شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 69221

برای خیلی از خانم‌ها که درگیر کار بیرون یاحتی مشغله‌های روزمره و بچه داری هستند، خانه تکانی کارپردردسری است .

خانه تکانی در دقیقه 90
برای خیلی از خانم‌ها که درگیر کار بیرون یا حتی مشغله‌های روزمره و بچه داری هستند، خانه تکانی کار پردردسری است که گاهی به دقیقه90 موکول می‌شود. اگر شما هم جزو این خانم‌ها هستید، این مطلب می‌تواند کمک تان کند تا زودتر خانه و زندگی تان را برای استقبال از نوروز آماده کنید. ‏

برنامه ریزی برای خانه تکانی

قبل از هر چیز یک قلم و کاغذ آماده کنید و فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. حالا زمان‌های خالی تان را در هفته مشخص کنید و بنویسید که در هر زمان دقیقا به چه کاری خواهید پرداخت.

نیروهای کمکی‌ای را که می‌توانید برای این کار داشته باشید، مثل همسر، خواهر و برادر، یا نیروهای خدماتی، در یک گوشه کاغذ یادداشت کنید و مشخص کنید هر کدام در چه زمان‌هایی می‌توانند به کمکتان بیایند و چه کاری را با کمک آنها انجام خواهید داد.

اگر می‌بینید در زمان‌هایی که برایتان باقی مانده، امکان رسیدگی به همه کارها را ندارید، بعضی از آنها را از فهرست حذف کنید و به موقعیت دیگری مثل روزهای عید موکول کنید. در روزهای عید و در فاصله دید و بازدیدها فرصت خواهید داشت بعضی از کارهای باقیمانده را انجام دهید.

مطابق برنامه ریزی انجام شده قدم بردارید و به این نکته توجه داشته باشید که عقب ماندن از این برنامه می‌تواند فشار مضاعفی به شما بیاورد. پس تا جایی که ممکن است، سعی کنید به برنامه تان پایبند باشید. حالا باید وسایل مورد نیاز را برای شروع خانه تکانی تهیه کنید. شما در حداقل حالت به شوینده، تی، دستمال، شامپوفرش، ابر و حوله، نردبان، چهارپایه نیاز دارید. بنابراین این‌ها را به اندازه کافی تهیه کرده و دم دستتان بگذارید تا خانه تکانی تان به خاطر کمبود لوازم مورد نیاز با تاخیر مواجه نشود.

در فهرست تان کارها را بر اساس اولویت‌هایشان مرتب کنید و طبق این اولویت‌ها پیش بروید. نظافت را از فضاهای جلوی چشم مثل پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب شروع کنید و در وقت‌های باقیمانده سراغ کمدها، زیر تخت، انباری و تراس و جاهایی که کمتر به چشم می‌آیند بروید.دقت داشته باشید که برنامه تان را زیاد فشرده نچینید و در این برنامه جایی هم برای استراحت خود، رسیدگی به خانواده و خرید و کار و بقیه موارد بگذارید.

اگر از وقت استراحتتان برای خانه تکانی استفاده کنید، نه فقط توان بدنی تان تحلیل می‌رود، بلکه احتمال آسیب دیدگی شما هم وجود دارد و همین ممکن است به عقب ماندنتان از برنامه منجر شود. بنابراین در فواصل کار، وقت‌های استراحت یک ربع- بیست دقیقه‌ای برای خودتان در نظر بگیرید. هرگز از وقت خوابتان به خاطر خانه تکانی کم نکنید. در مجموع سلامتی تان را به خاطر خانه تکانی به خطر نیندازید.

‏مراقب باشید!

خانه تکانی نه تنها کار پردردسری است، بلکه پرخطر هم هست. در حین خانه تکانی ممکن است هزار و یک مشکل برایتان پیش بیاید که قبل از هر چیز باید از وقوع آنها پیشگیری کنید اما اگر اتفاق افتادند، باید راه درمانشان را بدانید.

‏زخم، خون و پارگی

در خانه تکانی اولین خطری که شما را تهدید می‌کند، زخم شدگی و پارگی پوست است. به خصوص وقتی در حال نظافت آشپزخانه هستید، این اتفاق زیاد ممکن است برایتان رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد بلافاصله عضو آسیب دیده را با آب سرد بشویید و با دستمال استریل جلوی خونریزی آن را بگیرید. اگر این زخم روی دستی که در تماس با مواد شوینده بوده ایجاد شده تمام مواد شوینده را با آب و صابون از محل زخم پاک کنید. در صورتی که زخم سطحی است، اطراف آن را با بتادین تمیز کنید.

بتادین را روی زخم نریزید که باعث دیر جوش خوردن زخم شما خواهد شد. در صورت عمیق بودن بریدگی، در حالی که جلوی خونریزی را با پانسمان گرفته‌اید سریع به یک مرکز درمانی رفته و در صورت لزوم زخم را بخیه بزنید.‏

برق گرفتگی

اگر در حین تمیز کاری کسی از اطرافیان شما را برق گرفت اولا به فرد برق گرفته دست نزنید و فوراً برق را از کنتور قطع کنید. همچنین با یک وسیله خشک و نارسانا مثل یک تکه چوب، پارچه یا پلاستیک، فرد را از منبع برق جدا کنید. اگر مصدوم رنگ پریدگی، كاهش تنفس و شوك داشت، پاهای او را بالاتر از زمین قرار داده و کمک کنید تا بدنش گرم‌تر شود. محل سوختگی با برق را هم پانسمان کرده و او را به بیمارستان انتقال دهید.‏

سقوط آزاد از نردبان

خدا نکند برای کسی اتفاق بیفتد اما اگر کسی در خانه شما حین تمیزکاری از نردبان افتاد، از تكان دادن او خودداری کنید. اگر دست و پایش آسیب دیده بود، به جای بیرون آوردن لباسش آن را به آرامی پاره کنید و محل خونریزی را پانسمان كنید. حركت نابجا و صاف كردن استخوان بد شكل فردی که دست و پایش شکسته به بافت اطراف و عروق خونی آسیب می‌رساند. بنابراین از اورژانس بخواهید به کمکتان بیاید و تا آن زمان مصدوم را حرکت ندهید.

‏مراقب چشم و پوستتان باشید

کار کردن با مواد شوینده اسیدی ممکن است باعث سوختگی پوست و مخاط شما شود. بنابراین با دستکش کار کنید و هنگام شستشو لباس‌هایی بپوشید که تمام بدن شما را بپوشانند. یادتان باشد که اثرات درازمدت این مواد روی پوست به شکل اگزما خود را نشان می‌دهد و آن وقت درمان کار ساده‌ای نخواهد بود. هر چه شدت و مدت استفاده از مواد شوینده بیشتر باشد، وسعت اگزما افزایش پیدا می‌کند و به مرور زمان به دست دیگر و یا به پشت دست سرایت خواهد کرد.‏

مواد شوینده اگر به چشم شما بپاشند در کمتر از 5دقیقه به عمق بافت‌های چشمتان نفوذ کرده و باعث سوختگی چشم و در نهایت کم بینایی و نابینایی می‌شوند. پس در صورت وقوع چنین حادثه‌ای بلافاصله پلک‌ها را با دست باز کرده و چشمتان را با آب سرد بشویید. بهتر آن است که چشمتان را زیر شیر آب گرفته و به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب سرد در تماس قرار دهید. سپس چشم‌ها را با گاز استریل بپوشانید و به چشم پزشك مراجعه كنید.

‏نفستان نگیرد؟

حتما تا به حال دیده‌اید که وقتی در یک فضای محدود مثل حمام و دستشویی در حال شستشو با مواد شوینده هستید، احساس مشکل در تنفس، خس خس سینه، سوزش بینی و سرگیجه بهتان دست می‌دهد.

این اتفاق به دلیل مسمویت تنفسی شما با مواد شوینده است. بخارهای حاصل از شوینده‌ها حاوی کلر است که با استنشاق آن مخاط تنفسی می‌سوزد و ریه یک فرد سالم در حد ریه یک بیمار مبتلا به آسم آسیب می‌بیند که حتی در بعضی از موارد این آسیب‌ها ماندگار هستند. بنابراین در فضاهای محدود و بسته حتما باید یا از تهویه استفاده کرد و یا در و پنجره را باز گذاشت. دقت کنید که حتی ماسک زدن هم مانع آسیب دیدن ریه‌های شما نخواهد شد.

دقت کنید که برای آبکشی فضاهایی که با مواد شیمیایی تمیز کرده اید، از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ بخارات بیشتری را تولید کرده و زودتر تنفس شما را مسموم می‌کند.‏

مواد ضدعفونی کننده، سفید کننده‌ها و انواع اسیدها، غلظت بالایی دارند و باید آنها را با آب ترکیب کرده و استفاده کنید. استفاده خالص این محلول‌ها خطرات سوزانندگی تنفسی و پوستی را افزایش می‌دهد. اشتباه بزرگی که در این زمینه ممکن است مرتکب شوید، ترکیب کردن چند ماده شوینده با همدیگر است؛ با این تصور که قدرت پاک کنندگی مواد را بیشتر خواهید کرد. اما واقعیت این است که ترکیب شوینده‌ها در بسیاری از موارد، منجر به خفگی‌های آنی می‌شود.

سرفه، اشک ریزش، احساس سوزش در قفسه سینه، برونشیت و گرفتگی صدا و تنگی نفس، تهوع، تعریق و سردرد، التهاب ریه بارزترین نشانه‌های مسمومیت با مواد شوینده هستند که البته گاهی هم قربانیان خاموشی دارد. دکتر سهراب پور می‌گوید: «گاهی بدن واكنش‌های التهابی مزمن دارد و آسیب‌های دستگاه تنفسی بدون علامت هستند اما در 10 تا 15 سال آینده علایم آنها رفته رفته نمودار می‌شود.‏

خانه تکانی با کمترین دردسر

یادتان باشد که بیماران داراى مشكلات تنفسى، زنان باردار یا شیرده یا افرادى كه حساسیت ریوى دارند، به هیچ عنوان نباید با مواد شیمیایى در تماس باشند. ‏

اگر از قبل مشكلی در ستون فقرات تان دارید، از عضو آسیب دیده به هیچ عنوان استفاده نکنید. قبل از انجام فعالیت‌های سنگین بهتر است حرکات کششی انجام دهید. به خصوص در عضلات پشت ران، ستون فقرات، شكم، شانه و دست‌ها که بیشترین درگیری را در فعالیت‌های خانه تکانی دارند. در هنگام خستگی عضلات هم با خودتان مهربان‌تر باشید و کمی استراحت کنید. چرا که فشار پی در پی در مدت طولانی باعث آسیب دیدگی نخاع یا ستون فقرات و زانوها می‌شود. یادتان باشد برای پیشگیری از کمردرد:

* زمان‏ برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه‌جا کردن آنها، پشت خود را صاف نگه دارید و قوز نکنید. بلکه زانوها را خم کرده و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنید. این کار باعث می‌شود فشار ناشی از وسایل سنگین به‌جای کمر به مفصل ران منتقل شده و از گرفتگی‌های عضلانی و دردهای ناگهانی عضلات به ویژه کمر جلوگیری‌ ‌شود.‏

* اگر‏ جسم سنگینی را از زمین بلند کرده‌اید، برای چرخش به جهت خاصی، هرگز بالاتنه خود را از محل کمر به آن سمت نچرخانید، بلکه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانید.

* برای‏ جابجایی بار بیش از 20کیلوگرم از وجود یک یا دو کمک استفاده کنید و از رها کردن بار خودداری کنید.‏

* اشیاء‏ سنگین را به سرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین بلند نکنید.‏

* هرگز‏ در حالی که جسم دیگری را توسط یکی از دست‌هایتان بلند کرده‌اید، سعی نکنید با دست دیگر جسم سنگین دیگری را بلند کنید. اگر اصرار دارید هر دو بار را همزمان حمل کنید، ابتدا باری را که در دست دارید زمین بگذارید و سپس هر دو جسم را به طور همزمان و با هم بلند کنید.

* زمان‏ بلند کردن اجسام سنگین، اول پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و بعد جسم مورد نظرتان را بلند کنید. این عمل باعث حفظ تعادل بدن می‌شود.‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha