یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 69298

نظر نمایندگان نسبت به طریقت‌منفرد مثبت است و با احتمالی نزدیک به یقین، وی پست وزارت بهداشت را تحویل می‌گیرد تا این وزارتخانه تا پایان عمر چند ماهه دولت بدون وزیر نماند.

مجلس ناچار است رأی بدهد

سلامت نیوز : روز گذشته طی نامه‌ای محمد‌حسن طریقت‌منفرد به عنوان وزیر بهداشت پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. چندی پیش، مجلس، ضرب‌الاجلی را برای معرفی وزیر به دولت تعیین کرده بود. علی لاریجانی، رئیس مجلس، پیش از این اعلام کرده بود در صورتی که دولت وزیر پیشنهادی‌اش را تا قبل از تعطیلات برای اخذ رای اعتماد، معرفی نکند، سرپرستی طریقت‌منفرد از تاریخ 7 فروردین 92 تا پایان تعطیلات و برگزاری اولین جلسه علنی مجلس غیرقانونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ طریقت‌منفرد که پس از عزل مرضیه وحید دستجردی به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شده چندان هم ساکت ننشسته و در روزهای اخیر انتقاداتی را به اوضاع نابسامان اجرای قوانین سلامت و عدم تامین کافی بودجه این بخش، به سیستم اجرایی مطرح کرده است. اگرچه نمایندگان مجلس از برکناری خانم وزیر راضی نبودند به نظر می‌رسد در مهلت کوتاه باقی‌مانده نمایندگان چاره‌ای جز پذیرش طریقت‌منفرد به عنوان وزیر و دادن رای اعتماد به او نخواهند داشت.

چنانچه حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت پیش از این در گفت‌وگو با آرمان اعلام کرد که نظر نمایندگان نسبت به طریقت‌منفرد مثبت است و با احتمالی نزدیک به یقین، وی پست وزارت بهداشت را تحویل می‌گیرد تا این وزارتخانه تا پایان عمر چند ماهه دولت بدون وزیر نماند.

شرایط زمانی اجازه نمی‌دهد

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس، رای نیاوردن طریقت‌منفرد را با توجه به شرایط زمانی و فرصت کوتاه باقیمانده به صلاح نمی‌داند. عبدالرحمان رستمیان در گفت‌و‌گو با آرمان نمایندگان را ناچار به دادن رای اعتماد به سرپرست فعلی می‌داند. چرا که در غیر این‌ صورت، دولت برای معرفی شخص دیگری دچار مشکل خواهد شد و زمان باقیمانده کوتاه‌تر از آن است که مجلس بخواهد بر سر وزیر پیشنهادی با دولت بحث کند.

وزیر باید چه شرایطی داشته باشد؟

به گفته رستمیان، وزیری که به تایید مجلس می‌رسد باید در دایره صلاحیتی که مورد نظر نمایندگان مردم است قرار بگیرد و این شرایط طبیعتا داشتن سواد و تحصیلات مرتبط، داشتن تجربه و موفق بودن در حوزه مربوطه است. همچنین باید از نظر مالی و اخلاقی فردی سلامت تلقی شود. از نظر رستمیان کسی که به سمت وزارت انتخاب می‌شود باید تجربه موفقی در زمینه کار در صف داشته باشد تا وقتی وارد ستاد می‌شود، بتواند با درک مشکلات از نیروهای شاغل در صف، حمایت کند و با آگاهی از شرایط به رفع موانع و مشکلات بپردازد. البته از نظر این عضو کمیسیون بهداشت، همیشه هم این‌طور نیست که مدیران را از بین کسانی که تجربه کار در صف را داشته‌اند انتخاب شوند برخی اوقات این انتخاب‌ها براساس دوستی‌ها و سفارش یا به خاطر فشار گروه‌‌های سیاسی صورت می‌پذیرد.

وزارت بهداشت به خاطر تصمیمات سیاسی ثبات ندارد

به گفته رستمیان، سرپرست فعلی وزارت بهداشت تجربه کار در بیمه، تامین اجتماعی، کمیته امداد و همچنین کار در حوزه پزشک‌ خانواده را دارد و از این‌رو شاید بتواند در وزارت بهداشت موفق عمل کند. هر چند که با توجه به شرایط و کوتاهی زمان، نمی‌توان به دنبال شخص دیگری بود.این نکته را نیز نباید فراموش کرد که پزشک خانواده همان طرحی است که 17 سال پیش به تصویب مجلس رسیده و تاکنون آنطور که باید و شاید به آن اهمیتی داده نشده است.

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت اختلاف سلیقه مسئولان را علت ناموفق بودن اجرای برنامه‌ پزشک خانواده می‌داند و می‌گوید: در مورد برنامه پزشک خانواده با اینکه همه مسئولان اجرایی و قانونگذاران به آن اعتقاد دارند اما در عمل نتوانستیم برنامه و قانون مناسبی برای آن بنویسیم. مساله این است که اگر می‌خواهیم نظام سلامت موفقی داشته باشیم، باید یک جا تولیت و مسئولیت کامل سیاست‌گذاری و تخصیص منابع را داشته‌باشد تا بتواند بر اجرای درست برنامه نظارت کند. وی مهم‌ترین مشکل حوزه سلامت را چندگانگی در مدیریت و نبود تفاهم و همکاری بین مسئولان حوزه‌های مرتبط با بهداشت و درمان عنوان می‌کند و می‌گوید: نه فقط در وزارت بهداشت، بیمه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز اضلاع دیگر این مدیریت هستند که متأسفانه در اکثر موارد با هم هماهنگ نیستند.

به همین علت حداقل در 5 سال گذشته نتوانستیم سیاست درستی را برای حل مشکلات نظام سلامت و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف داشته باشیم و علت مهم آن این است که دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی در این حوزه وجود داشته است. وی همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی حوزه سلامت را تحت تاثیر مسائل سیاسی بودن بیش از حد وزارت بهداشت می‌داند. وی می گوید : بخشی از نظام اجرایی خیلی تحت تاثیر مسائل سیاسی است در حالی که وزارتخانه‌های فنی و تکنیکال باید ثبات داشته باشند تا بتوانند تصمیمات کارشناسی بگیرند. با وجود این، از طریقت‌منفرد انتظار می‌رود با توجه به اعتراضاتی که نسبت به شیوه ناکارآمد اجرای این طرح ابراز کرده، در ماه‌های باقیمانده از عمر دولت در این زمینه اقدام مثبتی صورت دهد و این قانون را از این بی‌سروسامانی اجرایی برهاند.

باید انتظارات مجلس برآورده شود

رستمیان در پاسخ به این سوال آرمان که مجلس در فرصت باقیمانده چه انتظاراتی از وزیر بهداشت دارد، می‌گوید: مهم‌ترین مساله دفاع از حوزه سلامت است. وزیر باید از خودش صاحب رای و نظر باشد و با برنامه جلو بیاید. از نظر ما وزیر بهداشت باید دارای تفکری مستقل در زمینه حل مشکلات حوزه بهداشت و سلامت باشد. هرچند که وزیر بهداشت از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود ولی اگر کاملاً تابع نظر او باشد، نباید در این حوزه انتظار پیشرفت چندانی را داشته‌باشیم. وی همچنین از ضرورت تعیین سریع‌تر وزیر بهداشت می‌گوید و ادامه می‌دهد: مهم این است که هر چه زودتر یک نفر روی این صندلی بنشیند و شروع به کار کند.

اگر همین شخص انتخاب شد، انتظار می‌رود برنامه‌های تصویب شده در برنامه‌های پنجم را عملیاتی کند. اجرای قوانین مصوب از سوی مجلس مهم‌ترین وظیفه وزیر بهداشت است. رستمیان همچنین از عدم ضرورت تعیین برنامه از سوی وزارتخانه می‌گوید و ادامه می‌دهد: اهداف از قبل مشخص است و برنامه‌ها تبیین شده است از این جهت لزومی ندارد که وزیر برنامه‌های جدیدی بریزد و کارهایی خارج از اهداف تعیین شده انجام دهد. همین که برنامه‌ها را در مسیر اجرا قرار دهد و قوانین مصوب را عملی کند کافیست و با توجه به کوتاهی زمان باقیمانده تا پایان دولت دهم، این بهترین کار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha