شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 69256
سلامت نیوز :  انجام آزمایش دی ان ای روی یک مرد آفریقایی- آمریکایی با هدف یافتن خانواده وی، به نتایج شگفت انگیزی برای دانشمندان منتهی شد، چرا که مشخص شد ریشه‌های شجره نامه این فرد به زمانی باز می‌گردد که انسان به کالبد امروزی وجود نداشته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛" آلبرت پری" از جامعه آفریقایی آمریکایی جنوب کالیفرنیا که اخیرا از دنیا رفت متوجه شدند که وی دارای دی ان ایی است که زمان آن به 338 سال پیش باز می‌گردد.

مایکل همر از دانشگاه آریزونا گفت: تبار 338 هزار سال پیش از کروموزم y گرفته شده است. این تاریخ زمانی را نشان می‌دهد که انسان به کالبد امروز حتی تکامل نیافته بود.

انسان به‌ کالبد امروزی به اعضایی از رده انسان اطلاق می‌شود که از نظر کالبدشناسی، مثلاً سنگواره‌های به‌جامانده از جمجمه، تفاوتی با انسان‌های امروزی نداشتند ولی در رفتار لزوماً امروزی نبودند. رفتار نوین یا امروزی شامل اندیشیدن نمادین و رفتارهای مبین حس زیباشناسی می‌شود.

این یافته جدید زمانی که آخرین نیاکان کروموزم y عادی در قید حیات بوده را تا 70 درصد به عقب می‌برد.

زمان اعلام شده از سن قدیمی‌ترین فسیل‌های انسان با کالبد امروزی عقب‌تر است.

آمار فسیل‌ها به حدود 200 هزار سال پیش باز می‌گردند.

این محققان اظهار داشتند: آمیزش نژاد با غارنشینان و یا سایر جمعیت‌ها موجب ایجاد چنین ترکیب ژنتیکی غیرمتعارفی شده است و یا می‌توان این نظریه را ارائه کرد که انسان بسیار پیشتر از چیزی که آمار فسیل‌ها نشان می‌دهد تکامل یافته است.

وقتی که آلبرت پری با شرکت دی ان ای شجره خانوادگی به عنوان یک شرکت متخصص تحلیل ریشه‌های خانوادگی تماس گرفت، این تبار متفاوت کشف شد. این تبار از کروموزم y منشعب شده که پیش از نخستین ظهور انسان‌های مدرن به کالبد امروزی شگل گرفته‌اند.

برخلاف سایر کروموزم‌های انسانی، اکثر کروموزم‌های y ماده ژنتیکی را با دیگر کروموزم‌ها رد و بدل نمی‌کنند از این رو یافتن روابط اجدادی میان تبارهای معاصر ساده می‌شود.

اگر دو کروموزم y یک جهش داشته باشد به این علت است که آنها دارای یک جد پدری در یک نقطه در گذشته بوده‌اند. هرچقدر که جهش‌های بین کروموزم‌های y بیشتر باشد، زمانی که جد پدری می‌زیسته دورتر بوده است.

نمونه دی ان ای ، آلبرت پری نیز به پروژه "ژنوگرافیک" نشنال جغرافی ارائه شد.

پوژه ژنوگرافیک در آوریل 2005، از سوی انجمن نشنال جئوگرافیک و آی بی ام آغاز شد. هدف این پروژه بررسی چند ساله آنتروپولوژی ژنتیکی در راه کشیدن نقشه تاریخی کوچ انسانی است. گردآوری و بررسی نمونه‌های دی ان ای هزاران نفر از جهانیان راه‌گشای این کار پروژه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha