یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 69297

متاسفانه سال‌هاست كه در مورد آلودگی هوا و خسارات و لطمه‌های آن تنها حرف زده می‌شود و در عمل آنطور كه باید و شاید اقدامات لازم صورت نگرفته است اما امیدواریم مسئولان در سال 92 اقدامات عملی و اساسی در این زمینه را محقق كنند تا بیش از این با جان و سلامتی مردم بازی نشود .

یک سال تنفس تهرانی‌ها در هوای آلوده
سلامت نیوز : نفس كشیدن در هوای پاك تنها در سه روز از سال، سرگذشت شهروندان تهرانی در سالی كه گذشت بود. شهروندانی كه آنقدر وعده‌های بزرگ برای كاهش آلودگی هوا از مسئولان دولتی شنیده‌اند كه حتی دیگر خبر آلودگی هوا روی امورات روزمره آنها هم اثر نمی‌گذارد. به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در سال 91 پایتخت نشینان 138 روز هوای ناسالم و یك روز هوای بسیار ناسالم را پشت سر گذاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه دكتر یوسف رشیدی می‌گوید: «متاسفانه سال‌هاست كه در مورد آلودگی هوا و خسارات و لطمه‌های آن تنها حرف زده می‌شود و در عمل آنطور كه باید و شاید اقدامات لازم صورت نگرفته است اما امیدواریم مسئولان در سال 92 اقدامات عملی و اساسی در این زمینه را محقق كنند تا بیش از این با جان و سلامتی مردم بازی نشود.»

متهم ردیف اول آلودگی هوا خودروها هستند. اعداد و ارقام ارائه شده نشان می‌دهد 80 درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از این منابع متحرك كوچك است. رشیدی با بیان اینكه دو عامل اصلی آلودگی هوا كیفیت پایین سوخت و خودروهاست، می‌گوید: «مدیریت شهری در تهران طی سال‌های اخیر سعی كرد كه وظایف خود در راستای كاهش آلودگی هوا را انجام دهد، چنانچه شاهد گسترش روزافزون حمل‌ونقل عمومی در پایتخت هستیم اما این راهكار به تنهایی پاسخگوی حل معضل آلودگی هوا نیست و به موازات آن باید نسبت به ارتقای كیفیت خودروها و سوخت اقدام شود كه امید است در سال 92 به‌طور جد این موضوع پیگیری شود.»

نه افزایش آمار بیماران قلبی و ریوی كارگر افتاد و نه حتی زمزمه‌های تشكیل دادگاه كاهش آلودگی هوا. طی سال‌های گذشته هرگاه كارد آلودگی به استخوان پایتخت رسید، شهر با مصوبه‌ای دولتی به تعطیلی كشیده شد تا میلیاردها تومان خسارت بر شانه‌های شهروندان سنگینی كند. دكتر رشیدی با اشاره به خسارات گسترده‌ای كه آلودگی هوا در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی بر شهر وارد كرده، ادامه می‌دهد: «انبوه امراض قلبی و ریوی و انواع سرطان‌هایی كه امروز شاهد رواج یافتن آن بین شهروندان هستیم ناشی از آلودگی هواست و در واقع این معضل آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر سرمایه‌های انسانی بر جای می‌گذارد.»

با این همه، هنوز تهرانی‌ها چشم به راه اقدامات جدی مسئولان دولتی هستند. چشم به راه اجرای محورهایی از برنامه جامع كاهش آلودگی هوا كه یا بر زمین مانده یا هنوز به‌طور كامل اجرا نشده است. به گفته رشیدی نوسازی خودروها و ساماندهی موتورسیكلت‌ها و از رده خارج كردن خودرو‌های فرسوده تاثیر زیادی بر آلودگی هوا دارد. محورهایی كه با وجود به پایان رسیدن مهلت مقرر در مصوباتی مانندمصوبه‌های هیات دولت و برنامه چهارم توسعه هیچ‌یك تاكنون تمام و كمال اجرا نشده است.

همین است كه راهی نمی‌ماند جز امیدواری. رشیدی می‌گوید: «امید است با برنامه‌ریزی و عزم ملی روزی برسد كه مدیریت آلودگی هوا به دست باد سپرده نشود و شهروندان تهرانی و سایر كلانشهرهای كشور تمام روزهای سال را هوایی پاك تنفس كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha