یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 69310
سلامت نیوز : نگاهی به این عناوین بیندازید: «زنان بیوه، زنان مطلقه، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیكار، همسران مردان مهاجر، زنان خود سرپرست، دختران خود سرپرست، همسران مردان از کار افتاده و سالمند و...»؛ این روزها بیش از یك میلیون و 500هزار نفر زن، در چنین شرایطی زندگی می‌كنند. زنانی كه بعد از دچار شدن به مشكلی، خودشان سینه سپر كرده‌اند و وارد میدان شده‌اند تا خانواده شان را از آسیب‌های جدی‌تر نجات دهند. اما خبرها در سال 91 در مورد زنان سرپرست خانوار چندان امیدواركننده نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز  ؛ اسفناك‌ترین‌شان كاهش سن این زنان بود كه خبرش را معاون حمایت و سلامت کمیته امداد به خبرنگاران داد. در این میان اما، سازمان‌هایی كه باید چتر حمایتی شان را روی زنان آسیب‌پذیر پهن كنند دچار ناكارآمدی مدیریتی شده‌اند. با وضعیت تورم و افزایش نرخ‌ها، ماهانه دریافتی این زنان از سازمانی مانند بهزیستی فقط 60هزار تومان است! آن هم فقط برای 170هزار نفر از زنانی كه تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند. وضعیت یك میلیون نفر دیگری كه تحت پوشش كمیته امداد هستند ظاهرا امیدواركننده‌تر است اما نه آنچنان كه باعث شود 300هزار نفر زن سرپرست غایب در لیست سازمان بهزیستی و كمیته امداد را مجاب كند تا زیر چتر این سازمان‌ها قرار بگیرد. موضوع زنان سرپرست خانوار آنچنان در این سال‌ها ذهن‌ها را مشغول كرده كه بسیاری از آسیب‌شناسان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی این زنان داده‌اند؛ پیشنهادی مانند توانمندسازی زنان. به همین منظور هم نهادهایی مستقل از سازمان‌های حمایت گر، دست به كار شده‌اند تا اقدامات موثری در این رابطه انجام دهند.

شهرداری تهران یكی از این نهادها بود كه در 7سال گذشته و در دوره مدیریت دكتر محمدباقر قالیباف همواره با شعار تبدیل شهرداری از «یك نهاد صرفا خدماتی به یك نهاد اجتماعی» فعالیت كرد و توانست به منظور حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ستاد ویژه‌ای با همین عنوان ایجاد كند. ستادی كه به صورت خاص درخصوص اشتغال زایی، كسب درآمد و بهبود وضعیت اقتصاد زنان پایتخت فعالیت كرد و دستاوردهای مهمی هم داشت. یكی از این دستاوردها، نمایشگاه «زنان و تولید ملی» بود كه دومین دوره‌اش با محوریت كسب درآمد برای این زنان برگزار می‌شود. نمایشگاهی كه تاكنون بازتاب‌های مثبتی داشته است. به‌طوری‌كه ابوالقاسم خسروی عضو كمیسیون آموزش مجلس گفت که به نظر او باید سایر شهرها از تجربیات شهرداری تهران در این رابطه استفاده کنند.

از این نظر است كه با فعالیت‌های مدیریت شهری تهران این امیدواری به‌وجود آمده كه در غیاب مدیریت تاثیرگزار نهادهای حمایت‌گر، این شهرداری تهران باشد كه با رویكرد كارآمد مدیریت اجتماعی، بتواند جای خالی این سازمان‌ها را پر كند و بتواند با فعالیت‌های اجتماعی و برپایی نمایشگاه‌های این چنینی هم تولیدات ملی زنان ایرانی را به نمایش عموم در بیاورد و هم جهت توانمندسازی این زنان، گام‌های موثری بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha