یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
سلامت نیوز : یکی از عوارض افسردگی حاد، خودکشی است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که همه ساله بیش از یک میلیون‌نفر در سراسر جهان دست به خودکشی می‌زنند و به زندگی خود خاتمه می‌دهند. آماری که این روزها برای مرگ‌و‌میر سوانح در جهان داده می‌شود، مانند مرگ‌هایی که به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر و تصادفات رانندگی است، کمتر از میزان خودکشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ متاسفانه میزان خودکشی در سرتاسر جهان افزایش یافته و این پدیده یکی از دلایل مهم خاتمه زندگی افراد است. همچنین خودکشی در افراد پیر این روزها بیشتر دیده می‌شود چرا که بسیاری از آنها از زندگی سیر شده‌اند و خواهان پایان‌دادن به زندگی خود هستند. مشکلات این گروه سنی نالیدن از دردهای جسمی است که منجر به فشارهای روانی و افسردگی می‌شود. مشکل دیگر این گروه سنی احساس تنهایی است، چرا که بیشتر آنها تنها زندگی می‌کنند و تکیه‌گاهی برای خودشان ندارند و اکثرا همسرانشان را از دست داده‌اند اما نکته بسیار مهمی که در مورد مشکلات سالمندان وجود دارد و باید موردتوجه قرار گیرد، تفاوت جنسی آنهاست.

باید گفت زنان با مشکلات دوران پیری راحت‌تر برخورد می‌کنند تا مردان. احساس بی‌پناهی و احتیاج در میان مردان خیلی زود به عدم‌تعادل روحی و روانی آنها منجر می‌شود و به همین جهت است که مردان در چنین شرایطی بیش‌تر از زنان به فکر خودکشی می‌افتند و بسیاری از آنها این فکر را با دقت بسیار، عملی می‌کنند. نکته قابل‌تامل آن است که بر‌خلاف جوانان که با اقدام به خودکشی سعی در جلب‌توجه بزرگترها نسبت به مسایلشان دارند، سالمندان مدت‌ها قبل از خودکشی، تصمیم خود را در مورد پایان دادن به زندگی گرفته‌اند، البته این مساله در غرب نمود بیشتری دارد و متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که روند خودکشی سالمندان در غرب رو به فزونی است.

در ایران، میزان خودکشی در سالمندان بسیار کمتر از سایر نقاط جهان است، البته این ابهام وجود دارد که به دلیل مسایل فرهنگی بخشی از خودکشی‌های سالمندان پنهان بماند. با اینکه اطلاعات آماری در مورد خودکشی سالمندان ایرانی هنوز محدود است اما نکته مهم این است که در سنین بالا اقدام به خودکشی موفق شایع‌تر از سایر سنین است. روانپزشکان و روانشناسانی که با بیماران افسرده سالمند سر‌و‌کار دارند، همواره باید گوش به زنگ افکار خودکشی در آنان باشند اما باید توجه داشت که افسردگی سالمندی مثل بسیاری از مشکلات دیگر در غالب موارد یک بیماری قابل درمان است، بنابراین تشخیص به موقع علایم و شروع درمان مناسب، اهمیت ویژه‌ای در طب سالمندی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha