رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: باید روشها و متدهای كنترل هاری در كشور را روزآمد كنیم و فرآورده های جدیدتر و راههای پیشگیری مدرنتر را به كار گیریم از جمله اینكه باید واكسن خوراكی هاری جایگزین نوع تزریقی آن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالحسین روح الامینی امروز در اولین همایش روز جهانی هاری در تالار اجتماعات انستیتو پاستور ایران، افزود: امسال كه اولین همایش روز جهانی هاری را در ایران برگزار می‌كنیم 120 سال از درگذشت لویی پاستور كه در سال 1878 با امكانات بسیار كم واكسن این بیماری را كشف كرد می‌گذرد.
وی اضافه كرد: در كشور ما كه بهترین وضعیت را از نظر كنترل هاری در منطقه داریم سالانه حدود 120 هزار نفر دچار حیوان گزیدگی می شوند به طوری كه سال گذشته 10 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در كشور جان خود را از دست دادند.
وی گفت: مسئولیت ما با توجه به رشد علم و فناوری و امكانات وسیعی كه به طور روز افزون در دنیا وجود دارد برای ارتقای شبكه پایش این بیماری بسیار سنگین است اما متاسفانه روشهایی كه ما برای كنترل و مراقبت از این بیماری استفاده می‌كنیم با آنچه اكنون در كشورهای پیشرفته وجود دارد، فاصله دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه كرد: محققان ما در مراكز مختلف تحقیقاتی از جمله انستیتو پاستور، موسسه رازی و دانشگاههای علوم پزشكی باید كمك كنند تا جلوتر برویم و روشها و امكانات پیشگیری و درمان این بیماری را روزآمد كنیم و فرآورده های جدیدتر و راههای نو پیشگیری را در كشور عملیاتی كنیم.
وی گفت:كارهای خوبی شروع شده است از جمله تولید پروتومیكس هاری و واكسن خوراكی هاری كه امیدواریم هر چه زودتر با همكاری بین بخشی به نتیجه نهایی برسد و همچنان پیشتازی خود را نسبت به كشورهای منطقه در كنترل این بیماری حفظ كنیم. انستیتو پاستور ایران نیز آماده هر نوع كمكی در این راه است.
احمد فیاض، رئیس مركز رفرانس هاری سازمان بهداشت جهانی در انستیتو پاستور ایران نیز در این مراسم گفت: در زمان حاضر سالانه حدود 10 میلیون نفر در جهان دچار حیوان گزیدگی می‌شوند كه اكثر آنها درمان می‌شوند، به طور كلی سه نوع واكسن vero، واكسن HDCV و PCEC برای این بیماری در دنیا وجود دارد كه دو نوع آخر آن گرانتر است.
وی اضافه كرد:‌ بیشترین میزان مرگ ناشی از هاری در دنیا در دو قاره آسیا و آفریقا است، سالانه 583 میلیون دلار آن در آسیا و آفریقا است، هزینه واكسن VERO برای هر نفر 160 دلار و واكسن HDCV كه در آمریكا استفاده می‌شود برای هر نفر 500 دلار است.
وی ادامه داد: كشورهای اروپای غربی به خصصو فرانسه، سوئیس، بلژیك و آلمان طی یك برنامه مشترك از سال 85 تا 95 توانستند با واكسیناسیون سگها، روباه ها و حیوانات وحشی با واكسن خواركی از طریق انتشار هوایی آن با 261 میلیون دلار همه حیوانات ناقل این بیماری را واكسینه كنند.
وی گفت: اكنون به جز مواردی كه حیوان از كشور دیگری وارد این كشورها می‌شود تقریبا هیچ موردی از هاری در حیوانات این كشورها وجود ندارد.
فیاض افزود: در زمان حاضر 300 مركز درمان و پیشگیری از هاری در كشور به صورت شبانه روزی فعال هستند، اما این بیماری هر زودتر شناسایی و تحت درمان قرار گیرد شانس درمان آن بیشتر است و هر چه دیرتر شود شانس درمان كمتر می‌شود، سال گذشته 123 هزار مورد گزش در كشور گزارش شد كه شاید یك سوم آنها واقعاً ناقل ویروس هاری بودند كه خوشبختانه اكثر آنها به موقع درمان شدند و فقط 10 نفر بر اثر این بیماری فوت شدند.
وی اضافه كرد: سال گذشته 500 حیوان ناقل هاری را در كشور تشخیص دادیم اما نباید از وجود بیش از یك میلیون سگ و حیوان ولگرد در كشور غافل باشیم و حداقل باید بین 75 تا 80 درصد آنها واكسینه شوند اما متاسفانه در ابن بخش موفق نبوده‌ایم و برای جبران گذشته باید تصمیمات جدی در این زمینه گرفته شود.
فیاض گفت: افرادی كه دچار گزش حیوان می‌شود سه دسته هستند، اول گروهی كه زخم ندارند، دوم گروهی كه دندان گرفتگی وجود دارد اما پارگی وجود ندارد و سوم دسته‌ای كه زخم عمیق و پارگی عصب و بافت دارند كه درمانشان بسیار حساستر و سخت است با این حال سرم ضد هاری باید علاوه بر محل زخم در اطراف آن نیز زده شود تا ویروس هاری كه احتمالاً در اطراف زخم وجود دارد نیز از بین برود.
به گفته وی بیشترین میزان ابتلا به هاری و گزش در استان كرمان است و استانهای گلستان، خراسان رضوی، یزد، همدان، آذربایجان غربی، كردستان، اردبیل و فارس نیز جزء استانهایی هستند كه موارد حیوان گزیدگی در آنها بالاست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha