سلامت نیوز :رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای تامین 1500 دستگاه دیالیز در جهت رسیدن به استاندارد 4 بیمار به ازای هر یک تخت دیالیز خبر داد.

دکتر محمد عقیقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به تعداد بیماران کلیوی در کشور و با بیان این که از آغاز فعالیت پیوند کلیه در ایران، بیش از 30 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر حدود 23 هزار و 200 بیمار همودیالیز و حدود 1120 بیمار دیالیز صفاقی در کشور وجود دارند که خدمات لازم را دریافت می‌کنند. 18 هزار و 500 ایرانی نیز اکنون با کلیه پیوندی زندگی می‌کنند.

وی افزود: البته همواره این ادعا وجود دارد که به اندازه دو برابر این تعداد بیمار، بیمارانی هستند که به نارسایی مزمن کلیوی مبتلا هستند اما هنوز در مرحله‌ای قرار نگرفته‌اند که نیازمند درمان جایگزین باشند. بر این اساس با شناسایی افراد جدید، احتمالا باید رشد روزافزونی را در بیماران کلیوی شاهد باشیم.

عقیقی به تعداد تخت‌های دیالیز مورد نیاز کشور اشاره کرد و گفت: بنا به نیاز تخت‌های دیالیز، در حال حاضر در وزارت بهداشت برای تامین 1500 دستگاه ماشین دیالیز در حال برنامه‌ریزی هستیم که بخشی از این دستگاه‌ها وارد شده و اقدامات مربوط به واردات بخش دیگر نیز در دست انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن مشکلات مربوط به مباحث اعتباری، انتقال ارز و واردات ماشین‌ها بتوانند این تعداد دستگاه را برای کشور تامین کنند و گفت: در زمینه اعتبار مشکلی نداریم و وزارت بهداشت و بانک مرکزی در حال همکاری هستند.

عقیقی با بیان این که تقریبا حدود 10 درصد تعداد ماشین‌های موجود دیالیز فرسوده هستند، ادامه داد: اگر بتوانیم 500 دستگاه دیگر را نیز برای جایگزینی ماشین‌های دیالیز مستهلک داشته باشیم روی هم با این دو هزار دستگاه می‌توانیم به شاخص‌های خود که بحث 4 بیمار به ازای هر یک تخت دیالیز است، برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha