شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 69261
سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: پرستاران مدرسه می توانند برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و توانبخشی دانش آموزان معلول نقش بسیار مهمی ایفا کنند بنابراین ایجاد جایگاه پرستار مدرسه یک نیاز جدی در کشور است.

 مسعود فلاحی در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: پرستاران مدارس می توانند در فعالیتهای پژوهشی بر روی دانش آموزان از جمله بررسی و تحقیق برروی اعتیاد و استعمال دخانیات  دانش آموزی، دانش آموزان هایپراکتیو، بررسی میزان شیوع اختلالات تیروئیدی و... موثر باشند

وی ادامه داد: همچنین می توان با استفاده از آمار و اطلاعات موجود در این طرح های تحقیقاتی برنامه ریزی کرد و حتی در ارائه اطلاعات تخصصی به وزارت بهداشت کمک کرد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تأکید بر ضرورت راه اندازی رشته پرستار مدارس در مقطع کارشناسی ارشد افزود: نقش اصلی پرستاران در محیط خارج از بیمارستان در مدرسه و جامعه تاثیر در سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و برطرف کردن مشکلات دانش آموزان در منزل از جمله افسردگی است که روانپرستاران می توانند ایفا کنند.

فلاحی با بیان اینکه هر مدرسه ای باید حداقل یک پرستار مدرسه داشته باشد، گفت: البته باید سرانه ای به ازای هر یک صد نفر جمعیت دانش آموزی باشد تا بتوانند خدمات مناسب بهداشتی، درمانی و توانبخشی را به دانش آموزان معلول و سالم ارائه کنند.

وی یادآور شد: به طور مثال دانش آموزان مبتلا به اپی لپسی(صرع) به هنگام تشنج به مراقبتهایی نیاز دارند یا هنوز جایگاه پرستار مدرسه برای سلامت دهان و دندان، چشم، پوست و حتی رشد و تکامل آنها خالی است.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اگر در شرایط کنونی فرصتی برای تربیت کارشناسان ارشد پرستاری در رشته پرستاری مدرسه وجود ندارد می توانند با گذاشتن دوره های 6 ماهه فلوی پرستار مدرسه تربیت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha