مشارکت ندادن جامعه پزشکی در موضوعات خرد و کلان حوزه سلامت و عدم توجه به خواسته آنان در این زمینه موجب دور شدن این قشر از فرایندهای مشارکت‌جویانه شده است.

غیرسیاسی شدن، راهبرد اساسی نظام پزشکی است
سلامت نیوز : منتخب اول تهران در انتخابات سازمان نظام پزشکی بر ایجاد رویکرد غیرسیاسی، صنفی و مستقل در این سازمان تاکید کرد.

علیرضا زالی در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر لزوم ایجاد یک رویکرد غیرسیاسی، صنفی و مستقل در سازمان نظام پزشکی؛ اظهار داشت: در سال‌های اخیر نه تنها در سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد صنفی بلکه در عموم جامعه پزشکی شاهد یک سرخوردگی و انفعال هستیم.وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این رفتار اجتماعی با شتاب بیشتری درحال شکل‌گیری و تکوین در جامعه پزشکی است.

جامعه پزشکی درحال فاصله گرفتن ازنشاط حرفه است

زالی بر لزوم آسیب‌شناسی این رفتار اجتماعی در جامعه پزشکی تاکیدکرد و افزود: فاصله گرفتن جامعه پزشکی از نشاط حرفه‌ای خطری جدی تلقی می‌شود.

این جراح مغز و اعصاب بااشاره اینکه روزبه روز بر تراکم مطالبات جامعه پزشکی افزوده می‌شود، افزود: ‌ به نظرمی رسد پاسخ قلیل به مطالبات متراکم شده جامعه پزشکی به ویِژه نسل جوان باعث از بین رفتن طراوت حرفه‌ای دربین آن‌ها شده است.

زالی خاطرنشان کرد: ‌عدم توجه به این مسئله و نبود نگاه آسیب‌شناسانه به این رفتار اجتماعی، ورود جامعه پزشکی به نهادهای صنفی را دچار مشکل خواهدکرد.

تبدیل گفتمان احترام متقابل به گفتمان جبرآمیز و یکسویه

وی در ادامه به آسیب دیگر پیش روی جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر گفتمان مبتنی بر تعامل و احترام متقابل با جامعه پزشکی به یک گفتمان جبرآمیز و یکسویه تبدیل شده است.

منتخب اول تهران در انتخابات نظام پزشکی تصریح کرد: مشارکت ندادن جامعه پزشکی در موضوعات خرد و کلان حوزه سلامت و عدم توجه به خواسته آنان در این زمینه موجب دور شدن این قشر از فرایندهای مشارکت‌جویانه شده است.

زالی؛ جلب نکردن اعتماد پزشکان را از دیگر آسیب‌های موجود دانست و افزود: در بخش‌های مختلف حوزه سلامت طرح‌های بسیاری برای پزشکان تعریف شده است اما خیلی از آن‌ها به دلیل کمبود اعتبارات، مشکلات مدیریتی، عدم توجه به واقعیات اقتصادی و عدم توجه خاص به این صنف؛ محقق نشده است.

از دست رفتن اعتماد جامعه پزشکی نسبت به قوانین

قائم مقام سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: عدم تحقق این طرح‌ها منجر به از دست رفتن اعتمادجامعه پزشکی نسبت به بسیاری از قوانین، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها شده است.

به گفته وی، بازسازی اعتماد‌ جامعه پزشکی در کنار انفعال زدایی از آنان، طراحی برنامه‌های ملی و چند وجهی برای حل مشکلات صنفی پزشکان و ایجاد فرآیندهایی برای مشارکت بیشتر جامعه پزشکی در تصمیمات خرد و کلان حوزه سلامت راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت موجود است.

زالی به تبعات بی‌توجهی به این راهکارها اشاره کرد و افزود: ‌تا زمانی که این راهکارها عملیاتی نشود جامعه پزشکی با انگیزه‌های کمتری در فرآیندهای مربوط به سرنوشت‌شان مشارکت خواهند کرد و از آنجا که این قشر بخش نخبگی جامعه را تشکیل می‌دهد خطر این عدم مشارکت چندبرابر خواهدشد.

سازمان نظام پزشکی نباید به عنوان رقیب تلقی شود

وی با تاکید بر اینکه نهادهای صنفی همانند سازمان نظام پزشکی نباید به عنوان رقیب تلقی شود، افزود: این نهادها باید به عنوان فرصت درنظر گرفته شوند و راه رفته در کشورهای توسعه یافته نیز دقیقا همین است.

منتخب اول تهران در انتخابات نظام پزشکی تصریح کرد: در ایران هم راهی جز این وجود ندارد و سازمان نظام پزشکی می‌تواند محل مناسبی برای تست و سنجش این روش در سطح جامعه باشد.

این رویکرد‌ خطرناک باید تغییر کند

زالی با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های اخیر سازمان نظام پزشکی و مجموعه جامعه پزشکی به نوعی در موضع رقابت نشانده شده‌اند، افزود: این رویکرد خطرناک باید تغییر کند زیرا دراین صورت منافع زیادی را برای کشور در درازمدت به دنبال خواهدداشت.

وی با اشاره به وجود روابط احساسی و عاطفی بین پزشکان و بیماران در کشور گفت: ‌باید این ظرفیت را که منحصر به ایران است با کمک رسانه‌ها و جامعه پزشکی تقویت و ترویج کنیم.

این جراح مغز و اعصاب در ادامه باتاکید براینکه اگر رضایت خاطر پزشکان حاصل نشود؛ لاجرم این نارضایتی به مردم منتقل می‌شود، افزود: کیفیت ارائه خدمات جامعه پزشکی نسبت متقابلی با رضایت آن‌ها از وضعیت و جایگاه‌شان دارد.

نظرارائه دهندگان خدمات پزشکی باید تامین کنیم

وی ادامه داد: ‌اگر می‌خواهیم کیفیت خدمات پزشکی ارتقا یابد، راهی جز این نداریم که نظر مجموعه ارائه‌دهندگان این خدمات را تامین کنیم که در اینجا باز مردم هستند که برنده‌اند.

زالی در پاسخ به این سوال که سازمان نظام پزشکی برای تحقق این شرایط تاکنون چه اقداماتی انجام داده، افزود: ‌باتوجه به پیچیدگی مشکلات فعلی جامعه پزشکی، شاید اقدامات سازمان نظام پزشکی به عنوان نهادی که وظایف و اختیاراتش مدام دستخوش مناقشات قرار می گیرد؛ به تنهایی کفایت نمی‌کند.

منتخب اول تهران در انتخابات نظام پزشکی با تاکید بر اینکه باید یک همگرایی بین توده مطالبه‌گر جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی ایجاد کنیم، افزود: درحال حاضر این همگرایی عملیاتی وجود ندارد و برای تحقق آن نظام پزشکی باید به سمت رویکرد غیرسیاسی، صنفی و مستقل پیش رود و این یک راهبرد اساسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha