شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 69208
سلامت نیوز : آب آشامیدنی به زودی در یزد برقرار خواهد شد اما دو هفته بی‌آبی، فروش آب‌معدنی در این شهر کویری را به بازار سیاهی بدل کرده به طوری که بر اساس گزارش آرمان، بسیاری از اتوبوس‌های بین شهری در این دو هفته به جای هر کالایی، از شهرهای مبدا، آب به یزد می‌آورند! دو هفته از اعتراض مردم اصفهان که منجر به قطع لوله انتقال آب شرب یزد شده می‌گذرد و در این مدت مردم یزد با مشکلات مختلف، صبوری پیشه کرده‌اند تا بلکه بالاخره مشکلات آبی پیش آمده به پایان برسد و لااقل برای یک بار تکلیف وضعیت آبی که از زاینده رود به این استان منتقل شده به طور کامل حل و فصل شده و کشاورزان اصفهانی نیز دیگر از حق خود محروم نباشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در این مدت اما یزدی‌ها مشکلات فراوانی را به چشم دیده‌اند؛ از توزیع آب با تانکر و صف کشیدن برای دریافت آب شرب تا خرید چند برابر قیمت آب‌معدنی و مواجهه با قفسه‌های خالی آب‌معدنی در سوپرمارکت‌‌ها. همزمان با این مشکلات نماینده استان یزد در شورای عالی استان نسبت به آن چه که «عدم توزیع عادلانه آب توسط برخی مسئولان ذی ربط» اعتراض کرده و گفته است که به خاطر چنین موضوعی بوده که مردم اصفهان دست به بیل و کلنگ برده‌اند و کار به تخریب شاهرگ حیاتی استان یزد ختم شده است! مجید زارعی تاکید کرده که این حادثه 30 میلیارد تومان به بیت‌المال کشور خسارت وارد کرده است و حالا در کنار این خسارت ریالی، یزدی‌ها هستند که بیش از دو هفته است آب را چکه‌ای مصرف می‌کنند!در همین رابطه حیدر محبی از اهالی یزد به آرمان می‌گوید: «همزمان با این که خبر رسید لوله آب شرب شهر در اصفهان شکسته، عده زیادی اقدام به انبار کردن آب‌معدنی‌های فروشگاه‌ها کردند و خیلی زود آب‌معدنی در شهر دیگر پیدا نمی‌شد و این موضوع واقعا عجیب است که در فصل زمستان اینقدر مردم تشنه آب باشند!»

این معلم بازنشسته شهر یزد در توضیح آنچه که در این دو هفته یزدی‌ها تجربه کرده‌اند تاکید می‌کند: «در این مدت ما با اتفاقاتی مواجه بودیم که یادآور سال‌های دور بود، روزهای جنگ و روزهایی که بخش‌هایی از شهر آب نداشت. در این روزها معمولا آب محله‌ها بر اساس یک برنامه توزیع می‌شد و من در جریانم که در بسیاری از محله‌ها این برنامه جابه‌جا شده و خانواده‌ها برای دریافت آب مجبور بودند با ظرف و دبه به محله‌ای دیگر بروند و درصف بایستند. در بعضی از محله‌ها هم مردم اعتراضاتی کرده‌اند که طبیعی است اما هیچ‌وقت بحث توهین در بین نبوده.»محبی همچنین به خاطره جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «روز چهارشنبه دو هفته قبل برای تهیه آب‌معدنی به مغازه‌ای رفتم اما با تعجب دیدم که نه‌تنها در این مغازه بلکه در خیابان مرکزی شهر هم هیچ مغازه‌ای نیست که آب‌معدنی بفروشد. شب در حال برگشتن به منزل متوجه شدم که در کنار اتوبان یک خاور ایستاده و بسته‌بسته آب‌معدنی را به مردم می‌فروشد. زمانی که توانستم یک بسته خریداری کنم متوجه شدم که قیمت آن سه برابر قیمتی است که رویش درج شده.» او به آرمان می‌گوید که در این دو هفته بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل و حتی بعضی از اتوبوس‌های بین‌شهری به جای هر بار دیگری از تهران، اصفهان و... با خود آب‌معدنی به یزد می‌آوردند و بسته به انصاف خود روی آن نرخ می‌گذاشتند!

سرپرست معاونت وزارت نیرو خبر داده که تعمیر خط انتقال آب به یزد به اتمام رسیده و در حال حاضر دیگر آب به یزد منتقل می‌شود و مشکلات به مرور حل خواهد شد. با این همه مشکلاتی که این مقام دولتی آرزوی حل آن را داشته محدود به وضعیت شرب یزد است چرا که تحقق سهم آب کشاورزان اصفهانی تا پاییز سال آینده بلاتکلیف می‌ماند. به گفته دائمی «سهم کشاورزان دوره‌ای است و قرار است از پاییز 92 به کشاورزان آب داده شود اما آنها می‌گفتند که از بهار 92 آب کشاورزی می‌خواهند.‌» او تاکید کرده که وزارت نیرو و دولت همچنان بر‌این عقیده‌اند که این آب باید از پاییز سال 92 به کشاورزان اصفهانی برسد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha