یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6930

به گفته متخصصان و صاحبنظران زنان و زایمان استرس های شدید می تواند یكی از عوام ناباروری باشد.

دكتر مهناز اشرفی متخصص زنان و زایمان و مدیر گروه زنان و زایمان پژوهشكده رویان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد اثر استرس در ناباروری گفت:تغییرات روانی تحت عنوان استرس ها، اضطراب ها و افسردگی ها زمانی كه یك سال باعث نگرانی هر دو زوجین شده ، با طولانی شدن این زمان، نگرانی ها واسترس ها در هر دو افزایش پیدا می كند.
وی افزود: استرس می تواند از طریق تاثیر روی هورمون ها و سیستم تولید مثل منجر به كاهش باروری و یا ناباروری شود كه شكست ناشی از تلاش برای بارداری خود به افزایش استرس و از دست دادن بیشتر قدرت باروری می انجامد. استرس سیكل های خواب را آشفته می كند. بی خوابی و محرومیت از خواب چند هورمون مربوط به تولید مثل و باروری را تغییر می دهد. استرس روحی یك نتیجه است نه دلیل ناباروری افراد و استرس در زنان ارتباط هورمونی بین مغز، هیپوفیز و تخمدان را با تداخل در فرآیند رسیده شدن تخمك مختل می كند.
وی افزود: نمی توان گفت كه هر استرسی باعث ناباروری می شود و یك واسطه مستقیم بین اینكه هر چه فرد مضطرب تر باشد ناباروری او بیشتر است وجود دارد. در درمان بعضی از افراد نابارور دیده می شود كه این افراد به دلیل از بین رفتن تعادل  فكری و روحی تغییرات هورمونی و مبتلا بودن به بیماری های افسردگی و مصرف داروها تحت استرس و هیجانات شدید بوده اند كه خود این عوامل باعث ناباروری آنها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha