سلامت نیوز : یک دکترای داروساز با بیان اینکه درصد زیادی از بی‌خوابی‌های شدید با قرص‌های خواب‌آور درمان می‌شوند، گفت: درمان بی‌خوابی به علت ایجاد کننده‌ آن بستگی دارد، حتی بی‌خوابی‌هایی با علل متعدد نیز به شناخت درمانی و تجویز کوتاه مدت داروهای سداتیو – هیپنوتیک (آرام بخش و خواب آور) و یا آگونیست‌های گیرنده‌ی ملاتونین پاسخ می‌دهند.

دکتر احمد رهنمای چیت‌ساز در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه خواب مناسب و به موقع برای انسان ضروری است، گفت: اگرچه گاهی اوقات افرادی در دنیا یافت می‌شوند که ادعا می‌کنند می‌توانند بر خواب غلبه کنند ولی به هرحال این افراد جذب حالتی می‌شوند که خیلی شبیه خواب در هنگام استراحت آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکاتی قبل از خواب در ایجاد خوابی راحت و آسوده تاثیرگذار است، گفت: صرف یک غذای کامل و پرکالری، یک تا دو ساعت قبل از به بستر رفتن همراه با یک نوشیدنی داغ قبل از خواب، خصوصا در افراد سالمند، معمولاً از لحاظ روانی و نه فیزیکی منجر به بی خوابی می‌شود.

این دکترای داروساز با اشاره به اینکه علائم خستگی از 16 تا 20 ساعت بعد از بیداری احساس می‌شود، یادآور شد: تا این زمان بدن می‌تواند خستگی و کم خوابی را تحمل کند ولی بعد از گذشت 24 تا 30 ساعت نخوابیدن با وجود خستگی مفرط هنوز هم خیلی‌ها احساس بیداری می‌کنند و بعد از 36 ساعت، بی خوابی شخص را به وضع بدی می‌کشاند.

وی همچنین افزود: بی خوابی از 48 ساعت به بعد (که به معنی دو روز بی‌خوابی مداوم است) باعث دشواری در فکر کردن درست و منطقی می‌شود و بعد از 60 ساعت بیداری، اضمحلال بدن قریب الوقوع است.

دکتر رهنمای چیت‌ساز خاطرنشان کرد: افرادی که تلاش می‌کنند بیشتر از این بیدار بمانند، نوعی خیال بافی در آنها گسترش می‌یابد، خیال بافی جانشین رویا در مغز انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً نگرانی و یا افسردگی منجر به نخوابیدن می‌شود، گفت: در حقیقت بی خوابی مزمن در کوتاه مدت و بی‌خوابی شدید پس از آن اغلب از نشانه‌های افسردگی است.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از بی‌خوابی‌های شدید با قرص‌های خواب‌آور درمان می‌شوند، گفت: درمان بی خوابی به علت ایجاد کننده‌ آن بستگی دارد، حتی بی‌خوابی‌هایی با علل متعدد نیز به شناخت درمانی و تجویز کوتاه مدت داروهای سداتیو – هیپنوتیک (آرام بخش و خواب آور)، یا آگونیست‌های گیرنده‌ی ملاتونین پاسخ می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha