شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸

سلامت نیوز : مسعود مردانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت : اسکناس‌ها به دلیل آنکه در چندین مرتبه از دستی به دست دیگر منتقل می‌شوند می‌توانند به عنوان حاملتن عوامل بیماری‌زا از جمله میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها قلمداد شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عمده راه‌های انتقال عفونت‌های قارچی،‌ انگلی و میکروبی به خصوص عفونتهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی توسط دست آلوده و از یک فرد به فرد منتقل می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: گاهی انتقال بیماری از دست آلوده به طور غیر مستقیم و به واسطه اشیاء انجام می‌گیرد که یکی از مثالهای بارز آن آلودگی توسط اسکناس است که بر اثر تماس دست با اسکناس و در ادامه مصرف مواد غذایی با همان دست آلوده بیماری خود به خود انتقال پیدا می‌کند.

مردانی ادامه داد : عمده‌ بیماری‌های منتقل شده از راه اسکناس می‌توان عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، آنفلوانزا، سرماخوردگی، عفونت‌هایی شبیه آنفلوانزا یا عفونت‌های انگلی باشند.

این متخصص ادامه داد: عفونت‌های انگلی می‌تواند شامل انگل‌هایی باشد که باعث عفونت روده می‌شود یا اینکه عفونت‌های میکروبی ‌باشد که در فرد اسهال ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش فارس بهترین راه پیشگیری از انتشار عفونت‌های ناشی از اسکناس آلوده را شستن دست با آب و صابون و استفاده از ژل‌های حاوی الکل بعد از تماس با اسکناس دانست.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بهتر است برای اینکه دست آلوده نشود از روش‌های الکترونیکی پرداخت استفاده کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فروشنده‌ها و افرادی که با مواد غذایی سر و کار دارند مانند قصاب‌ها ، کبابی‌ها،نانوایی‌ها و افرادی که در رستوران‌ها کار می‌کنند توصیه کرد از تماس مستقیم دست با اسکناس بپرهیزند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی توصیه کرد: این افراد باید از دست زدن به اسکناس خودداری کنند یا اینکه مکرراً دستهایشان را بشویند یا اینکه از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند و دستکش را بعد از رد و بدل کردن اسکناس در سطل زباله در‌دار بیندازند تا بدین گونه سلامتی خود را حفظ کرده و مانع از انتقال آلودگی به دیگران شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha