید و آگاه شده‌اید، حرف بزنید و تبادل نظر كنید.
 

یك فهرست از اسامی كودكان تهیه كنید

حالا دیگر وقت آن رسیده است كه به طور جدی به انتخاب اسم برای فرزندتان فكر كنید. فهرستی از اسامی دخترانه یا پسرانه تهیه كنید. بهتر است برای فرزندتان اسم كوتاه و پر معنی انتخاب كنید. با این آمادگی بعد از تولد فرزندتان دیگر استرس انتخاب اسم را نخواهید داشت. حتی می‌توانید برای انتخاب اسم از اینترنت كمك بگیرید.
 

خوب و آسوده بخوابید

زمان بهره‌مندی از خواب آرام و آسوده حالاست. بعد از تولد فرزندتان دیگر فرصت و شانس خواب راحت و آسوده را نخواهید داشت. بهتر است كه حالا زمان را غنیمت بشمارید و تا جائی كه امكان دارد، بخوابید و استراحت كنید. نوزادان معمولا تمام طول شب را نمی‌خوابند؛ پس به زودی خواب آسوده و آرام شبانه را برای مدتی از دست خواهید داد و این روند دست كم تا 1-2 سال ادامه دارد. بارداری دورانی است كه برای شما احساسات متفاوت به همراه خواهد داشت؛ یك مرحله متفاوت با احساسات متفاوت. گاهی اوقات احساس شادی می‌كنید و گاه احساس غم و اندوه. حتی ممكن است افسرده شوید؛ ولی تمام این افت و خیزها نباید مانع لذت بردن شما از زندگی شوند. بهتر است تلاش كنید خود را شاد نگه دارید و استرس‌تان را كاهش دهید. زندگی سالم و شاد شما حتما برای نوزادتان مفید خواهد بود.
منبع:‌ کودک سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha