شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 69272
سلامت نیوز : هر فردی برای تصمیم گیری و انتخاب همسر آینده معیارهایی را برای خود مشخص می کند تا بر مبنای آن ها بتواند مناسب ترین فرد را انتخاب کند و با این عینک وارد شناخت و آشنایی و خواستگاری می شود. اما در مواردی به نظر می رسد اتفاقی رخ می دهد که با وجود این معیارها به سادگی امکان تصمیم گیری وجود ندارد. درواقع این عینک به یک ذره بین تبدیل شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ گاهی افراد معیارهایشان را برای ازدواج بسیار گسترده و با جزئیات بی شمار مشخص می کنند و فکر می کنند باید طرف مقابل با تک تک معیارها همخوانی داشته باشد. این ها و مسائلی از این قبیل برخاسته از یک ویژگی روانشناختی در افراد است که آن را به عنوان «کمال گرایی» می شناسیم. کمال گراها معیارهای بی شماری برای انتخاب همسر دارند و صرف نظر کردن از هر کدام از آن ها برایشان سخت و ناممکن است به طوری که امکان تصمیم گیری یا از فرد کمال گرا سلب می شود و یا ازدواج تا حد زیادی به تعویق می افتد که شاید شرایط ایده آلی را که به دنبالش است بیابد و در نهایت احتمالا بیزاری و خستگی نیز به وجود خواهد آمد. همچنین این افراد هم برای خود و هم دیگران سختگیری های فراوانی دارند و پذیرش نقص یا ضعفی که از دید خودشان قابل قبول نیست، سخت است.

ایده آل در دنیا وجود ندارد

می توان مسئله را این گونه تبیین کرد که از آن جا که اصولا چیزی به عنوان ایده آل و کامل در دنیا وجود ندارد، صبر کردن و گشتن به دنبال چنین آرزویی تلاشی توان فرسا و بی ثمر خواهد بود و ممکن است فرد را به جایی برساند که در نهایت به دلیل خستگی و استیصال تصمیمی سریع و اشتباه بگیرد. اما نکته اینجاست که وقتی ذره بین به دست دارید نمی توانید ایرادها را نبینید و در واقع وقتی فرد کمال گراست، نمی تواند به کم راضی شود و یا گذشتن از یک سری معیارها برایش سخت خواهد بود و حتی اگر بگذرد بعد از ازدواج احساس پشیمانی خواهد کرد. پس در واقع هیچ وقت ما به افرادی که کمال گرا هستند، توصیه نمی کنیم که معیارهایشان را کم یا از برخی از آن ها چشم پوشی کنند. آنچه که پرداختن به آن مهم ونیاز به رفع شدن دارد خود کمال گرایی است که گرچه کارکردهای فایده بخشی را نیز به همراه دارد اما موجب مشکلاتی در زندگی فرد هم می شود. فرد کمال گرا باید یا با خود تمرینی و یا از طریق بهترین حالت آن یعنی مراجعه به مشاور، اساسا به کاهش این ویژگی در خود بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha