در چند سال اخیر کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز رشد قارچ‌ گونه‌ای را تجربه کرده و برخی نیز از این طریق سودها و کاسبی‌های خوبی از آن خود کرده‌اند. به نظر می‌رسد در برخی موارد این کسب معیشت از ترک‌دادن دیگران است که بهانه اصلی راه‌اندازی این کمپ‌هاست.

سیاست «کمپ ترک اعتیاد» شکست خورده ‌است
سلامت نیوز : اصولا کمپ‌ها یا مراکز ترک اعتیاد میان مدت از سوی اشخاص حقوقی تشکیل می‌شوند و با کسب مجوز از سازمان بهزیستی، تحت نظارت آن فعالیت می‌کنند. این مراکز برای نگهداری معتادان خودمعرف ایجاد می‌شوند که پذیرش آنان با حضور یکی از اعضای خانواده فرد الزامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این مراکز نسبت به مشارکت گروه‌های خودیار (بهبودیافته) تمرکز دارند و خدمات کمپ از سوی معتادان بهبود‌یافته ارائه می‌شود. اما مانند بسیاری از موارد دیگر که همراه کالای اصل، کالا تقلبی نیز در جامعه رواج می‌یابد، کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز نیز راه‌اندازی شده اند که ضرر آنها بیشتر از سودشان بوده است.

گسترش کمپ‌ها در مناطق خاص

در چند سال اخیر کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز رشد قارچ‌ گونه‌ای را تجربه کرده و برخی نیز از این طریق سودها و کاسبی‌های خوبی از آن خود کرده‌اند. به نظر می‌رسد در برخی موارد این کسب معیشت از ترک‌دادن دیگران است که بهانه اصلی راه‌اندازی این کمپ‌هاست. این مراکز غیرمجاز اغلب در مناطقی راه‌اندازی می‌شوند که میزان گسترش اعتیاد در آن مناطق بیشتر است. به‌ویژه در جنوب شرق استان مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز بیشتری را می‌توان سراغ گرفت. در شهرستان پیشوا وفور این مراکز مسئولان را به این واداشته است تا برای رهایی از معضلات آن چاره‌ای بیندیشند.

تعطیلی 10 مرکز غیرمجاز در پیشوا

به گفته کارشناس مسئول پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان پیشوا در این منطقه 3 کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که یکی از آنها پروانه فعالیت گرفته و مشغول فعالیت است و این روال برای دو مرکز دیگر نیز در دست اقدام است. مهدیه داوودی در ‌گفت‌وگو با «قانون» می‌افزاید: این شهرستان همچنین دارای سه کلینیک ترک اعتیاد است که یکی از آنها تحت نظارت اداره بهزیستی و دو کلینیک دیگر تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان این منطقه هستند.

وی با بیان اینکه بنابر اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر شهرستان کمپی که غیرمجاز باشد در منطقه فعالیت ندارد، تصریح می‌کند: 10 کمپ غیرمجاز نیز در پیشوا وجود داشت که با همکاری فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و بهزیستی شناسایی و تعطیل شدند. وی در پاسخ به این که آیا ترک اعتیاد به شیوه فعلی در کشور در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است یا افزایش آن، می‌گوید: اگر کمپ‌ها با شرایط و ضوابط قانونی در خدمت پاکسازی جامعه باشند، مفید هستند و اگر خانواده‌ها با میل و رغبت فرد معتاد را به این مراکز انتقال بدهند، باز هم مفید هستند. اما گاهی کمپ‌هایی که در کشور فعالند، با نگاه اقتصادی به این موضوع می‌نگرند و منفعت فردی را بر مصلحت جمعی مقدم می‌دانند. این موجب شده که فرد معتاد به اجبار به کمپ آورده شود.

داوودی تصریح می‌کند: معتادی که به اجبار وارد کمپ شود، شرایط پاک شدن را ندارد و چون به اجبار آمده، به بهبود شرایط خود تن نمی‌دهد و مدتی در کمپ به استراحت می‌پردازد و فقط خانواده وی مدتی راحت و آسوده هستند. خانواده نیز مبلغ گزافی را به متصدی کمپ می‌پردازند تا عنصر منفی خانواده حذف شده باشد و این در حالی‌است که اصل اول ترک اعتیاد «اراده معتاد و خواست وی در ترک» است که این موضوع در کمپ‌ها بسیار کم مشاهده می‌شود.

سیاست شکست خورده کمپ‌داری

وی ادامه می‌دهد: این نشان دهنده این است که سیاست کمپ‌داری و نگهداری معتاد در کشور ما سیاست شکست خورده‌ای است که عده‌ای برای منفعت شخصی، این مصلحت جمعی یعنی پاکسازی جامعه و ایمن‌شدن آن را زیر پا گذاشته‌اند. این کارشناس اضافه می‌کند: در شهرستان پیشوا نیز این حکایت وجود دارد، شهرستانی که 75 هزار نفر جمعیت دارد دارای یک کمپ مجاز است و دو کمپ هم درحال گرفتن پروانه فعالیت هستند. به طور میانگین هر کمپی می تواند طبق شاخص‌های سازمان بهزیستی که متصدی کمپ‌های ترک اعتیاد است 50 تا 70 نفر را نگهداری کند.

در کمپ پیشوا نصف حداقل میانگین پذیرش بیمار وجود دارد. این به این مفهوم است که مردم متوجه غلط‌بودن سیاست کمپ‌ها شده‌اند. وی می‌گوید: در پیشوا به‌منظور جلوگیری از ورود بیماران دوردست، اعلام کردیم بیمار باید ساکن شرق استان تهران باشد که شامل چندین شهرستان پیرامون می‌شود. داوودی ادامه می‌دهد: کمپ مجاز پیشوا نخستین کمپ جنوب‌شرق و سومین کمپ کشور از لحاظ قدمت است و با سیاست‌های بهزیستی همخوانی دارد. وی بیان می‌کند: به تازگی نیز اتحادیه‌ای در شهرستان‌های کشور تشکیل شده تا از حقوق کمپ‌های ترک اعتیاد دفاع کند.

سیاست تلخ کمپ‌ها

کارشناس مسئول مشارکت‌های مردمی و مؤسسات خیریه و اشتغال اداره بهزیستی شهرستان پیشوا نیز با اشاره به اینکه سیاست پیش‌گرفته شده کمپ‌ها در کشور واقعیت تلخی است، به «قانون» می‌گوید: اداره بهزیستی برای معتادان بهبودیافته تسهیلاتی در نظر گرفته و به آنان امکاناتی می‌دهد که تأمین مسکن از طریق واگذاری واحدهای مسکونی مهر، تأمین هزینه‌های جاری زندگی آنان در صورتی‌که تأیید شود فرد بهبود یافته است و توانایی تأمین هزینه‌های زندگی را ندارد، از جمله آنهاست. مهدی مقاری می‌افزاید: همچنین این افراد و خانواده‌های آنان برای اشتغال به مراکز حرفه‌آموزی معرفی می‌شوند که پس از کسب مدارک موجود، بهزیستی از طریق وام‌های مصوب در اختیار، مانند طرح‌های مشاغل خانگی، خوداشتغالی، قرض‌الحسنه ماده 77 و بنگاه‌های زودبازده، کسب و کار و شغلی برای آنان تعریف می‌کند و در دوره بازیابی و بازگشت به جامعه چتر حمایت خود را از آنان دریغ نخواهد کرد.

جلوگیری از فعالیت غیرمجاز کمپ‌ها

معاون سیاسی امنیتی فرماندار پیشوا نیز در این باره به «قانون» می‌گوید: در شهرستان پیشوا 13 مرکز فعال وجود داشت که از این تعداد 10 کمپ پلمب شد، سیاست ما در شهرستان نیز این است که از فعالیت غیرمجاز کمپ‌ها که معمولا به دنبال سودجویی و انتفاع مالی هستند، جلوگیری شود. هادی تمهیدی می‌افزاید: افرادی باید در این عرصه فعالیت کنند که استانداردهای موردنظر بهزیستی و شبکه بهداشت را داشته باشند و بر اساس نظارت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و نظارت صادرکننده مجوز فعالیت کنند. وی بیان می‌کند: با اینکه پیشوا شهرستان تازه تأسیسی است و بسیاری از اداره‌های آن در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما تاکنون چندین همایش آموزشی و اطلاع‌رسانی برای اقشار مختلف به‌منظور اطلاع‌رسانی درباره اثرات سوء مواد مخدر برگزار شد.

تمهیدی ادامه می‌دهد: اگر کمپ‌ها طرحی برای اشتغالزایی بهبود یافتگان داشته باشند، از آنان حمایت می‌شود. اولویت ما نیز در سال آینده در ارتباط با موضوع اشتغال بهبودیافتگان است، در استانداردسازی هم تلاش داریم که این موارد حتما در کمپ‌ها رعایت شود. وی می‌گوید: کمپ‌های مجاز چندان به دنبال منفعت نیستند، چه بسا برخی از آنان با مجموعه مدیریت شهرستان هماهنگ هستند. این مسئول اضافه می‌کند: افراد معتاد بخشی از جامعه ما هستند که دچار این بلای خانمان سوز شده‌اند اما دولت نسبت به آنان اهتمام دارد. وی عنوان می‌کند: دولت از صنایع تولیدی که افراد بهبودیافته را جذب و مشغول کند، حمایت می‌کند و اعتباراتی از محل بنگاه‌های زودبازده پرداخت می‌کند و این مورد قطعا در سال آینده عملی خواهد شد تا این افراد با کمک‌های مادی و معنوی به خانواده خویش و به جامعه بازگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامبیز-اصغری ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام- باید اضافه کرد که در کمپ اعتیاد امروز بر مبنای زور وضرب وشتم وخفقان صورت میگیرد دکان بقالیه خوبی است برای بلا نسبت یک عده خوش خط وخالان اعتیاد دیروز که امروز بانیه امر خیر اعتیاد شده اند وبرای ترک اعتیاد امروز اشک تمساح میر یزند.
  • کامبیز-اصغری ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    با کمال تاسف شاهد برخورد ضد انسانی در کمپها هستیم و متاسفانه خلع های عمیق قانونی نیز ابزاری گشته برای کمپ داران ا هر گونه که دلشان بخواهد اسب خود را بتازانند.تنه ملاک اینگونه کمپها این است که از نا اگاهی خانواده ها به نفع جیب پالان مانندشان حد اکثر استفاده را میبرند و برای این منظور از هیچ کونه وقاحتی کوتاهی نمیکنندکمپی بنام انیس رهایی از جمله این گونه کمپ هاست که متاسفاته به دلایل خلع های قانونی من نتوانستم احقاق حق کنم واین استعمار همچنان در این زندان پا بر جاستوبرای احقاق صحبتهایم شما را دعوت میکنم نقابی از من و امثال من را به صورت بزنند تا عجز وناتوانی در هنگام ضرب وشتم و حشیانه را با تمام وجود لمس کنید. جای تعجب است که در برخی از موارد به خاطر دورزدن قانون لوح افتخار هم به این مرکز اهدا میشودو این داستان استعمار همچنان ادامه داردو به اسم ترک اعتیاد عزیزانمان چه اشک تمساحی که نمیریزنند.قانون که به نفع نامردان شده ولی اوستا کریم جای حق نشسته.و شما مسول گرامی نیز بایددر درگاه خداوند جواب گو باشید
  • کامبیز ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 1
    سلام ا- اگر این گونه کمپها برای بیماران فایده ای ندارد عوضش برای کمپداران سرشار از تراولهای رنگی و زیباست با یک حساب ساده خواهید فهمید علت اینکه بیماران رابه بهانه ترک اعتیاد مدتهای طولانی در کمپ حبس میکنند چیست.به نظر من متاسفاه در این معقوله ترک و کمپها مملکت صاحبی ندارد و با قانونی تشریفاتی اعمال قانون کمپداران و سود جویان و.... یعنی همان پ ش
  • کامبیز ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    ایا داشتن مجوز را میتوان توجیهی دانستد بر اینکه مسولین کمپ برای در امد زایی و به بهانه ترک اعتیاد از هیچ وقاحتی کوتاهی نکنند. به عنوان نمونه در کمپی بنام انیس رهای با ضرب و شتم عده ای مجبور به انگشت زدن فرمهایی شدم. حال اگر این موضوع را به دیده مثبت دلسوزی نگاه کنیم انتقال بیماران قبل از بازرسیها به خارج از کمپ را چگونه میتوان تو جیع کرد؟. به غیر از سو استفاده و استعمار در این اشفته بازار و بی صاحب بودن در این معقوله ایا علت دیگری میتواند داشته باشد؟ با خدا و پیغبرش کاری نیست ولی به این قانون و اصل عتقاد دارم که در نظام و قانون هستی نمیتوان جو کاشت و در اخر گندم برداشت کرد. .
  • کامبیز ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    به خانواده نا اگاه من گفته شده بود اصلا نگران نباشید این کمپ دارای پزشک متخصص است و وهمه گونه امکانات برای ترک وجود دارد منکه به قول کمپها کلکی برده شدم اونجا از همون لحظه اول مورد ضرب و شتم قرار گرفتم شما فکر کنید وقتی 6الی 7تا لاشخور بریزن سرت عملا مغلوبی در مانده خواهی بودبیچاره خانواده نااگاه من عینک دودی برایم فرستاده بودند که چشممو افتاب اذیت نکنه حرفهای قشنگی به بهانه ترک اعتیاد به خورد خانواده های نا اگاه میدهند که هیچ کدامشان حقیقت نداشت یالااقل من تو کمپ ی معروف به .... ندیدمبور کنید بدون اغراق میگوم یک هفته اول یک اطاق بود به اسم اطاق فیزیک این مسوله اگه دیپلم داشته باشه ما فوق قبولش داریم هرشب میامد برای ما دارو تجویز میکرد می بایست دهنرا باز میکردی و همون لحظه با اب می بلعیدی. کجا از اینجاباشه بهتر بدون اغراق میگم پهن بارش نمیکنند بیرون الان برای خودش دکترا شده. به مفت خوری و انگلی زندگی کردن عادت کرده.
  • کامبیز ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    بعد از 3ماه از کمپی بنام ..... ازاد شدم. برای شکایت رفتم به ملاقات ریس بهزیستی کل استان البرز یادش به خیر بهش گفتم اقای ریس مسولین این کمپ قبل از بازرسیها تعدادی از بیماران را به خارج از کمپ منتقل میکردندفرمودند اولکه محرز نشده اگه محرز بشه بار اولاخطار کتبی میدهیم دیدم وقت اذان گفتم حاجی قبول باشه عباداتتون طیب و طاهرا
  • کامبیز ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    این داستان محرز شدن تخلفشان و سو استفاده برخی کمپاهای ترک اعتیاد هم برای خودش حکایتی دارد من خودم مدت 3ماه بر خلاف میلم در کمپی در حبسی برای در امد زایی بودم میدانید برای چی میگم درامد زایی به دلیل اینکه در برخی از بازرسیهای مهم من به اتفاق تعداد دیگر به خارج از کمپ منتقل میشدیم دلیلش را شما بگید این سو استفاده و دور زدن قانون نیست که اگر امروز محرز بشه بیشتر جای تعجب داره بعضی از چیزها را امروز نمیشه وحرض کرد ولی خوب حقیقت هیچ موقع از بین نمیره. ولی چیزی که الان محرز است را اگر چشم بینا یی وجود دارد برود و ببیند که 80 نفر ادم انجا هفته ای یک مرتبه انهم 6نفری مدت 5 دقیقه باید به قولی استحمام کنند. در مجاورت این کمپ محلی وجود دارد که متعلق به یکی از برادران مسول کمپ است برید و ببینید که چه بیگاری از بچه ها کشیده شده برای درست کردن این محل نگهداریه کبوتران برید و از مسولین حیله گر و مکار این کمپ سوال کنید و جواب را نه از دهانشان بلکه از چشمان که زیر نقاب ادام خوبه پنهان شده میتوانید ببینید. اگر دنبال حقیقت هستید و گذر زمان حقبقت را در چشم شما کمرنگ نمیکند
  • کامبیز ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    بلانسبت انگشت شمارها کمپپی که من تجربه ان را داشتم مثال مرده شورانی هستند که برایشان فرقی نمیکند کی را باید بشویند مهم و ارجع تر از هر چیزی اون ماهیانه یا به قول کمپیها سنت است که بدون اغراق میگویم خوردن گوشت موردار شرافت دارد به پولی که انها با مکر و حیله به اسم ترک اعتیاد میگیرندو با زندگی و سرنوشت ادمها بازی میکنند. به غیر از انگلی زندگی کردن کار دیگری ازشون بر نمیاد و چه بهانه ای بهتر از ترک اعتیاد میتواند برای این افراد سود جو و حرام لقمه پیدا کنید. که استعمارش قانونی باشد به یاد کسانی که طعمه در امد زایی در کمپها شدن و جونشونو از دست دادن
  • کامبیز ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    یه نگاهی که به زندگیه اشفته و برهم بعضی از این مسولین کمپها که دور زدن قانون را خوب بلد هستند و به قولی برای در امد زایی به بهانه ترک اعتیاد زیر و رو کشهای قهاری هستند بیندازید متوجه میشوید چه ادمهای بدبختی هستند. نکته در اینجاست که کار دیگری به غیر از مفت خوری و انگلی زندگی کردن نمیتوانند انجام بدهند بیچاره خانواده های نا اگاه و امان بریده از اعتیاد عزیزانشان که دل به امید ترک اعتیاد به اینگونه ادمهای به درد نخور بستن که در این رفت و برگشتها یه روزی عزیزشون بتونه اعتیادشو ترک کنه. امان از جهالت