سلامت نیوز : محمد عقیقی در گفت‌وگو با فارس، افزود: با توجه به رشد روزافزون بیماران نیازمند به درمان‌های جایگزین مانند پیوند و دیالیز و با توجه به اینکه در تأمین کلیه پیوندی با محدودیت مواجه‌ایم عمده بار اصلی درمان را باید با دیالیز خونی جبران کنیم.

وی ادامه داد: در سال 88 و به دستور وزیر بهداشت قرار شد هزار و 500 دستگاه دیالیز به کشور وارد شود.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت تصریح کرد: اما با توجه به مشکلاتی که در طی این سالها به وجود آمد نتوانستیم تمام این دستگاه‌ها را تأمین کنیم و در حال حاضر درصدد تدارک واردات قسمت اول این دستگاه‌ها هستیم.

عقیقی گفت: به همین منظور 750 دستگاه دیالیز طبق برنامه وزارت بهداشت خریداری می‌شود و البته تاکنون تعدادی از آنها وارد شده است اما مشکلات و محدودیت‌های مربوط به انتقال ارز و جابه‌جایی تجهیزات وارداتی مانع ورود این دستگاه‌ها به کشور شدند.

وی تصریح کرد: اگر این مشکلات نبود شاید زودتر از اینها به این هدف می‌رسیدیم و امیدواریم با کمک سایر مجاری قانونی و دستگاه‌های اجرایی بتوانیم واردات دستگاه‌های دیالیز را تسریع کنیم.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: برای واردات دستگاه‌های دیالیز حمایت قانونی وجود دارد. در وزارت بهداشت هم مشکلی نداریم اما حمایت مراجع اقتصادی مانند بانک مرکزی را برای تأمین ارز لازم داریم تا خرید دستگاه‌ها را سرعت ببخشد.

عقیقی در مورد قیمت مورد نیاز برای خرید هر دستگاه افزود: در واردات این دستگاه‌ها مانند سایر کالاها مشکلات قیمتی وجود دارد به طوری که سال پیش با 23 میلیون تومان یک دستگاه دیالیز تأمین می‌شد و حالا 50 میلیون تومان برای هر دستگاه لازم داریم.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت به دلیل هزینه دستگاه دیالیز و رشد قیمت جهانی آن است. همچنین مشکلات ارزی کشور و معادل‌سازی ریالی آن باعث گرانی این دستگاه‌ها شده است.

عقیقی گفت: البته با مساعدت وزارت بهداشت دغدغه اصلی، اعتبارات نیست بلکه به دنبال راهکار تهیه و واردات این دستگاه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha