شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 69269
سلامت نیوز : منابع طبیعی و جنگل‌ها یکی از مهمترین سرمایه‌های هر کشوری هستند که باید به کمک مردم و دولت از آن نگهداری کرد. در این ارتباط و به نقل ازهوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری، قوانین و راهکارهایی به شما معرفی می‌کنیم که دانستن آنها نیاز هر انسان عاشق طبیعت بوده و به مدد آنها می‌توان گوش برخی از مخربان طبیعت را کمی چرخاند.

سازمان های مراقب را بشناسید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بر اساس قانون اساسی، همه ما وظیفه داریم که در حفظ و نگهداری از محیط زیست کوشا باشیم. بعضی از منابع مانند جنگل‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و ... جزو منابع طبیعی ما محسوب می‌شوند و در این رابطه یکی از مهمترین وظایف دولت این است که طبق قانون اساسی، حراست و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی را به وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سپرده و آنها به نیابت از دولت از هرگونه تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی و زمین‌خواری یا تغییر کاربری جنگل‌ها که منابع آینده نسل بشرهستند، جلوگیری کند. بنابراین برای رسیدن به اهدافی که در قانون اساسی آمده و همچنین برای احیای این منابع طبیعی برای نسل‌های آینده و جلوگیری از تخریب آن، سازمان منابع طبیعی و جنگل ها نباید قصوری داشته باشد.

وظایف حفظ منابع طبیعی
مهم ترین وظایف و تکالیفی که سازمان منابع طبیعی و جنگل ها در مورد حفظ این سرمایه ملی دارد، نگهداری صحیح یا به قول حقوقدانان پاسداشت منابع طبیعی است. همچنین شناسایی اراضی ملی و بایگانی و نگهداری از اسناد و نقشه های توپوگرافی که موقعیت زمین ها و مراتع را به خوبی مشخص کرده است، استفاده از کارشناسان کاردان، متعهد به کار و متخصص در موضوع مرتع‌داری و اراضی ملی، برخورد وچشم پوشی نکردن از کارکسانی که به تخریب و از بین بردن اراضی ملی اقدام می کنند، همچنین توسعه اراضی ملی برای استفاده بیشتر از محیط زیست، از این وظایف است. البته توجه داشته باشید که صیانت و نگهداری از منابع طبیعی و جنگل ها، یک وظیفه ملی وعمومی است و همه باید در این مورد دست به دست هم دهند تا هم خود بتوانند از این سرمایه ملی استفاده کنند و هم آن را برای آیندگان نگهداری کنند. همانطور که یک شخص مسلمان در مورد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارد، نسبت به حفظ محیط زیست هم تکلیفی شرعی وعرفی دارد.

متخلفان مجازات می‌شوند
گاهی بعضی از مزارع و مراتع که جزو منابع طبیعی هستند، از طرف سازمان منابع طبیعی در اختیار برخی از اشخاص قرار می‌گیرد. بخشی از این زمین‌ها در اختیار اشخاص حقوقی قرار می‌گیرد که به عنوان استثنائات از آنها نام برده می‌شودو بخشی هم به عنوان اراضی ملی در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت مالک آن به حساب می‌آید نه اشخاص حقیقی و حقوقی. در این میان اشخاصی نیز برای کمک به پیشرفت و توسعه شهرها، اراضی ملی را که دولت مالک آنهاست، تصرف کرده یا در آنها کشت و زرع
راه می‌اندازند و در صدد تخلف، تصرف و اخذ سند مالکیت برمی‌آیند. قابل توجه این دسته از افراد، از آنجایی که دولت مالک اصلی این زمین‌هاست نه تنها موظف است که از تخریب و تصرف آنها جلوگیری کند بکه باید از حق مالکیت خود نهایت استفاده را ببرد. بنابراین با اشخاصی متخلف از طریق قانون برخورد شده و متخلفان مجازات خواهند شد. به یاد داشته باشید در صورتی‌که زمین‌ها و اراضی دولتی تخریب شوند، بر اساس قانون منابع طبیعی، بسته به میزان تخریب و نوع و انگیزه مجرمانه‌ای که متخلف داشته است، مجازات حبس و پرداخت جریمه انتظارش را می‌کشد.

همچنین باید بدانید، اراضی که با هدف عمران و آبادی از طرف دولت یا سازمان منابع طبیعی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، طبق قرارداد و بعد از پایان مدت آن، فردی که در آن زمین مشغول به کار بوده است، باید نسبت به احیا و بازسازی آن اقدام کند و اگر این کار را انجام ندهد، تخلف ازعهد کرده و باید مطمئن باشد که کار او بسته به نوع قرارداد، مسئولیت حقوقی خواهد داشت و این مسئولیت حقوقی ممکن است خسارت مالی یا بازگرداندن زمین واگذار شده به او باشد. براساس قانون مصوب سال 1359، برای متهمان محکوم به قطع درختان مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال و مجازات نقدی صد هزار تا یک میلیون تومان تعیین شده است اما بر اساس قوانین جدید متهمان به جای سه سال حبس باید حدود 22 میلیون تومان جریمه پرداخت کنند.

درخت، سوخت نیست
در بعضی از مناطق، مردم برای تهیه سوخت و گرم کردن خود، درختان را قطع می‌کنند که باید این کار متوقف شود، زیرا جنگل از منابع طبیعی بسیار مهم بوده و درست است که از منابع طبیعی تجدیدپذیر به حساب می‌آید، اما بازسازی‌ آن به قرن‌ها زمان‌ نیاز دراد. برای جلوگیری از این کار، همكاری و هماهنگی مردم و دولت ضروری است. نهادهای مسئول باید سوخت‌های جایگزین را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم هم برای استفاده خود، درختان را قطع نکنند. همچنین در مقابل هر درختی که قطع می‌شود، یک درخت بکارند و درختکاری را با آموزش به همه، به صورت یک فرهنگ عمومی درآورند. در این مورد مردم هم می‌توانند از طریق ایجاد تغییرات در ساخت خانه‌ها و وسایل گرمایشی خود، مصرف سوخت را به حداقل ممكن كاهش دهند و با کمی صرفه جویی، از آسیب رساندن به محیط زیست و ریه های طبیعی جهان که همان درختان هستند جلوگیری کنند. به هر حال اگر کسی را می‌شناسید که از درخت به جای سوخت استفاده می‌کند باید بدانید که جریمه های سنگینی انتظارش را می‌کشد و قانون بسته به نوع ، سن و محل قطع درخت جرایم مالی و حبس را برای متخلف پیش بینی کرده است.

مراقب آتش سوزی باشید
به طور حتم شما هم بارها آتش در جنگل را از نزدیک و یا در فیلم ها دیده‌اید. اگر آتش به یکی از درختان جنگل برسد، دامن همه درختان جنگل را می‌گیرد و خاموش کردن آن کار مشکلی است. با اینکه یکی از وظایف سازمان منابع طبیعی، پیشگیری و مبارزه از آتش‌سوزی در جنگل‌هاست، اما مردم نیز باید در انجام این وظیفه همیاری داشته باشند. به خصوص این روزهای پایانی سال که مردم برای از بین بردن خستگی به دامن طبیعت پناه می‌برند، باید مراقب روشن کردن آتش در میان درختان باشند و تا جایی که ممکن است از جاهای مخصوصی که در پارک ها برای این کار در نظر گرفته شده است استفاده کنیم. یادتان باشد براساس ماده 675 قانون مجازات اسلامی هرکس عمدا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از 2تا 5سال محکوم می‌شود. البته اگر این عمل از روی عمد نباشد، فرد خاطی باید خسارت تمام درخت‌ها را که حدود یک میلیون تومان است را پرداخت کند .پس خیلی مراقب خوش‌گذرانی در جنگل باشید.

دامداران دام هایشان را در جنگل رها نکنند
دامداران یادشان باشد که چرای دام در جنگ خلاف قانون است، زیرا باعث تخریب و از بین رفتن درختان و مراتع می‌شوند. در بعضی مواقع دیده شده که دامداران برای رسیدن نور به کف جنگل‌ها و رشد علوفه، درختان را قطع می‌کنند، این کار خلاف قانون است و در صورت مشاهده ناظران منابع طبیعی، با آنها برخورد خواهد شد. همچنین عبور دام در جنگل باعث از بین رفتن گیاهان و فشرده شدن خاک‌ می‌شود و جنگل را از بین می‌برد. مجازات چرای دام در جنگل و مراتع، بستگی به نوع تخریبی که این کار در جنگل به وجود می آورد، دارد. در این صورت اگر حبسی در انتظار شما نباشد اما باید جریمه جنگل یا گیاهی که از بین برده‌اید را پرداخت کنید. حالا اگر دامداری خارج از زمان مقرر اقدام به چرای دام خود در مناطق غیر از مناطق مجاز کند باید جریمه آن را بپردازد باید میزان جریمه جرم چرای دام در لایحه جامع منابع طبیعی تعیین شود.

مردم می توانند گزارش کنند
اگر شاهد از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع هستید و ناظران منابع طبیعی هنوز از این موضوع باخبر نشده‌اند، می‌توانید این موضوع را به منابع طبیعی گزارش کنید. اما فراموش نکنید که شما نمی‌توانید از این موضوع جلوگیری و شخصا شکایت کنید بلکه بررسی این مسئله را باید به نهادها و سازمانهای مسئول بسپارید. پس به هیچ عنوان با مخربان طبیعت دست به یقه نشوید. علت آن هم این است که در علم حقوق شما در مورد موضوعی که دارای نفع هستید می‌توانید شکایت کنید.

قطع درخت خانه بدون ‌مجوز جرم است
یادتان باشد درخت حتی اگر در چاردیواری شما قرار داشته باشد هم فقط در حدی که از سبزی‌اش لذت ببرید از آن شماست و برای قطع کردن آن باید حتما از مقامات شهری اجازه بگیرید. به عبارتی قطع درخت منازل شهروندان با هر دلیلی که باشد باید با مجوز کتبی صورت بگیرد و اگر شهروندی درخت منزلش را قطع کند باید خسارت آن را بپردازد.در صورتی که ضرورتی برای قطع درخت منزل خود احساس می‌کنید باید موضوع را به شهرداری منطقه اطلاع دهید تا کارشناسی از شهرداری منطقه برای تصمیم گیری در مورد قطع درخت به منزل شما مراجعه کرده و تصمیمات لازم را اخذکند. البته باید بدانید که برای قطع بی اجازه درخت و در صورت نیاز به پرداخت جریمه حساب ویژه ای مشخص شده و کارکنان شهرداری حق دریافت هیچ گونه مبلغی برای قطع درخت ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha