یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
سلامت نیوز :  صادقانه جواب دهید. شما جزو آن دسته افرادی هستید که استعداد زیادی در تولید استرس دارند؟ از سوار شدن در هواپیما می‌ترسند و تجربه یک شغل جدید یا حتی سخنرانی در یک جلسه چهار ستون بدنشان را به لرزه می‌اندازد. استرس و اضطراب از راه‌های مختلفی سراغ افراد می‌آید اما یافته‌های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که غلبه بر استرس به راحتی آب خوردن و شاید هم ساده‌تر از آن باشد. آنها سراغ 88 نفر رفتند که از عنکبوت به طرز وحشتناکی می‌ترسیدند و حالا باید تجربه برخورد نزدیک با یک عنکبوت دربند را پشت سر می‌گذاشتند و در صورت تمایل احساس‌شان را در مورد این تجربه بیان می‌کردند یا اینکه کلا هیچ حرفی نمی‌زدند. بعد از این پروسه آنها دوباره باید به دیدار عنکبوت می‌رفتند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ می‌دانید این آزمون چه نتیجه‌ای داشت؟ آنهایی که احساس‌شان در مورد عنکبوت را بیان کردند بعد از یک هفته و در مواجهه بعدی با این جاندار ترس به مراتب کمتری داشتند. دکتر داگ منین، استاد روانشناسی کالج هانتر در نیویورک در مورد چرایی این قضیه می‌گوید: «وقتی افراد در مورد تجربه‌شان به شناخت بهتری برسند، می‌توانند به لحاظ ذهنی و احساسی ارتباط راحت‌تری با آن موضوع برقرار کنند و دیگر خودشان را بابت آن اذیت نمی‌کنند» شما هم اگر به دنبال کنترل نگرانی‌هایتان هستید، موارد زیر را بخوانید تا اگر عنکبوت دیدید، جیغ نزنید و بیهوش نشوید:

- در زمان حال باشید: به گفته محققان، اضطراب و استرس افراد را به آینده‌ای نامعلوم و مرموز پرت می‌کند و هر چقدر که به احساس و واکنش‌هایتان در برخورد با موضوع استرس‌زا بیشتر آشنا باشید، استرس قدرت کمتری روی ذهن شما خواهد داشت.

- آگاهی، تقدیر نیست: دکتر منین به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه شناخت احساس‌تان اهمیت زیادی دارد اما این به معنای درستی احساس شما نیست. داشتن تصویر جامعی از احساس‌تان در هر زمان، به شما این توانایی را می‌دهد که در برخورد با موارد مختلف واکنش منطقی داشته باشید.

- ترس‌تان را نامگذاری کنید: وقتی با واکنش‌هایتان آشنا شوید در ذهنتان فضایی برای حس کردن آن ایجاد خواهید کرد و می‌توانید در مواقع لزوم جلوی واکنش‌های احساسی و فوری را بگیرید.

- به احساستان تصویر بدهید: محققان عقیده دارند وقتی در مورد حس‌هایتان شخصیت‌سازی کنید و به آن وجود خارجی بدهید -مثلا استرس را یک غول فرض کنید- می‌توانید به جای دستپاچه شدن در برخورد با آن، رفتار منطقی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha