یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 69315
سلامت نیوز : فرزنددار شدن از جذاب‌ترین تجربیات هر زوجی است. جالب اینکه اخیرا پژوهشگران در تحقیقات خود دریافته‌اند خانواده‌هایی که صاحب فرزند هستند بیش از سایر خانواده‌های بدون فرزند از زندگی لذت می‌برند و احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ طبق آخرین تحقیقاتی که در سال 2011 روی 90هزار خانواده صورت گرفت نشان داده شد که داشتن فرزند منجر به درک بیشتر زیبایی‌های زندگی، افزایش اعتماد به نفس والدین، و شادی‌آفرینی برای خانواده می‌شود. در کل به عقیده محققان داشتن فرزند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

فواید روانشناختی پدر و مادر شدن شامل موارد زیر است:
فعال شدن کودک درون: زمانی که مدام جغجغه را تکان می‌دهید یا شکلک درمی‌آورید به نوعی احساس سبک شدن می‌کنید و حس کودک بودن به شما دست می‌دهد. خنداندن کودک شما را وادار به خنده و شادی می‌کند و انگار می‌خواهید دوباره کودک شوید.

احساس همدلی و درک بیشتری خواهید کرد: وقتی خودتان مادر یا پدر می‌شوید می‌توانید سایر والدین از جمله پدر و مادر خود را درک کنید. مثلا وقتی در مطب دکتری هستید و صدای کودکی درمی‌آید به جای خشم احساس همدلی می‌کنید. مادر یا پدر بودن کمک می‌کند که به کمک سایر والدین بروید.

روابط و حمایت‌های اجتماعی شما گسترده‌تر می‌شود: ورود یک نوزاد به خانه شما باعث می‌شود که در رفتن به برخی محافل دچار محدودیت شوید اما در مقابل همین تازه وارد علتی می‌شود تا شما دوستان جدیدی پیدا کنید که شاید بتوانند دوستان خانوادگی خوبی برای شما شوند.

احساس بودن و بقا پیدا می‌کنید: وقتی کودک خود را در آغوش می‌گیرید، کودکی که از پوست و استخوان شماست احساس ماندگار بودن و بقا می‌کند، احساسی که به شما کمک می‌کند قدم‌های خود را به سوی آینده‌ای روشن بردارید.

شادی شما افزایش می‌یابد: با وارد شدن نوزاد به زندگی شما پر از هیجان و سرزندگی می‌شوید و می‌توانید لحظات شادی را برای خود و خانواده‌تان به همراه بیاورید. وقتی کودک شما کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهد، وقتی کلمات را اشتباه بیان می‌کند و وقتی به طرف آغوش شما می‌دود شادی را در درون خود احساس می‌کنید که شاید تا به حال مانند آن را تجربه نکرده‌اید.

به محیط اطراف خود بیشتر توجه می‌کنید و یاد می‌گیرید: در ابتدا شاید برای خوابیدن ، بیرون رفتن برای خرید وسایل خانه، گشت و‌گذار در بازار یا شرکت در میهمانی‌ها دچار محدودیت بشوید ولی به‌زودی زندگی قدیمی شما جای خودش را با احساس متفاوتی عوض می‌کند، به‌طوری‌که که بیشتر به محیط اطراف خود توجه می‌کنید تا همه اطلاعات مورد نیاز را برای رشد کودک خود پیدا کنید.

کسی را خواهید داشت که تجربیات خود را به او منتقل می‌کنید: افرادی که صاحب فرزند هستند احساس زایندگی بیشتری می‌کنند. وقتی والدین از فرزندان خود مراقبت و آنان را راهنمایی می‌کنند در واقع از نیازهای خود چشم‌پوشی می‌کنند تا توانایی خود را برای مراقبت از نسل آینده گسترش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha