شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 69226

سلامت نیوز : سید علی کشاورز در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: نمک دریایی جزو آلوده‌ترین نمکهاست چرا که دریاهای ما آلوده‌اند.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دریای مازندران به علت آن که محل سرازیر شدن فاضلاب کشورهای همسایه است و خلیج فارس به دلیل آنکه محل اکتشاف و بهره‌برداری نفت است به شدت آلوده‌اند.

این متخصص ادامه داد: دریای عمان نیز به خاطر جنگ تحمیلی 8 ساله و همچنین جنگ کویت و آتش سوزی 700 حلقه چاه نفت و به دنبال آن سرازیر شدن میلیون‌ها تن نفت به شدت آلوده شده‌اند؛ پس مسلم است که نمک بهره‌برداری شده از این دریاها نیزآلوده است.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ناخالصی‌هایی که همراه هیدروکربورهای نفتی وارد دریا می شوند اشاره داشت و افزود: فلزات سنگین مثل سرب و جیوه که به شدت سمی‌ هستند در این دریاها وجود دارند و به تبع آن نمکی که از این دریاها استخراج می‌شود می‌تواند به شدت سرطان‌زا باشد.

کشاورز ادامه داد: جهش در ژن‌ها و تولد کودکان ناقص‌الخلقه می‌تواند نتیجه استفاده از این نمک‌های آلوده باشد.

وی گرایش به مصرف نمک دریا را به دلیل ید داشتن آن ذکر کرد و افزود: نمک دریای مازندران اصلاً یُد ندارد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به پرسش فارس افزود: نمک دریا اگر تصفیه شده باشد و ناخالصی نداشته باشد مصرفش منعی ندارد اما میزان مجاز مصرف نمک دریا با نمک معمولی هیچ تفاوتی ندارد. چون هر دو در ایجاد فشار خون و ناراحتی های قلبی به یک اندازه مضر هستند.

این متخصص افزود: میزان مصرف نمک در افرادی که فشار خون ندارند 5 تا 6 گرم در روز و برای افراد مبتلا به فشار خون به 2 تا 3 گرم در روز تقلیل پیدا می‌کند.

,ی افزود: افرادی که فشار خون بالاتر دارند نباید در غذایشان نمک اضافه کنند چرا که همان مقدار سدیم موجود در سبزی و میوه به طور طبیعی پاسخگوی نیاز بدنشان خواهد بود.

این متخصص به افراد پیشنهاد کرد که در مصرف نمک اعتدال را رعایت کنند و بدانند نمک زیاد کار زیادی برای کلیه ایجاد می‌کند که کلیه به دنبال دفع آن مواد دیگر از جمله کلسیم را نیز دفع می‌کند که به پوکی استخوان می انجامد. 

وی بالا رفتن فشار خون را برای افرادی که در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنند پیش‌بینی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha