سلامت نیوز : مجلس یكبار دیگر وارد ماجرای تبادل پلنگ‌های ایرانی با ببرهای روسی شد تا كمال‌الدین پیرموذن عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز از محمد جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط‌زیست بپرسد كه آیا با توجه به وضعیت قرمز بسیاری از گونه‌های در معرض انقراض، اولویت با نجات این‌گونه‌ها از جمله یوزپلنگ ایرانی است یا احیای ببر روسی؟

بی‌خبری مجلس از تبادل ایرانی، روسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ محمد‌زاده به تازگی خبر از تبادل دو پلنگ ایرانی با دو ببر روسی تا قبل از تابستان 92 داده است. به گفته «موید حسینی صدر» سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس، تا این لحظه در مورد بررسی و تصویب طرح تبادل ببر و پلنگ، درخواستی به این فراکسیون ارسال نشده است. با این وجود او تاكید می‌كند: «خروج گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است.»

موید حسینی‌صدر البته می‌گوید: «در صورت ارائه این طرح به مجلس، اعلام نظر قطعی فراکسیون محیط‌زیست در این خصوص منوط به بررسی کارشناسی طرح در این فراکسیون است.» این درحالی است كه به نظر نمی‌رسد كه سازمان محیط‌زیست برای نقل و انتقال گونه‌های حیوانی كشور بخواهد مجلس را وارد ماجرا كند. بهارستان پیش از این وارد ماجرای مرگ ببرهای سیبری شده بود و متهم ردیف اول تا سوم مرگ ببرهای آموری را تعیین كردند.

اما به رغم اعلام متهمان ردیف اول تا سوم مرگ ببر سیبری و سایر گربه‌سانان این باغ وحش از سوی كمیسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، هنوز هیچ مسئولی بازخواست نشده است. همچنین پرونده به كمیسیون اصل 90 ارسال شد اما آنطور كه از سخنان موید حسینی‌پور پیداست ظاهرا پرونده به نتیجه مطلوبی نرسید.

كمال‌الدین پیرموذن عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: «با توجه به اینكه گونه‌های نادر حیوانی وگیاهی سرمایه‌های ملی هستند نباید بدون نظر مجلس از كشور خارج شوند.» او تاكید می‌كند كه دو پلنگ در فاز نخست این تبادل در زمان پوتین بدون نظر مجلس از كشور خارج شد كه البته این تبادل برای محیط‌زیست ایران شكست سختی در پی داشت.

او در پاسخ به سوال تهران امروز مبنی بر اینكه چرا زمانی كه گونه‌هایی چون یوزپلنگ در ایران در معرض انقراض است سازمان محیط‌زیست تمام هم و غم خود را روی احیای گونه‌ای كه 50‌سال پیش از بین رفته گذاشته است؟ می‌گوید: «این سوالی است كه فراكسیون هم از محیط‌زیست انتظار دارد كه آن را پاسخ دهد.»

سازمان حفاظت از محیط‌زیست درحالی همه هم و غم خود را روی احیای ببرسیبری گذاشته است كه مدت‌هاست كه كارشناسان هشدار انقراض یوزپلنگ ایرانی_ نماد محیط‌زیست ایران_ را به صدا درآورده‌اند. اما درست زمانی كه آژیر قرمز یوزپلنگ‌های ایرانی به صدا درآمد، سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور صدور مجوز ساخت جاده گزویئه كه از قلبی زیستگاه یوزپلنگ در بافق می‌گذرد را داد و آه از نهاد همگان برآورد. سازمان محیط‌زیست در حالی با عبور این جاده موافقت كرده بود كه به گفته اصغر محمدی فاضل معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان گزینه جایگزین برای بهسازی جاده گزوئیه را كه جاده شادكام است هم به پیمانكار معرفی كرده بود اما در نهایت هم اعلام كرد كه عبور از زیستگاه یوز بلامانع است. این درحالی بود كه بدون جاده‌ای كه زیستگاه یوز در بافق را دو نیم می‌كرد، طی سال‌های اخیر 14 قلاده یوزپلنگ در برخورد با خودروها تلف شده‌اند

به گفته كارشناسان از جمله مرتضی اسلامی عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی این میزان تلفات برای گونه نادر یوزپلنگ که اکنون تنها در ایران زندگی می‌کند و کوه بافق یکی از زیستگاه‌های اصلی آن به شمار می‌رود، بسیار زیاد است.

همچنین از زمان آغاز بهره‌برداری از جاده گزوئیه تاکنون نیز دو قلاده یوزپلنگ با ورود به جاده جان خود را از دست داده‌اند و این امر خطرات ورود به قلمرو حیات وحش را متذکر می‌شود. البته جاده‌سازی تنها در این منطقه به مرگ یوزپلنگ‌ها و سایر حیوانات منجر نشده است.اما طی سال‌های اخیر كه سازمان محیط‌زیست دم از احیای ببر مازندران می‌زد، تعامل‌های دیگری هم داشت كه آه از نهاد حامیان محیط‌زیست برآورد. گذر لوله نفت از دل پارك ملی بمو كه زیستگاه پلنگ ایرانی است تنها یكی از این تعاملات است كه به اعتراض‌های بسیاری از سوی افكارعمومی منجر شد اما در نهایت باز هم پروژه با حمایت سازمان محیط‌زیست برنده ماجرا بودند. محمدجواد محمدی‌زاده در پارك ملی كویر هم كه به آفریقای ایران معروف است با وزارت نفت به تعامل رسید. پارك ملی كویر هم یكی از زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی است كه البته ساخت و سازها عرصه را برآن تنگ كرده است. البته وجود گله‌های گوسفند و سگ‌های نگهبان كه با حمله یوزپلنگ‌ها سعی در دوركردن آنها از گله دارند بدون ساخت وسازها می‌تواند نسل این حیوان خوش خط و خال را به انقراض بكشاند كه تا حدود بسیار زیادی هم موفق شده است. زمانی كه سازمان محیط‌زیست اجازه ورود وزارت نفت به پارك را داد یكی از دلایل آنها عدم وجود یوزپلنگ در این كویر بود.

هرچند به گفته «علیرضا جورابچیان» مدیر سابق پروژه بین‌المللی یوز ایرانی، یوزپلنگ حیوانی قلمرو طلب است و مدام در حال حركت در میان زیستگاه‌هاست اما یكی از دلایلی كه امروز یوزپلنگ به سختی در كویر دیده می‌شود نا ایمن بودن زیستگاه‌هایی است كه به دست گله‌ها سپرده شده است. در همین سال بود كه بالاخره پالایشگاه نفت، میخ خود را در میانكاله سفت كرد تا به گفته بسیاری هم محیط‌زیست آنجا را آلوده كند و هم زمین‌های كشاورزی را از بین ببرد.

از سوی دیگر علاوه بر گو‌نه‌های نادر چون یوزپلنگ ایرانی كه از سوی جاده و پروژه‌های عمرانی در معرض انقراض قرار گرفته است 81 گونه دیگر از جانوران ایران با خطر انقراض مواجه هستند و اگر شرایط زیستی برای حیات‌وحش تغییر نكند 56 گونه دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهد شد. شرایط زیستی كه نه تنها تغییری در آن دیده نمی‌شود كه به صورت روزافزون شرایط برای انقراض گونه‌های آن میسرتر می‌شود. دكتر اسماعیل كهرم، پرنده‌شناس و استاد دانشگاه آزاد در تهران معتقد است: «امروز از یكسو تخریب زیستگاه، حیات وحش كشور را تهدید می‌كند و از سوی دیگر شكار بی‌رویه همین اندک باقی‌مانده، جانوران را در معرض انقراض قرارداده است. وقتی شكاركشان به پلنگ كه در راس هرم اكولوژیك است و تعداد كمی از آن در ایران باقی مانده رحم نمی‌كنند، دیگر چگونه می‌توان انتظار داشت گونه‌هایی از این دست برای نسل‌های آتی حفظ شود.»

دکتر برهان ریاضی كارشناس محیط‌زیست هم می‌گوید: «هر وقت درباره طبیعت ایران صحبت می‌كنیم حرف‌های‌مان رنگ مصیبت می‌گیرد.» حال این سوال باقی است كه با توجه به وضعیت گونه‌های داخل كشور،آیا لزومی به احیای ببر مازندران وجود دارد؟ سوالی كه به گفته نمایندگان مجلس از سوی بهارستان هم پرسیده شده، اما تاكنون پاسخی دریافت نكرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha